In Nepal wil je liever niet in het ziekenhuis belanden. Het is een chaos op behandelzalen, er is een gebrek aan apparatuur en medicijnen. Bovendien moet je voor elke dienst direct contant betalen. Zodra je uitbehandeld bent in het ziekenhuis, wordt het nog erger. Professionele hulp aan huis ontbreekt, dus je bent volledig op jezelf aangewezen. Soms kan familie bijspringen, maar aangezien veel Nepali’s in het buitenland werken is dat lang niet altijd het geval.
De Nepalese arts onderbrak zijn opleiding tot chirurg om een thuiszorgorganisatie op te zetten. (Foto: Maarten van der Schaaf)
Gastarbeiders
Health@Home, de thuiszorgorganisatie die Bishal Dhakal in 2009 opzette, speelt met succes in op de vraag naar goede zorg aan huis. Met een uitgebreid netwerk van zo’n zestig verpleegsters bedient Health@Home patiënten in Kathmandu. Zijn klanten bevinden zich voornamelijk in de elite en de middenklasse, maar zijn bijvoorbeeld ook Nepalezen die dankzij de verdiensten van hun kinderen – die als gastarbeiders in het buitenland werken – voor de dienst kunnen betalen. “Maandelijks verzorgen onze verpleegsters zo’n 25 mensen,” vertelt Dhakal. In de nabije toekomst moeten dat er veel meer worden. “Komend jaar hoop ik onze klantengroep te verviervoudigen.” Uiteindelijk is zijn ambitie nog veel groter. Dhakal wil zijn thuiszorgconcept ook graag opzetten in andere ontwikkelingslanden.
Sociaal ondernemer
Om die snelle groei te realiseren heeft Health@Home investeerders nodig. De Nederlandse impact-investeerder Onetowatch is geïnteresseerd en liet Dhakals bedrijf onlangs uitgebreid screenen op winstgevendheid en maatschappelijke impact door consultants van adviesbureau dutch. “Dhakal is echt een sociaal ondernemer,” vertelt Sanne Snieder, één van de consultants. “Hij heeft zijn opleiding tot chirurg afgebroken, omdat hij ervan overtuigd is dat hij als ondernemer meer impact kan maken. Dat geloof ik ook wel: met Health@Home voorziet hij in een belangrijke behoefte van een groeiende groep Nepalezen.” Ook op andere fronten toont Dhakal zich een zakenman met een sociaal hart. Snieder: “Hij investeert in de opleiding van zijn verpleegsters en het callcenter wordt gerund door gehandicapten.” Financieel ziet het er goed uit: het bedrijf draait maandelijks 5.500 euro omzet en is ruimschoots winstgevend.
Statusprobleem
De uitdaging voor Health@Home zit ‘m in het vinden van nieuwe klanten, concludeert Snieder. “Een samenwerking met een ziekenhuis ligt voor de hand, maar zo makkelijk gaat dat niet. Nepalese klinieken erkennen niet graag dat ze iemand niet verder kunnen helpen. Daarom willen ze hun patiënten ook niet doorverwijzen naar Health@Home. Dan lijkt het alsof het ziekenhuis gefaald heeft.” Daarnaast heeft Dhakal een statusprobleem. “De artsen in ziekenhuizen nemen Dhakal niet serieus omdat hij geen chirurg is. Bovendien vinden ze hem te jong.”
Apotheken
Om in contact te komen met meer patiënten die thuiszorg nodig hebben, probeert Dhakal het nu via een andere weg: een samenwerking met apotheken. Onlangs heeft hij daar een marktonderzoek naar laten uitvoeren. Snieder: “Die vindingrijkheid pleit voor hem. Hij heeft het ondernemerschap echt wel in de smiezen.” Het statusprobleem kan volgens Snieder worden opgelost door een gepensioneerde chirurg aan boord te halen. “Een goed idee,” vindt Dhakal. “Die chirurg kan dan mooi zijn netwerk inschakelen.”
Impact-investeerder Onetowatch is enthousiast over de bevindingen van Snieder en haar collega’s. “Zoals veel Nepalese ondernemingen, functioneert Health@Home op pakweg 60 procent,” zegt directeur Willem Grimminck. “Dat is zonde. Met deskundig advies en een relatief kleine investering kan Dhakal zijn organisatie flink verbeteren, veel meer impact maken en winstgevender worden. Daarom willen we graag in hem investeren.”
Lees hier meer over innovaties in de Nepalese gezondheidszorg.