Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Na enkele weken binnen vier muren geleefd te hebben, zie ik om me heen nieuwe werelden ontstaan. Van kleine voedseldistributiekanalen, tijdelijke fabriekjes voor mondkapjes tot online sportschooltjes en houseparty’s. Alles om social distancing dragelijk te maken en een tekort aan materieel in de zorg tegen te gaan. De creativiteit lijkt eindeloos. Er is één bedrijf uit New York dat er qua slim ondernemen met kop en schouders bovenuit steekt: een kleine wodka-producent.
“
Ze gebruiken zonnepanelen en afgevangen CO₂ uit fabrieken om hun vloeibare genot te maken
De wodka zelf is niet heel spannend. De herkomst van de alcohol in de wodka wél. Air Company fermenteert geen graan, mais of aardappelen, maar gebruikt een relatief nieuwe Carbon Capture Usage (CCU)-technologie. Bij CCU wordt broeikasgas CO₂ uit de lucht gehaald en omgezet in iets bruikbaars. Het is een van de technologieën die we komende jaren kunnen toepassen om het klimaatprobleem tegen te gaan. Nu zijn wetenschappers erin geslaagd CO₂ om te zetten in ‘voedsel’, zoals bomen CO₂ en zonlicht door fotosynthese om kunnen zetten in zuurstof en voeding.
Alcohol is een van die voedselproducten. Het schijnt dat je er verdomd lekkere wodka mee kunt maken. Elk flesje van 750 milliliter neemt, volgens de makers, evenveel van het broeikasgas op als acht volwassen bomen. In plaats van groene blaadjes en lucht, gebruiken zij zonnepanelen en afgevangen CO₂ uit fabrieken om hun vloeibare genot te maken. De wodka kreeg in een blinde test onder experts van de San Francisco World Spirits Competition ook nog eens goud. Prima te nassen spul dus. Niet geheel onbelangrijk.
Toen kwam covid-19 om de hoek kijken. Handdesinfectiespul was niet meer aan te slepen of werd voor belachelijke prijzen aangeboden. De oprichters van Air Company zagen een kans om te helpen. Alcohol is immers één van de belangrijkste ingrediënten van desinfecterende gels en sprays. Dus leveren zij inmiddels elke week gratis duizend flesjes aan de stad, onder andere aan maaltijdbezorgers.
Het is maar een klein gebaar van een klein bedrijf. Maar als je én een innovatieve oplossing hebt voor het klimaatprobleem én een handje kunt helpen in een pandemie, dan ben je in mijn ogen een hele grote.
Dit artikel verscheen eerder in OneWorld Magazine.
We leven in onzekere tijden door het coronavirus. Er is behoefte aan betrouwbare informatie én verdieping. We hopen dat je dit bij ons vindt en wil bijdragen aan onze onafhankelijke journalistiek.
Dit kan je doen door te doneren of je te abonneren op ons magazine. Alvast bedankt!