Marcel Beukeboom is in Zwitserland, bij een evenement voorafgaand aan het World Economic Forum. Daar praat hij met onder andere verzekeraars en pensioenfondsen over hun rol in de reactie op klimaatverandering. Wie toont er het leiderschap en de durf om in actie te komen?
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Het World Economic Forum (WEF) is één van de belangrijkste conferenties voor non-state actors waar klimaatverandering op het programma staat. Zoals ik al schreef in mijn vorige blog: resultaten van bijeenkomsten als deze zijn dit jaar cruciaal.
Al ruim veertig jaar komen er hier invloedrijke mensen bijeen vanuit bedrijfsleven, wetenschap en overheden (Mark Rutte is er ook) om actuele problemen te bespreken. Van tevoren publiceert het WEF een belangrijk rapport: het Global Risks Report. Dit is een weergave van de risico’s die experts en beslissers voorzien voor de komende tien jaar. Onveranderd staan klimaatverandering en daaraan gerelateerde effecten bovenaan de lijst; dit jaar geflankeerd door cyberveiligheid en geopolitieke spanningen.
Dit soort informatie is belangrijk. Het is als een thermometer die de staat van de mondiale ‘powers that be’ weergeeft. We lezen eruit af dat er zorgen bestaan. Dit zijn zorgen om de toekomst, soms op het persoonlijke vlak (hoe laat ik een leefbare wereld achter voor mijn kinderen?), maar heel vaak ook zakelijk (wat is straks de waarde van mijn investeringen?).
“
Dit soort informatie is belangrijk. Het is als een thermometer die de staat van de mondiale ‘powers that be’ weergeeft
Voorkomen of genezen?
Ik schrijf dit terwijl ik in Zwitserland ben voor een bijeenkomst van de Carbon Pricing Leadership Coalition, voorafgaand aan het World Economic Forum. Ik praat hier met vertegenwoordigers van financiële instellingen over hun rol in de reactie op klimaatverandering. Het aanknopingspunt voor verandering is vaak de zakelijke zorg, zoals bij verzekeraars die een toename ervaren van claims die met klimaatverandering te maken hebben. De vraag is dan vervolgens wat te doen: voorkomen of genezen? Verzekeraars zijn de spreekwoordelijke pleister op de wond, maar hebben er groot belang bij dat deze niet geplakt hoeft te worden. Ze zien bovendien vaak eerder dan anderen wat de trend is. Onderwerp van gesprek was bijvoorbeeld dat verzekeraars bij het beleggen van hun vermogen meer kunnen sturen op decarbonisatie; door bedrijven te stimuleren om over te stappen op hernieuwbare energie. Of door bewust niet te investeren in fossiele bedrijven.
Terugkerende punten in discussies als deze zijn: overheden moeten eerst met regelgeving komen; er moet een realistische prijs voor CO2 komen; aandeelhouders vragen om kortetermijnresultaten; er is geen internationale standaard voor het inzichtelijk maken van de ‘carbon footprint’; projecten in hernieuwbare energie hebben onvoldoende omvang om aantrekkelijk te zijn voor (grote) investeerders.
Dit zijn vaak legitieme punten, maar soms ook argumenten om (nog) even niets te doen. Veel financiële instellingen zijn in essentie voorzichtig, dat vragen hun pensioen-, polis-, en rekeninghouders ook van hen. Voor de veranderingen die nodig zijn is echter leiderschap en durf nodig. Feike Sijbesma, CEO van chemiebedrijf DSM, verwoordde het zo (in reactie op een pensioenfonds-vertegenwoordiger die zei vooral goed op de centen van zijn klanten te passen): “Je bent bezorgd om de financiële positie van mensen die over dertig jaar met pensioen gaan. Je zou ook bezorgd moeten zijn om de wereld waarin zij van dit pensioen willen gaan genieten. Dat is je verantwoordelijkheid.”
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden