#Globalgoals: sanitaire innovatie voor meisjes

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Magazine Good besteedt elke maand aandacht aan lokale ondernemers of sociale innovators die aan de slag zijn gegaan met een van de zeventien Sustainable Development Goals  van de Verenigde Naties. Die doelstellingen heeft de VN opgezet om landen te stimuleren te werken aan duurzamere leefomstandigheden voor de toekomst.

Absorberende onderbroeken
Een van die ondernemingen is THINX, een onderbroekenbedrijf dat is opgericht door Miki Agrawal. Agrawal heeft het bedrijf in eerste instantie opgericht om de hoeveelheid afval van tampons te verminderen. THINX maakt onderbroeken met een gepatenteerde absorberende stof in het kruis, waardoor vrouwen geen tampon of maandverband hoeven te dragen tijdens hun menstruatie. Vanaf het begin af aan doneert THINX geld aan het Oegandese AFRIpads, dat lokale vrouwen traint om uitwasbaar en herbruikbaar stoffen maandverband te maken voor een redelijke prijs.

Toen ze vroeg waarom deze meisjes niet in het klaslokaal zaten was hun antwoord: “It’s my week of shame…”

 

Aanleiding voor Argawal om het Oegandese bedrijf te steunen is haar reis naar Zuid-Afrika. Daar ontmoette ze onder schooltijd een groep meisjes op straat. Toen ze vroeg waarom deze meisjes niet in het klaslokaal zaten was hun antwoord: “It’s my week of shame.” De meisje vertelden dat ze allerlei zaken, zoals stukken van matrassen, bladeren en stukken stof gebruikten om het bloeden op te vangen, maar dat niets werkte. Volgens Argawal zijn er wereldwijd miljoenen meisjes die met school stoppen om “iets natuurlijks als hun menstruatie”. In Oeganda waar AFRIpads actief is, blijven meer dan 60% van de meisjes thuis als ze ongesteld zijn. Wereldwijd gaat het om 100 miljoen meisjes.

Meer sanitaire innovaties
Argawal is nog bezig met andere innovaties op het gebied van sanitatie en hygiëne. Zo heeft ze ondertussen ondergoed ontwikkeld voor vrouwen die licht vocht verliezen, bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap. Daarnaast heeft ze Tushy, een afneembare bidetdouche voor toiletten, ontworpen die onder andere aambeien en andere sanitaire infecties moet voorkomen. Bovendien hoopt Argawal hiermee het gebruik van wc papier te verminderen. Ook Tushy gaat geld afstaan aan een organisatie, in dit geval aan een lokaal bedrijfje die globaal de sanitaire crisis aanpakt.

Een abonnement op OneWorld magazine voor 25 euro

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons