Dit artikel maakt deel uit van de serie ‘2015: The future we want’ die OneWorld in 2013 initieerde.
Je achterban betrekken in crisistijden. Hoe doe je dat? Erik Molkenboer en Susan van Esch van dance4life geven tips.
Een miljard minder vanuit de overheid. Een sceptische houding bij veel Nederlanders. Het is hier crisis, waarom zouden we mensen in andere landen helpen? De ontwikkelingssamenwerking in Nederland heeft er weleens beter voor gestaan.
Lastig? Ja. Maar ook een kans om het anders aan te pakken. Het dwingt ons allemaal creatiever te zijn, andere middelen en samenwerkingen te zoeken, niet zomaar meer je handje op te houden. Hoe dat moet? Daar is niet één simpel antwoord op te geven. Maar één ding is cruciaal:
Je moet mensen betrekken.
Of zoals Confucius ooit zei: "Tell me and I forget. Show me and I remember. Involve me and I will understand."
Een uitspraak die – niet geheel toevallig – aan de basis ligt van de werkwijze van dance4life. dance4life geeft jongeren (in Nederland en in 25 andere landen) de juiste informatie over seks, hiv en aids. Maar bovenal motiveren we ze ook om zelf in actie te komen en maken we ze bewust van het wereldwijde probleem dat aids is. Muziek en dans staan hierbij natuurlijk centraal, maar er is meer.
Het betrekken – of inspireren, zo je wilt – komt in elk facet van het werk van onze organisatie terug. Niet alleen in onze communicatie met jongeren, maar ook in de samenwerking met onze friends4life – een groep particuliere grote gevers – en onze partners. Dat betekent verder gaan dan alleen het geven van geld. Drie voorbeelden van hoe wij betrokkenheid creëren bij de achterban.
Erik Molkenboer en Susan van Esch werken bij dance4life. Erik (@EMolkenboer) is new media coördinator en Susan (@Susan_4life) is advocacy manager.
Jongeren: social media, events en ambassadeurs
In ons jaarlijkse scholenproject in Nederland worden jongeren aangezet om acties op te zetten. Hun motivatie is groot, zeker nadat het dance4life tourteam is langs geweest, met een show vol muziek, dans en persoonlijke verhalen. Tijdens de drie maanden dat het scholenproject duurt, zijn social media vervolgens de ideale manier om de betrokkenheid van de scholieren nog verder te vergroten. Via social media blijven jongeren op de hoogte van wat dance4life doet, zien ze foto’s van zichzelf terug en kunnen ze meedoen met allerlei acties. Ze kunnen prijzen van onze partners winnen, of zelfs een optreden op het dance4life event. Het event is iets waar jongeren gedurende het hele project naar uitkijken. Wie zich heeft ingezet, krijgt toegang tot het evenement. Met allerlei creatieve acties zorgen de scholieren daarvoor, om uiteindelijk op Wereld Aids Dag te vieren wat ze allemaal hebben bereikt.
Ook onze ambassadeurs spelen een belangrijke rol in het bereiken en betrekken van de jongeren. Het bereik van Doutzen Kroes en Jan Kooijman is enorm, terwijl de 15-jarige DJ Erik Arbores een voorbeeld voor zijn leeftijdgenoten is. Met korte video’s sporen zij jongeren aan in actie te komen of bedanken ze hen voor hun inzet. En als het kan zijn ze bij het dance4life event aanwezig, als presentator of als artiest bijvoorbeeld.
Friendraising: niet alleen vragen om geld
In de afgelopen jaren hebben we een groep van ruim honderd friends4life om ons heen verzameld. Deze friends doneren elk jaar een substantieel bedrag, maar worden ook op allerlei andere manieren betrokken bij het werk van de organisatie. Zo zijn er verschillende events, speciaal voor de friends: een diner, feesten bij Sensation of een inhoudelijke avond, waar samen wordt gewerkt aan een specifieke case. Ook worden er geregeld kleine clubjes gevormd, die langere tijd met een project bezig zijn. Het opzetten van dance4life USA is daar een voorbeeld van. Elke friend heeft zijn eigen specialiteit en daar profiteert dance4life van – maar de friends onderling óók. Dan is er nog de jaarlijkse reis, waarop een project in een bepaald land wordt bezocht. Zo zien de friends met eigen ogen waar zij zich voor inzetten. De betrokkenheid groeit – en daarmee ook vaak de bijbehorende giften.
Challenge teams: zelf een bijdrage leveren
dance4life geeft ook medewerkers van partners de kans zich verder te verdiepen in het werk van dance4life, met de zogeheten challenge teams. Medewerkers van verschillende organisaties gaan samen een week lang naar een dance4life-land, om daar aan een specifieke case te werken. Mensen van onder meer Vodafone, Sensation en de Nationale Postcode Loterij zien zo hoe dance4life in andere landen (in dit geval India, Kenia en Nepal) werkt én kunnen echt zelf een bijdrage leveren.
Dit zijn zomaar een aantal voorbeelden. Dit is hoe wij het doen. Waar het op neer komt: creëer betrokkenheid bij je achterban. Bekijk wat voor jouw organisatie het beste werkt, hoe je jouw achterban het best kan betrekken bij je werk. Geef ze het gevoel dat ze ertoe doen.
Om met een quote van Vera Peerdeman, schrijfster van het boek Friendraising, te eindigen: "De enige manier om vrienden te hebben, is door er één te zijn."