“Die bevrijding… met zonnepanelen heb je niemand meer nodig. Niemand
Smart Solar Charging is een van de redenen dat Utrecht gekozen is als EU-koploper. Het bedrijf ontwikkelde voor Lombok een uniek netwerk van elektrische deelauto’s en laadpalen die niet alleen opladen, maar ook ontladen. Er zijn partners uit uiteenlopende hoeken bij betrokken: onder andere vanuit het onderwijs (Universiteit en Hogeschool Utrecht), de overheid (gemeente en provincie Utrecht), app-bouwers (Jedlix) en een netbeheerder (Stedin). Maar daarover later meer.
Korting bij het opladen
Als bestuurders hebben ingeplugd bij een op- en ontlaadpaal, kunnen ze met een app aangeven hoeveel stroom ze nodig hebben. De rest mag naar het elektriciteitsnet in ruil voor een korting. Zo kunnen accu’s van elektrische auto’s gebruikt worden om zonne-energie op te slaan, zodat er geen stroomtekort ontstaat wanneer er geen zon is.
Dit systeem met speciale laadpalen en deelauto’s geeft een antwoord op twee belangrijke vragen van deze tijd: hoe maken we een netwerk van hernieuwbare energie dat altijd aan de vraag kan voldoen, terwijl de zon niet altijd schijnt? En hoe wordt elektrisch rijden betaalbaar voor iedereen, zodat de luchtkwaliteit in de stad verbetert?
Utrecht is door de EU gekozen als een van de drie koploper-steden (lighthouse city) die meedoen aan het IRIS-project: Integrated and Replicable Solutions for Co-creation in Sustainable Cities. In samenwerking met de andere lighthouse cities Göteborg en Nice gaat Utrecht hier de komende vijf jaar mee aan de slag. De regio Utrecht krijgt hiervoor 5,4 miljoen euro en de stad 1,6 miljoen euro.
Het doel? Energie en vervoer duurzaam maken en betaalbaar houden, de luchtkwaliteit in de stad verbeteren en toekomstbestendige banen creëren. Utrecht gaat dat onder andere doen door grootschalige woningrenovatie gecombineerd met nieuwe energietoepassingen. Ook wordt het City Innovation Platform verder ontwikkeld. Daarop worden vraag en aanbod van (energie-)data bij elkaar gebracht, zodat het eenvoudiger wordt om nieuwe diensten te ontwikkelen.
EU-subsidie
“Als het lukt, krijgt iedere sociale huurder toegang tot een elektrische deelauto
Ondertussen is Berg ook los van het EU-project druk bezig zijn kindje Lombok te laten ontgroeien. Bij de Jaarbeurs even verderop komt bijvoorbeeld een op- en ontlaadparkeerplaats, gekoppeld aan een enorme accu van een half miljoen euro. Daarmee is er altijd genoeg stroom beschikbaar, ook als bij alle laadpalen tegelijkertijd een auto ingeplugd staat.
Wat maakt nou dat dit wijkexperiment zo succesvol is dat het steeds verder groeit? Een factor is in ieder geval dat er experts uit verschillende hoeken meewerken. En dat maakt het ook weer aantrekkelijk voor anderen om zich aan te sluiten. Berg: “Het Franse Renault was geïnteresseerd in deelname specifiek omdat wij strategisch samenwerken met netbeheerder Stedin. Samen hebben we de achterkant van het op- en ontlaadsysteem geregeld. Met een Franse netbeheerder kun je rond de tafel gaan zitten, maar die praat en praat en praat alleen maar. Onze netbeheerder is gaan doen.”