#Coronahulp genoeg, maar weten ouderen die te vinden?
Er is een wildgroei aan hulpinitiatieven ontstaan sinds de corona-uitbraak: bellen met eenzame mensen, boodschappen doen voor ouderen. Maar de hulpvrágen lijken beduidend minder. Hoe kunnen kwetsbare mensen en hulpaanbieders elkaar vinden?
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Natascha Groenewold (47) woont alleen in Houten en behoort vanwege een chronische aandoening tot de risicogroep die extra kwetsbaar is voor het coronavirus, waardoor zij haar huis niet uit kan. Zij deed in de Facebookgroep ‘Coronahulp Houten’ een oproep aan haar buurtgenoten: of iemand haar hond wilde uitlaten? Binnen een dag kreeg ze twintig berichten. “Overweldigend, al die reacties, en te merken dat iedereen met je meedenkt.”
Inmiddels heeft Groenewold samen met de vrijwilligers die haar hond willen uitlaten, voor de hele week een rooster gemaakt. “Het was best spannend om mijn hond aan een onbekende mee te geven, maar ik ga ervan uit dat deze mensen het beste met mij voor hebben.”
Gewoon mensen
Niet overal vinden hulpvragers- en aanbieders elkaar zo makkelijk. “De hulp wordt nu vooral online aangeboden. Maar neem bijvoorbeeld mijn opa en oma: zij kunnen wel op internet, maar gaan niet actief op zoek naar dit soort initiatieven”, zegt Anniek Wiltink (24), die sinds zaterdag bij de groep ‘Gewoon mensen die mensen willen helpen’ is aangesloten.
“
Verspreid het 'burenbriefje', zodat ouderen weten waar ze hulp kunnen vinden
Het initiatief, dat inmiddels uit zo’n tien vrijwilligers bestaat, spoort iedereen die wil helpen aan om het zogenaamde ‘burenbriefje’ in de eigen buurt te verspreiden. “Zodat ook ouderen weten waar ze hulp kunnen vragen. Ook zoeken we contact met woningcorporaties en zorginstellingen om via hen in contact te komen met kwetsbare mensen die mogelijk hulp nodig hebben.” Inmiddels hebben meer dan 30.000 mensen door het hele land zich bij de groep aangemeld. En mensen die hulp vrágen? “Dat zijn er tot nu toe veel minder.”
Vraag en aanbod
Ook NLvoorelkaar, het grootste vrijwilligersplatform van Nederland, ziet dat vraag en aanbod elkaar nog niet overal goed vinden – zeker nu fysiek contact beperkt moet worden. Het platform bestaat sinds 2012 en heeft een bestaand netwerk van 130.000 vrijwilligers. Vanwege de crisis heeft de organisatie afgelopen maandag een gratis online matchingsplatform voor coronahulp opgezet. De site toont een overzicht met alle hulpvragen, zoals boodschappen doen of de hond uitlaten, maar ook hulp bij koken, medicijnen ophalen, op kinderen passen en afval wegbrengen.
“
Het Dutch Emergency Fund is een actie gestart voor sekswerkers die in directe geldnood zitten
Volgens Anne van Roosmalen, marketingmanager bij NLvoorelkaar, hebben sinds de lancering 1200 vrijwilligers zich aangemeld om te helpen, en zijn er 37 concrete hulpvragen gesteld. Wie zich aanmeldt krijgt automatisch een bericht wanneer er in de buurt een nieuwe vraag of nieuw aanbod is. Dat de vraag naar hulp achterblijft bij het aanbod, vindt ze niet verrassend. “Er is een goed netwerk en veel tijd nodig om de vraag op te halen en goed te verwoorden. We verwachten dat de nasleep van de coronacrisis wel even gaat duren, dus dan is het fijn om vragen die later komen alsnog te kunnen matchen aan het hulpaanbod.”
Ook als je minder tijd hebt, kun je kwetsbare mensen en ondernemers helpen:
Voedselbanken in Nederland hebben door de hamsterwoede in supermarkten te maken met minder aanvoer. Bovendien verwachten voedselbanken dat het aantal klanten toeneemt, doordat bepaalde groepen in de samenleving hard worden getroffen door de crisis. Je kunt de voedselbanken helpen door grote hoeveelheden houdbare en verse producten bij hen af te leveren.
De KRO-NCRV lanceerde samen met de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid het ‘Corona Quarantaine Contact’. Dat brengt mensen die thuis zitten en bij wie het contact met de buitenwereld minder wordt, in contact met mensen die hen telefonisch willen ondersteunen om deze dagen door te komen. Geïnteresseerden kunnen het formulier op de website invullen; de organisatie brengt je in contact met iemand die gebeld wil worden.
Het Dutch Emergency Fund is een actie gestart voor sekswerkers die in directe geldnood zitten omdat hun inkomsten wegvallen. Met hulp van donaties kunnen zij worden voorzien in basisbehoeften zoals boodschappen en beltegoed. Er is al meer dan 6000 euro opgehaald.
Diverse horecagelegenheden delen via social media de oproep om cadeaubonnen te kopen. Daarmee kun je deze bedrijven door de crisistijd heen helpen. De cadeaubon kun je op later inwisselen.
Op sociale media gaat ook een oproep rond om het geld van tickets voor afgelaste concerten en voorstellingen niet terug te vragen, maar te doneren aan de culturele instelling.
Hulp uit alle hoeken
Ook lokaal ontstaan er volop initiatieven waar je hulp kunt vragen en aanbieden. Zo helpt ‘Voor Elkaar in Amsterdam’ mensen binnen Amsterdam die de deur niet uit kunnen. Op de website kun je hulp vragen en aanbieden, zoals bij boodschappen of vervoer. De organisatie koppelt vraag en aanbod aan elkaar, waarna de twee partijen een afspraak kunnen maken. Elke werkdag is er tussen 10:00 en 16:00 uur bovendien een belteam bereikbaar voor vragen.
“
Op de website 'Coronagroep' vind je een overzicht van actieve groepen per provincie
Eén blik op Facebook en het duizelt je al van de groepen waar je hulp kunt vragen en aanbieden. Daarom heeft de website Conoragroep een overzicht gemaakt met groepen per provincie – nog slechts een deel van alle actieve groepen in Nederland. Ook hier is het aanbod veelal groter dan de vraag. Maar behalve hulp op individueel niveau zijn er door de coronacrisis ook veel organisaties waar hulp nodig is, doordat werknemers of vrijwilligers uitvallen of de werkdruk is toegenomen.
Extra handen nodig
Opvanglocaties voor dak- en thuislozen door het hele land nemen extra maatregelen in verband met het virus. De Toevlucht Utrecht, een opvang voor ongedocumenteerde jongeren, is vanwege de coronacrisis langer open, terwijl er minder mensen beschikbaar zijn. Zij zijn daarom op zoek naar vrijwilligers die willen helpen met de begeleiding en ondersteuning van de jongeren.
“
Voedselbanken hebben hulp nodig: ze steunen vaak op oudere vrijwilligers die nu niet kunnen helpen
Ook voedselbanken kunnen extra hulp gebruiken: ze steunen vaak op oudere vrijwilligers die in de risicogroep vallen en nu dus niet kunnen helpen. Een aantal voedselbanken heeft daardoor zelfs de deuren moeten sluiten. Ondertussen zijn andere voedselbanken begonnen met een bezorgdienst om kwetsbare mensen te bereiken. De meeste lokale voedselbanken vermelden op hun website of en in welke vorm ze hulp kunnen gebruiken.
Zorginstellingen in Noord-Nederland schakelden de hulp in van (para)medische studenten om bij te springen in de zorg, voorlichting en telefonische ondersteuning. Inmiddels hebben al meer dan 450 studenten, verspreid over Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel, zich gemeld. Nog steeds kunnen studenten zich als vrijwilliger aanmelden.
Matchen
De Nijmeegse zangeres Sher Careman (35) kwam door de crisis zonder werk te zitten en besloot de Facebookgroep ‘Coronahulp Nijmegen’ op te zetten. Een dag later raakte ook Nazima Shaikh (46) betrokken bij de groep. Samen beheren zij nu de pagina en proberen – vanuit een intersectioneel perspectief – verschillende werelden van Nijmegen bij elkaar te brengen. Ze zagen het aantal leden binnen vijf dagen naar ruim vierduizend stijgen. Om de hulpvragers en -aanbieders efficiënter aan elkaar te matchen, worden bezoekers nu doorverwezen naar een website.
“
Nu ervaren gezonde mensen hoe het is om niet altijd de deur uit te kunnen, voor chronisch zieken is dat dagelijkse realiteit
Zelf is Shaikh chronisch ziek en zit ze thuis in quarantaine vanwege een ontsteking. “Nu de maatschappij een stapje terug moet doen, ervaren gezonde mensen hoe het is om niet altijd de deur uit te kunnen, terwijl dat voor chronisch zieken vaak dagelijkse realiteit is. Maar het is mooi om te zien hoe zoveel mensen ervoor kiezen om een ander te helpen: van links tot rechts, van jong tot oud, van zwart tot wit, van chronisch zieken en/of mensen met een handicap.”
We leven in onzekere tijden door het coronavirus. Er is behoefte aan betrouwbare informatie én verdieping. We hopen dat je dit bij ons vindt en wil bijdragen aan onze onafhankelijke journalistiek.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden