Chemieconcern DSM wint de Kristalprijs 2012 voor het bedrijf dat het meest transparant is over duurzaamheid. Oud-TNT-topman Peter Bakker is blij dat er in Nederland zoveel aandacht is voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Duurzaamheid staat op de agenda. Toch zal het nog wel een jaar of zeven duren tot iedereen aan ‘natural capital accounting’ doet.”
[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”17648″,”attributes”:{“style”:”margin: 5px; width: 300px; height: 197px; float: right;”,”class”:”media-image media-element file-media-large”}}]]Feike Sijbesma, CEO van DSM, kan niet fysiek aanwezig zijn bij de bekendmaking van de Transparancy Benchmark, een ranglijst die laat zien hoe transparant bedrijven over MVO zijn, en volgt de bijeenkomst daarom via Skype. “Je kunt als bedrijf niet zeggen dat je het alleen maar goed wilt doen voor je aandeelhouders,” zegt hij als hij hoort dat zijn bedrijf net als vorig jaar bovenaan de ranglijst staat en daarom de Kristalprijs wint. “Wij willen goed zorgen voor de mensen in deze samenleving en voor onze planeet, zodat de volgende generaties hier ook nog prettig kunnen leven. Dat zie je in ons jaarverslag.” Op de tweede en derde plaats eindigden AKZO Nobel en Philips.
Een jury van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, de initiatiefnemer van de Transparancy Benchmark, beoordeelde de vijfhonderd deelnemende jaarverslagen op vijftig onderdelen. Een van die onderdelen is bijvoorbeeld of bedrijven verslag doen van maatschappelijke dilemma’s die binnen het bedrijf gespeeld hebben. Bij al deze onderdelen kunnen bedrijven een bepaald aantal punten behalen. DSM scoorde alles bij elkaar het hoogst. Volgens de jury won DSM echter niet alleen omdat ze het meest transparante jaarverslag hadden, maar ook omdat het jaarverslag een speciaal hoofdstuk had over dingen die verkeerd gingen had. Zo schrijft DSM over een medewerker die tijdens zijn werk om het leven kwam en over een dampwolkexplosie die zeven medewerkers verwondde.
Peter Bakker, de president van WBCSD, een groep van ruim 200 multinationals die aan een duurzamere wereld werken, was uitgenodigd om de deelnemers en de winnaar toe te spreken. Hij is erg blij dat bedrijven steeds meer aandacht aan duurzaamheid schenken. “Overheden praten al heel lang over duurzaamheid. Maar wat hebben we daarmee bereikt?” vraagt hij de aanwezigen. “Iedere zes seconden sterft er een kind van de honger. Iedere tien seconden verdwijnen er veertien voetbalvelden aan regenwoud. Misschien dus niet zo heel veel.” Volgens Bakker kunnen bedrijven daarin een grote stap maken.
Zo kunnen ze onder andere anders naar hun winst kijken. Volgens Bakker is Puma hier een goed voorbeeld van. Het schoenenbedrijf nam zijn schade aan de natuur, zoals de CO2-uitstoot, op in het jaaroverzicht. In totaal berekende het bedrijf 147 miljoen aan ecologische kosten. Toen Puma zag waar die kosten precies in zaten, besloten ze dingen in de productie te veranderen. Zo wil Puma binnen drie jaar een ander materiaal vinden dat al het leer in schoenen vervangt. Het zal echter nog wel een jaar of zeven duren voordat iedereen aan ‘natural capital accounting’ doet. Toch weet hij het zeker: “Uiteindelijk redden accountants de wereld”, want zij zijn degenen die die jaaroverzichten maken.