Van links naar rechts: Saskia Olivieira, Fatshionista en Joana Cavaco
Achtergrond
Dit wist je nog niet over #bodypositivity
Body positivity is meer dan foto’s van blije mensen met vetrollen. Het is een beweging met een lange geschiedenis en een connectie met de zwarte burgerrechtenbeweging. ‘De fat acceptance-activisten zagen een verband tussen vooroordelen over dikke mensen en anti-zwart racisme.’
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
• 'Zitten' tegen de vooroordelen
Veel mensen kennen #BodyPositivity als hashtag op sociale media, maar het concept bestaat al sinds de jaren 60, toen de ‘fat acceptance’-beweging voet aan de grond kreeg in de VS. In 1967 kwamen vijfhonderd mensen bijeen in het Central Park in New York voor een inmiddels beroemde ‘fat-in’ (een sit-in-protest door dikke mensen). Ze verbrandden dieetboeken en protesteerden tegen de vooroordelen jegens dikke mensen. Hun beweging werd sterk beïnvloed door de Amerikaanse burgerrechtenbeweging van de jaren 50 en 60. De fat acceptance-activisten zagen een verband tussen vooroordelen over dikke mensen en anti-zwart racisme.
“
Tijdens de slavenhandel werd dikheid van welvaartssymbool een zonde
• Dikheid als zonde van zwarte mensen
Een bekroond boek over de connectie tussen anti-zwartheid en de vooroordelen jegens dikke mensen is Fearing the Black Body: The Racial Origins of Fat Phobia (2019) van de Amerikaanse hoogleraar sociologie Sabrina Strings. Zij bespreekt de geschiedenis van schoonheidsidealen, zoals hoe dikheid in Europa ooit als teken van welvaart werd beschouwd, maar later als indicator van domheid en luiheid. Deze ommekeer viel samen met de Verlichting en de trans-Atlantische slavenhandel; toen Europeanen zwarte mensen inferieur noemden om slavenhandel te rechtvaardigen. In een interview in 2020 legt Strings uit dat Europeanen, die geloofden in protestantse principes als zelfonthouding, beweerden dat zwarte mensen geen zelfbeheersing of moraal hadden. Dikheid werd met dat soort ‘zonden’ geassocieerd.
• Witte vrouwen binnen de schoonheidsnorm
De hashtag #BodyPositivity is de laatste jaren vooral populair geworden onder witte vrouwen met een lichaamsformaat dat vaak nog wel voldoet aan de schoonheidsnorm. Zij pleiten ervoor dat lichamen in álle vormen en maten gezien mogen worden. Deze nieuwe #BodyPositivity-stroming krijgt veel meer aandacht dan de dikke zwarte vrouwen die de beweging begonnen, zoals de Amerikaanse academicus Margaret K. Bass en de mensenrechtenactivist Johnnie Tillmon. Terwijl juist die groep het meeste lijdt onder de haat tegen dikheid.
• Gewicht staat niet gelijk aan gezondheid
“
Volgens critici zou de body positivity-beweging een ongezonde leefstijl toejuichen
De meest voorkomende kritiek op body positivity is dat haar supporters een ongezonde leefstijl zouden toejuichen. Dat is gebaseerd op de aanname dat gewicht de belangrijkste indicator van gezondheid is. Body positivity-activisten en gezondheidsexperts wijzen er juist op dat ook de hoeveelheid lichamelijke beweging, een gebalanceerd eetpatroon, mentale gezondheid, slaapritme en genen belangrijke factoren zijn die iemands gezondheid bepalen. Bovendien hebben we helemaal niet zoveel invloed op onze gezondheid als vaak wordt gedacht, bijvoorbeeld door een chronische ziekte.
Joana Cavaco is behalve body positivity-activist ook programmamaker en spreker over onderwerpen rond queer- en vrouwenrechten. Ze is coördinator bij de Rotterdamse lhbti+-jongerenplek The Hang-Out 010.
Saskia Olivieira noemt zich behalve body positivity-activist ook ‘body neutral’-activist. Via haar platform The Curvy Chapter zet ze zich in voor meer inclusie.
Fatshionista is body positivity-activist én plus-size model. Op haar Instagram post ze fashionfoto’s en inspireert ze volgers om van hun lichaam te houden.
De Body Mass Index (BMI) zet je gewicht af tegen je lengte en wordt, ook door artsen, vaak gebruikt om te bepalen of iemand overgewicht heeft. Maar wist je dat deze meetindex oorspronkelijk helemaal niet bedoeld was om individuen mee te beoordelen? BMI is bedacht om statistieken te verkrijgen over groepen mensen. De Belgische astronoom, wiskundige en socioloog Adolphe Quetelet – geen arts of gezondheidsexpert dus – ontwierp de index voor zijn onderzoek naar de ‘gemiddelde mens’. Hij baseerde zijn schaal voornamelijk op witte mannen. Je kunt je afvragen hoe representatief die zijn voor ‘de gemiddelde mens’- in al diens diversiteit.
• Dik is geen 'oordeel'
“
Body positivity-activisten gebruiken het woord ‘dik’ juist bewust om dikke mensen te omschrijven
Veel mensen vinden het woord ‘dik’ onaangenaam, omdat ze het associëren met vooroordelen over dikke mensen – die zouden lui, gulzig, vies en lelijk zijn. Ze gebruiken voorzichtige termen als ‘voller’, ‘gezet’ of ‘een maatje meer’. Body positivity-activisten daarentegen gebruiken het woord ‘dik’ juist bewust om dikke mensen te omschrijven, want hoe vaker ‘dik’ gebruikt wordt als een neutrale term, hoe sneller de negatieve associaties worden uitgewist, zo is het idee. Andere beschrijvende woorden, zoals ‘kort’ en ‘lang’, hebben immers ook geen negatieve connotaties.
Dit artikel verscheen in het winternummer van 2021 van OneWorld Magazine.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden