1. Met nieuwe technologie gaan we het oplossen
““De luchtvaart groeit heel erg snel: het aantal vliegkilometers verdubbelt elke vijftien jaar"
Welke kant moeten we dan op? Over elektrisch vliegen kan Werij kort zijn: “Mensen roepen heel makkelijk ‘we hebben straks een Tesla in de lucht’, maar dat gaat hem niet worden voor de grotere afstanden met veel passagiers. De batterij die je dan nodig hebt, is veel te zwaar. Een vliegtuig voor lange afstanden heeft 110 ton aan kerosine mee. Een batterij zou 2.000 ton wegen.”
Biofuels zijn een serieuze optie, maar daarbij zijn er zorgen over negatieve impact. Werij: “De verbouwing van gewassen moet niet ten koste gaan van de voedselvoorziening. We moeten serieus nadenken over het risico. Als er massaal biobrandstof nodig is, hoe voorkom je dan dat daar kostbare grond voor wordt gebruikt?”
“"Zelfs de schoonste brandstof heeft effect op het klimaat"
Sluierbewolking
Maar ook waterstof is niet heilig. Werij: “Zelfs de schoonste brandstof heeft effect op het klimaat. De vliegtuigstrepen die je in de lucht ziet leiden tot sluierbewolking en dat heeft ook een opwarmend effect. Stel we gaan vliegen op waterstof, dan heb je water als restproduct. Dat zorgt voor meer wolkenvorming.” Om dat te voorkomen zou je kunnen overwegen lager te gaan vliegen. “Niet zo laag dat er meer geluidsoverlast ontstaat. Maar als je lager vliegt is er wel meer weerstand, dus je hebt meer brandstof nodig en je vliegt langzamer.” Dat vereist een zorgvuldige afweging en er moet ook draagvlak voor zijn – Werij vraagt zich af of dat er is. “Kijk naar de discussie over 130 kilometer per uur rijden. Dat leidt tot meer herrie en uitstoot en levert maar een paar minuten tijdwinst op, maar die discussie gaat met veel emoties gepaard. Als je dan zegt: je vliegreis naar New York duurt straks twee uur langer, ben ik benieuwd naar de reacties.”
2. De luchtvaartindustrie gaat uit zichzelf wel innoveren
“Grote producenten als Airbus en Boeing bekijken elkaar met argusogen, ze kunnen zich geen zeperd veroorloven
Die stimulans door de overheid, dat zou een subsidie voor experimenten kunnen zijn. Of juist meer regelgeving, bijvoorbeeld een verplichte milieubelasting op vliegtickets. Maar die stimulans moet hoe dan ook internationaal worden ingevoerd, zegt Werij. “Neem belasting op brandstof. Dat moet ook voor de vliegtuigindustrie gaan gelden, het kan niet zo zijn dat de ene vorm van transport anders wordt behandeld dan de andere. Maar als wij dat in Europa invoeren en de VS doet niet mee, dan bezorg je de Europese maatschappijen veel nadeel. Wereldwijd moet de politiek in actie komen. Overheden moeten gaan beseffen dat er veel meer moet gebeuren.”
Over de rol van de overheid gesproken: hoe kijkt Werij aan tegen Lelystad Airport? 1 “Lastig voor mij om daar iets over te zeggen, omdat ik niet alle details ken. Er wordt meer gevlogen, dat is wat we zien. Dat kun je niet zomaar stoppen. Dat betekent dat Schiphol drukker wordt, of Lelystad, en als Lelystad niet doorgaat wijken mensen uit naar Düsseldorf, Weeze, Antwerpen of Brussel. En natuurlijk moet je heel serieus naar dat soort plannen kijken, je kunt niet zeggen, we openen wel even een nieuw vliegveld. Maar uiteindelijk doet de overheid veelal wat de mensen willen. En mensen vliegen steeds meer.”
3. Als we maar willen, is vliegen binnen tien jaar schoon
“"Voor het ontwikkelen van nieuwe toestellen is tien jaar heel kort. Misschien krijg je dat zelfs niet in twintig jaar voor elkaar”
Goed, misschien duurt het dus nog wel twintig jaar voordat er revolutionair geïnnoveerde vliegtuigen op de markt zijn. Maar dan zijn we er toch? Of niet? Vergelijk het met de auto-industrie, zegt Werij. “Het begint erop te lijken dat elektrisch rijden aanslaat. Maar er zijn nog tig mensen die in hun oude diesel rijden en zich druk maken dat ze de stad niet meer in mogen. Wat ik wil zeggen: het gaat niet van vandaag op morgen. Het is niet zo dat de oude toestellen worden afgeschreven en we in één keer over zijn op de nieuwe. Die overgang is heel prijzig. En uiteindelijk zullen wij dat grotendeels moeten (terug)betalen met onze vliegtickets.”
- Als alles gaat zoals nu gepland, opent in 2020 Airport Lelystad haar deuren om een deel van het vliegverkeer van Schiphol over te nemen. Er is veel kritiek op dat plan, onder andere vanwege geluidsoverlast en het klimaat. ↩︎
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand