Door prijsprikkels zouden vlees en vliegen iets worden voor de elite. Beeld: gilaxia / iStock

Vlees duurder maken? Dat kan averechts werken

Met heffingen op vervuilende producten hoopt het kabinet mensen richting duurzaam gedrag te sturen: minder vlees eten, minder vliegen. Gedragswetenschappers waarschuwen voor onverwachte psychologische effecten.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
We vliegen te veel. En dus wil het kabinet dat passagiers voortaan 24 euro toeslag voor een vliegticket in plaats van 8 betalen. Ook onze vleesconsumptie is overdadig. Dus verkondigde minister van Landbouw Henk Staghouwer (ChristenUnie) op 29 maart, een dag na de aankondiging van de vliegtaks, ook een vleestaks te gaan onderzoeken.

Door prijsprikkels zouden vlees en vliegen iets worden voor de elite

Met prijsprikkels wil de regering ons gebrek aan duurzaam gedrag bijsturen. De meningen hierover zijn verdeeld. Het maakt vlees en vliegen voor de elite, kopte De Telegraaf. Wat werkelijk elitair is, is onze ongebreidelde consumptie, antwoordde columnist Floor Rusman in het NRC. Het werpt de vraag op hoe effectief en rechtvaardig het eigenlijk is om duurzaam gedrag met geldprikkels aan te moedigen. Vergeten we onderhand niet het milieubewustzijn aan te wakkeren?

De mens is geen ‘homo economicus’

In 1848 schreef de Engelse filosoof John Stuart Mill (1806-1873) een beroemd essay waarin hij zich de mens voorstelde als een rationeel, economisch wezen, dat handelt uit eigenbelang. Mensen zouden altijd op zoek zijn naar maximale efficiëntie in hun aankopen, alsof ze altijd een rekenmachientje bij de hand zouden hebben. Daarom zouden prijsprikkels wel eens het middel bij uitstek kunnen zijn om menselijk gedrag richting duurzaamheid te sturen.

We gaan er vaak van uit dat mensen vooral handelen uit financieel eigenbelang

Het idee van de mens als ‘homo economicus’ staat nog steeds in economieboeken, maar blijkt lang niet altijd te kloppen. “We gaan er vaak van uit dat het financiële eigenbelang het allerbelangrijkst is voor mensen”, zegt Thijs Bouman, omgevingspsycholoog aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Maar dat is zeker niet altijd het geval.”

Bouman verwijst naar het onderzoek van zijn Groningse collega Jan Willem Bolderdijk, hoofddocent aan de faculteit voor Economie en Bedrijfskunde. Met collega’s plaatste Bolderdijk vier sandwichborden bij benzinepompen van een tankstation in de Amerikaanse staat Virginia. Elk bord riep op tot het laten doen van een gratis bandencheck, maar steeds met een ander argument: milieubesparing, veiligheid, geldbesparing. Het vierde bord was een ‘controlebord’, waar geen argument op stond.

Benadrukken dat je je steentje kunt bijdragen blijkt effectiever dan kleine prijsprikkels

Wat bleek: het argument van milieubesparing was veel beter in het overtuigen van mensen om hun banden te laten nakijken dan de beloofde geldbesparing. ‘Mensen willen zichzelf graag recht in de spiegel kunnen aankijken, en de meesten van ons zien zichzelf liever als groen dan als zuinig of gierig’, was Bolderdijks conclusie nadien.

“Het collectieve belang is voor veel mensen veel betekenisvoller dan een beetje geldgewin”, zegt Bouman. “Benadrukken dat je met jouw acties een steentje kan bijdragen aan een oplossing voor het klimaatprobleem is vaak effectiever dan kleine prijsprikkels.” Dat blijkt ook uit andere cijfers: 14 procent van alle 18+’ers is in 2020 mede voor het klimaat en milieu minder vlees gaan eten. En voor 10 procent van de niet-vliegers is het milieu een reden om het vliegtuig te weren.

Geen subsidies meer voor de rijken

Om de klimaat- en milieucrisis het hoofd te bieden, moeten we iedereen meekrijgen. Maar dat gebeurt niet altijd, ziet Pieter Leroy, hoogleraar Milieu en Beleid aan de Radboud Universiteit. “Vaak treffen prijsprikkels de meest kwetsbare personen en stromen subsidies naar de rijken”, zegt hij. Het kabinet trok bijvoorbeeld 2,1 miljard euro uit om de belastingen op energie en brandstof te verlagen. Bijna een derde, zo’n 660 miljoen euro, gaat naar de rijkste 20 procent van de bevolking, blijkt uit onderzoek van journalistiek platform Investico.

Met de belasting van milieuschade kunnen kwetsbare mensen geholpen worden

Leroy zou graag zien dat de belasting van milieuschade verder wordt uitgebreid. Hij noemt bijvoorbeeld ook ‘rekeningrijden’1 en het systematisch verhogen van de energieprijs. Maar dat moet wel op een sociaal rechtvaardige manier gebeuren. Leroy: “De overheid moet een begeleidende en sturende rol op zich nemen. De opbrengsten van de belasting op milieuschade moeten toekomen aan zij die ze het meest nodig hebben, door bijvoorbeeld kwetsbare mensen te helpen met het isoleren van woningen.”

Ook moet de overheid alternatieven aanbieden, benadrukken alle experts in dit artikel. Minder vliegen en autorijden hoeft geen ramp te zijn als we extra inzetten op een betaalbaar en efficiënt openbaar vervoer. Dat komt ook mensen die zich geen auto kunnen veroorloven ten goede. Gedragswetenschapper Reint Jan Renes stelt nog een alternatief voor. Wat als we de gewenste CO2-uitstoot over de burgers heen verdelen? Dan krijgt iedereen een budget. Vlieg of eet je meer vlees, dan moet je stevig betalen. Zo wordt vooral overdaad aangepakt.

De onvoorziene effecten van prijsprikkels

Er is nog iets op prijsprikkels aan te merken, zegt Renes. “Sturen op economisch eigenbelang kan ten koste gaan van bewustzijn over bijvoorbeeld het klimaat.” Het crowding out-effect, heet dat in het psychologisch jargon: als een vlieg- of vleestaks mensen in de eerste plaats aan hun portemonnee doet denken, vermindert dat de intrinsieke motivatie om duurzaam te handelen.

Plots lijkt de boodschap dat als je meer betaalt, een retourtje naar de zon met het vliegtuig gewoon kan

Oftewel: prijsprikkels máken de mens tot de homo economicus die John Stuart Mill zich voorstelde. Plots lijkt de boodschap dat als je er maar extra voor betaalt, een retourtje naar de zon met het vliegtuig geen probleem meer is. Prijsprikkels werken dan enkel nog voor de groep die de prikkel niet kan opbrengen. De rijken – de grootste CO2-uitstoters – ontspringen de dans. En zodra de prijsprikkels weer verdwijnen, bestaat het risico dat iedereen zich weer gedraagt als voorheen, blijkt uit onderzoek van onder meer Bolderdijk.

Wie daarentegen intrinsiek belang hecht aan het milieu en klimaat zal niet alleen minder vliegen en vlees eten, maar ook uit zichzelf letten op bijvoorbeeld zijn/haar/hun plasticverbruik. Dit is het ‘overloopeffect’. Maar bij sturing met geld, zegt Renes, kan juist het tegenovergestelde, een rebound-effect, optreden. “Bij een vliegtaks wordt minder gevlogen, maar vaak zien we dan dat mensen dat compenseren door bijvoorbeeld verder te vliegen of een auto aan te schaffen om naar het zuiden van Frankrijk te tuffen.”

Waarom prijsprikkels tóch nodig zijn

Alternatieven voor het vliegtuig en vlees zijn vaak duur

En toch hebben we prijsprikkels nodig, vinden zowel Renes als Bouman. Want hoewel het merendeel van de Nederlanders zich zorgen zegt te maken over klimaatverandering, blijft duurzaam gedrag achterwege, blijkt uit onderzoek van I&O Research. Dat heeft verschillende redenen, zoals gewoonten die nu eenmaal lastig te doorbreken zijn, zegt Bouman. “Maar het komt ook deels doordat vliegen en vlees eten gewoon te goedkoop en gemakkelijk worden gemaakt, terwijl de duurzame alternatieven zoals de trein en plantaardige alternatieven voor vlees vaak duur zijn.”

De kunst is om prijsprikkels op zo’n manier aan de man te brengen dat burgers niet minder, maar juist meer om klimaat en milieu gaan geven. Communicatie is hier de sleutel. “De overheid moet de maatregelen in een positief en opbouwend verhaal verkopen”, zegt gedragswetenschapper Renes. Hij maakt de vergelijking met bedrijfsmarketing. “Als Heineken alcoholvrij bier verkoopt, zeggen ze niet ‘sorry, er zit geen alcohol in’, maar verpakken ze het in een aantrekkelijk verhaal en gaan ze het product met hart en ziel verkopen. Op dezelfde manier is het klimaat- en milieuvraagstuk misschien wel het belangrijkste product van de overheid. Maar in hun marketing kunnen ze nog grote stappen zetten.”

Een voorbeeld van hoe het níet moet: toen minister-president Rutte in 2019 de maximumsnelheid op de snelwegen overdag terugbracht van 130 naar 100 kilometer per uur, noemde hij het een ‘rotmaatregel’. Geen slimme woordkeus, vindt Renes: “Waarom niet achter je eigen beleid staan en vol overtuiging uitleggen dat dit een belangrijke maatregel is, die de samenleving veiliger, gezonder en duurzamer maakt?”

De prijsprikkel rond plastic tasjes had succes

Wel een succes was de prijsprikkel rond plastic tasjes. Renes: “Het ging slechts om 10 cent per zakje. Maar telkens kreeg je wel de conversatie: ‘Wilt u voor tien cent een tasje?’ Plots werd het een keuze. Zo moet elke maatregel erop gericht zijn om bewustzijn te creëren. De vraag is: hoe maak je van klimaat en milieu een gespreksonderwerp?”

Veel Nederlanders zijn van mening dat de oplossing voor het klimaatprobleem vooral van de politiek moet komen. Daar zijn de experts het niet mee eens. Natuurlijk moeten ook bedrijven worden aangepakt. “Want terwijl wij braaf ons plasticflesjes binnenbrengen maakt Coca-Cola miljoenen ton plastic per jaar”, zegt Leroy. Maar ook de doorsnee westerse burger leeft op te grote voet. En die kan en moet de politiek en het bedrijfsleven sturen, als politieke burger én als consument. Renes: “Iedereen zal een bijdrage moeten leveren. Wat we vooral niet moeten doen is alleen maar naar anderen wijzen.”

Je vegaburger duurzamer dan kipfilet? Niet altijd

Chill, die e-bike, maar alle afgedankte batterijen dan?

  1. Bij rekeningrijden betalen weggebruikers (extra) voor de kilometers die zij maken, bovendien berekend op locatie en moment van de dag. Het zou automobilisten aansporen om met het openbaar vervoer te reizen of spitsuren te vermijden. ↩︎

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons