Beeld: Eigen archief
Essay

Deze docent demonstreerde als student in Iran: ‘Maar de huidige protesten zijn anders’

Protesteren is niets nieuws in Iran; tegen staatsgeweld, vrouwenhaat, en etnische onderdrukking, schrijft de Belgisch-Iraanse politiek socioloog Ladan Rahbari. Toch heeft Rahbari, die zelf in 2009 als student protesteerde, nu meer hoop op een val van het regime. ‘Jongeren, vrouwen en verschillende bevolkingsgroepen hebben zich nu verenigd.’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
‘Vrouw, leven, vrijheid’, al maandenlang scanderen betogers in heel Iran die slogan. Sinds het losbarsten van de demonstraties, in september 2022, zouden volgens mensenrechtenorganisaties al minimaal 500 mensen zijn vermoord door het regime. Meer dan 15.000 demonstranten zouden zijn gearresteerd.
Een langere versie van dit artikel verscheen eerder in het winternummer van MO* Magazine en op MO.be.
Ondanks verwoede inspanningen van de Iraanse overheid om het internetverkeer stil te leggen, overspoelen beelden van de betogingen de sociale media. Iraniërs, vooral de jongeren met technische skills, weten de blokkades te omzeilen. Op die manier slagen ze erin om de beelden van vrouwen die hun haar afknippen of hun hoofddoek verbranden de ether in te sturen.

Lange geschiedenis van protest

Protesteren is niets nieuws in Iran. Al tientallen jaren protesteert het Iraanse volk tegen staatsgeweld, institutionele vrouwenhaat, seksuele en etnische onderdrukking, en de arrestaties van activisten die zich inzetten voor politieke, milieu-, arbeids- en vrouwenrechten.

Als studente in Iran nam ik deel aan meerdere betogingen. Later raakte ik ook betrokken bij de Groene Beweging van 2009, na de omstreden herverkiezing van Mahmoud Ahmadinejad. De grimmige sfeer in de straten van Teheran herinner ik me nog goed. Ik denk niet dat ik ooit een vergelijkbare angst heb ervaren.

Vlak na de revolutie van 1979 protesteerden vrouwen al tegen het verplichte dragen van de hidjab

In de buurt van het Plein van de Revolutie raakten enkele medebetogers en ik omsingeld door gewapende veiligheidstroepen. Om ons heen klonken geweerschoten, maar wisten niet uit welke richting die kwamen. Mensen schreeuwden en renden in het rond. De laatste tijd hoor ik van verschillende mensen dat er veel gewelddadiger wordt opgetreden dan in 2009. Dat is voor mij nauwelijks voor te stellen.

Vlak na de revolutie van 1979 protesteerden vrouwen al tegen het verplichte dragen van de hidjab. In de jaren tachtig maakte het regime zich, net als nu, schuldig aan de grootschalige executies van politieke gevangenen. In de decennia daarna volgden af en aan nieuwe protestgolven, zoals de campagne My Stealthy Freedom in 2014 (tegen het verplicht dragen van de hidjab) en het vervolg daarop: de campagne White Wednesdays. Daarbij droegen vrouwen elke woensdag een (meestal) witte hoofddoek.

Beeld: Julie Vangeel

Tegen verplichte hidjab

Sinds 2017 kreeg het activisme van vrouwen in Iran tegen de verplichte hidjab een nieuwe impuls. Sommige betogingen begonnen regionaal en verspreidden zich over het hele land. Zelfs als de eisen van de demonstranten aanvankelijk vooral plaatsgebonden waren, veranderden de slogans al snel in ‘weg met de dictator’.

Naar schatting 1500 Iraanse betogers werden gedood op ‘Bloedige November’

De protesten escaleerden en leidden tot wat eind 2019 en begin 2020 Bloedige November werd genoemd. Naar schatting 1500 Iraanse betogers werden gedood. In januari 2020 haalden Iraanse luchtdoelraketten ook een Oekraïens burgervliegtuig neer, waarbij alle 176 inzittenden stierven. Dat leidde tot nog meer kritiek en protesten.

Het regime legde toen voor het eerst het internet volledig plat. De Iraniërs raakten zo niet alleen van elkaar afgesloten, maar ook van de buitenwereld. Maar ondanks het geweld van de veiligheidstroepen gingen de protesten ook in 2021 sporadisch door. En na de moord op Zhina zouden ze in alle hevigheid losbarsten.

Wat is er dit keer anders?

Deze protesten zijn anders omdat ze verschillende bestaande oppositiegroepen, zoals Koerden, Baluchi en Arabieren, verenigen onder de vlag van Vrouw, Leven, Vrijheid. Zij vechten al decennialang met de staat over hun politieke en sociale rechten. Nu hebben ze zich verenigd om hun gemeenschappelijke vijand te verslaan.

Het optreden van het regime is brutaler dan ooit

Na vier decennia van kritiek, vreedzame betogingen en verzet is het antwoord van het Iraanse regime antwoord min of meer onveranderd gebleven. Nog altijd doodt, arresteert en martelt het, en maakt het betogers monddood. Het optreden van het regime is brutaler dan ooit. Zwaarbewapende politieagenten vegen de straten van Iran schoon. Ze openen het vuur op ongewapende betogers, terwijl sluipschutters vanaf daken op mensen schieten. Het internet ligt plat en gewelddadige arrestaties van betogers zijn de norm. Zelfs schoolkinderen zijn een doelwit.

Vier weken na het begin van de betogingen scandeerden de studenten aan de Amirkabir Universiteit: ‘We hebben geen schrik meer voor de machinegeweren, tanks en kanonnen. Vertel aan onze moeder dat ze geen dochter meer heeft.’ De slogan toont aan dat jonge demonstranten liever sterven dan dat ze de status quo aanvaarden. De frustratie en hopeloosheid hebben een kookpunt bereikt. De Iraniërs lijken te beseffen dat ze niet meer moeten rekenen op geleidelijke hervormingen. Verandering begint bij een volledige machtswissel in Iran.

De huidige protesten zijn ook anders door hun omvang en geografische spreiding. Het beeld van Zhina zorgde voor eenheid onder Iraniërs van alle leeftijden, geslachten, etnische groepen en religies. Zhina groeide in het hele land uit tot een feministisch symbool dat mensen, ondanks hun onderlinge verschillen, verenigt voor een gemeenschappelijk en revolutionair doel.

'Steun de Iraanse protesten, én de vrijheid een hoofddoek te dragen'

Nog een verschil is de rol van nieuwe, jongere generaties in de protesten. Beelden van jonge meisjes die hun middelvinger opsteken naar Khamenei en Khomeini gaan de wereld rond. Deze meisjes zijn het beste voorbeeld van het ideologische falen van het Iraanse regime. Ze zijn na de revolutie geboren en kregen les aan Iraanse scholen, die veelal als propagandacentra fungeren. Toch is het regime is er niet in geslaagd hun tot volgzame burgers te kneden.

Wat deze nieuwe generatie ten slotte ook anders maakt, is haar relatie met de wereld. Dit zijn jonge digital natives, ze zijn voortdurend verbonden met het internet en hebben toegang tot wereldwijde informatie, ondanks de pogingen het regime om het internet te blokkeren. In mijn jeugd was dat anders.

Beeld: Julie Vangeel

Ontsluiering en symboliek

Vandaag de dag zijn vrouwen de drijvende kracht achter het protest. Het recht om zich niet te sluieren en hun eis om als gelijkwaardige burgers te worden behandeld, staan centraal. Maar de jarenlange strijd tegen de verplichte sluier mag niet gemakshalve geïnterpreteerd worden als ‘tegen religie’ of ‘tegen de islam’.

Overigens is het even absurd om de belangrijke strijd van Iraanse vrouwen tegen de verplichte sluier te ondermijnen met de bewering dat de sancties of de economische malaise de protesten uitlokken. Zeker, dat heeft de frustratie van de mensen aangewakkerd; die zaken hangen samen. Maar het langdurige activisme van vrouwen en de dood van Zhina vormen vanaf dag één de kern van het aanhoudende protest.

De Iraanse staat heeft het lichaam en het haar van vrouwen heilig verklaard en overmatig geseksualiseerd

De strijd van Iraanse vrouwen voor lichamelijke integriteit maakt deel uit van de strijd tegen patriarchale instellingen die vrouwen overal ter wereld voeren. Het is een gevecht tegen de Iraanse staat, die het lichaam en het haar van vrouwen heilig heeft verklaard, en overmatig heeft geseksualiseerd.

Tegenwoordig gebruiken vrouwen hun haar als wapen om meer vrijheid te eisen. De verplichte sluier is zo fundamenteel voor de identiteit van het Iraanse regime dat er geen manier is om die af te schaffen, zonder dat het hele systeem instort.

Beeld: Julie Vangeel

Geen weg terug?

Van Europese vrienden hoorde ik dat het aantal demonstranten niet zo groot lijkt. Zeker in vergelijking met het gigantische aantal Iraniërs dat zich in Europese en Amerikaanse steden verzamelde uit solidariteit met de demonstranten. Meer dan 80.000 mensen marcheerden op 22 oktober door de straten van Berlijn. Veel Europeanen vragen zich af of de meerderheid van de Iraniërs de protesten wel steunt.

Het antwoord daarop is duidelijk: ja. Uiteraard, niet iedereen sluit zich bij de protesten aan. Wie de beelden zag van de neergeschoten betogers kan zich voorstellen waarom sommige mensen voorzichtig blijven. De troepen van het regime gebruiken steeds meer geweld om de protesten neer te slaan.

De ineenstorting van het systeem komt dichterbij

Wat je online ziet is bovendien maar het topje van de ijsberg: na de arrestatie volgt marteling, verkrachting en moord. Ook de familie en geliefden van de demonstranten lopen gevaar. Het is gruwelijker dan je je kunt voorstellen. Maar vergis je niet: na meer dan twintig jaar sociologisch onderzoek en betogingen hebben we genoeg informatie om te weten wat de meeste Iraniërs willen.

Ondanks de gewelddadige repressie gaan de betogingen onverminderd voort. Daarnaast zijn er in de openbare ruimte straatkunst en graffiti aangebracht, waaronder afbeeldingen van vrouwen die de afgelopen weken zijn gedood. En ook online woedt het protest. Daarbij speelt de Iraanse diaspora een belangrijke rol.

Wat de toekomst zal brengen is moeilijk te voorspellen. Maar ook al is het misschien niet vandaag of morgen, de ineenstorting van het systeem komt dichterbij. Die hoop blijft het machtigste wapen van de Iraniërs.

Wat kan de wereld doen voor Iran?

Iraanse Nederlanders: ‘Westerse mensen moeten zich meer uitspreken’

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons