Jaglal is een van de honderd wereldverbeteraars die door de jury op de Duurzame Jonge 100-lijst van 2017 is geplaatst. “Ik volg nu het traineeship programma van PostNL genaamd YEP (Young Executive Program)”, zegt Jaglal. Een opleidingsprogramma voor starters, waarbij ontwikkeling van leiderschapscompetenties en kennis van PostNL centraal staan. “Dit programma duurt drie jaar en in deze tijd bekleed je allerlei functies. Ik ben nu bezig met mijn eerste functie als Business Development Manager. Dit klinkt chique, maar ik ben simpel gezegd eindverantwoordelijk voor het ontwikkelen van een aantal nieuwe producten, zoals verpakkingen. Ik kijk naar hoe een product in de markt kan worden gezet en dat iedereen binnen PostNL tevreden is met het eindresultaat.”
Brievenbuspakje | Foto: Flickr / Orangefan_2011
Kleding in brievenbuspakjes
Het duurzame brievenbuspakje is zo’n nieuw product. “Het project heet FashionPack”, vertelt Jaglal. “We maken producten platter, zodat een postbezorger ze via de brievenbus kan afleveren.” Hoe FashionPack is begonnen? “Het viel op dat er veel lucht in pakketten kan zitten, gemiddeld wel 40 procent. We hebben gekeken naar verschillende markten en producten, waarbij het kleiner maken van verpakkingen mogelijk is. Vooral in de kledingmarkt zagen we kansen. Doordat veel mensen, waaronder ikzelf, zich ergeren aan het wachten op een bezorger.”
“Verschillende onderzoeken zijn gedaan naar de bestellingen van mensen en het blijkt dat 50 procent van alle kledingzendingen bestaat uit één of twee kledingstukken. Twee kledingstukken passen vaak in een brievenbuspakje, maar zulke brievenbusverpakkingen zien we vrij weinig terug in de markt en in ons sorteercentrum en dat is gek.” Jaglal en zijn collega’s van PostNL zijn aan de slag gegaan met de vraag: ‘hoe kunnen we ervoor zorgen dat kleding door de brievenbus kan?’. Samen met TU Delft hebben ze gekeken naar eerste ideeën.
Jaglal: “Nu, een jaar na de start van FashionPack, zijn we na verschillende testen op de vijfde versie van de verpakking gekomen. Ik geloof dat déze verpakking marktfit is. Hij is goed beoordeeld door een aantal consumenten in de testfase; bij verschillende webshops ging het verzenden goed en onze sorteerders en bezorgers waren positief over het sorteren en afleveren van de producten.”
Logisch dat dit brievenbuspakje ook bijdraagt aan een duurzamer wereld
Op welke manieren is de nieuwe verpakking eigenlijk duurzaam? “Vanaf het begin was het logisch dat dit pakje ook zou bijdragen aan een duurzamer wereld”, zegt Jaglal. “Alles wat door de brievenbus past, wordt vaak in één keer bezorgd, dus bezorgers hoeven niet twee keer langs te rijden, mocht iemand niet thuis zijn. Dus daar heb je al een besparing mee voor het milieu.”
Postbezorger TNT | Foto: Flickr / FaceMePLS
Ook is de verpakking kleiner, waardoor een bezorger meer pakketjes mee kan nemen, wordt het vaker op de fiets bezorgd, is de verpakking gemaakt van duurzaam plastic en het is herbruikbaar.
Vol enthousiasme
Jaglal is geboren en getogen in Schiedam. “Ik heb International Business Management gestudeerd aan de Haagse Hogeschool in Den Haag”, zegt hij. “Ik liep vanaf februari 2015 stage bij PostNL en toen mijn periode was afgelopen, vroeg mijn manager of ik het leuk vond om te blijven. Vol enthousiasme heb ik gereageerd.” Jaglal werkte als projectmanager, maar wilde meer doen. Hij kreeg de kans om het traineeship te doen. “Sinds mijn stage was ik er niet meer weg te slaan.”
Jaglal is niet per toeval terechtgekomen bij PostNL. “Toen ik ongeveer zestien jaar was, had ik een bijbaantje bij PostNL, toen heette het bedrijf nog TNT”, een glimlach ontstaat op zijn gezicht. “Ik was zogenaamd expediteur: ik bereidde de routes voor de bezorgers voor. Het was echt een droombijbaan.”
Hij heeft altijd onthouden dat de cultuur van het bedrijf prachtig is: “De mensen waren heel vriendelijk en in de sorteerfabrieken zijn zoveel mensen aan het werk. Dat vind ik top. Ik vind het heel belangrijk dat ik het leuk vind wat ik doe. Ik heb hier zoveel ruimte en kan me uitleven. Ik geloof heel erg in wat ik doe en dat ik bijdraag aan iets goeds.”
Op een gegeven moment moet je groot gaan
Of Jaglal nog tips heeft voor andere jonge ondernemers in de duurzaamheid? “Zeker! Het belangrijkste is het opschalen van een project door langs grote corporaties te gaan. Bij de DJ100 kwam ik veel partijen tegen met goede ideeën, maar op een gegeven moment moet je groot gaan. Anders heb je te weinig impact en bereik je niet genoeg mensen.”
“Zorg ervoor dat, wanneer je het product eenmaal in handen hebt, het opschalen haalbaar en maakbaar is”, voegt hij toe. “Gebruik grote partijen als bijvoorbeeld PostNL of ING om je duurzame, groene plannen door te voeren, anders loop je vast.”
Een leuke verrassing
Jaglal is erg blij met de nominatie voor de DJ100. Verrast was hij over de diversiteit aan branches. “Er zijn mensen bezig met het opschonen van de oceaan; met eenzaamheid onder ouderen aanpakken met OmaPost en anderen die kleding laten maken in Afrika. Dat is heel inspirerend. Ik snap dat er geen ranglijst van de 100 kandidaten wordt gemaakt. Alle initiatieven die zich inzetten voor een duurzamere wereld zijn gewoon niet met elkaar te vergelijken.”
De avond van de lancering van de DJ100 op 9 juni gaf Jaglal een duwtje in de rug om een extra boost te geven aan het duurzaamheid aspect van FashionPack. “De consument moet volledig ontlast worden en niet de moeite hoeven nemen om de verpakking te recyclen. Wij moeten ervoor zorgen dat we zelf de verpakking kunnen recyclen en daarmee het cirkeltje rond maken. Dan zijn we op zo een klimaat-neutraal mogelijk manier bezig.”
Als jonge mensen hun nek niet uitsteken voor duurzaamheid, gebeurt er niks
Het viel Jaglal die avond op dat de oudere generatie die aanwezig was, aangaf dat er weinig ouderen zijn die zich inzetten voor duurzaamheid. “Ze hebben een goed punt”, vindt hij. “Als jonge mensen hun nek niet uitsteken voor duurzaamheid, gebeurt er niks in de toekomst. Dan hebben we een probleem als wereld. Onze generatie heeft het belang van duurzaamheid van nature meegekregen, denk ik. We weten dat er iets aan de hand is en dat we nu iets moeten doen, anders is de volgende generatie misschien wel te laat.”