De ‘bloknote’ leverde de creatief onderneemster Snijders Blok, docente ondernemerschap aan de HvA, een eervolle vermelding op bij de finale van de Business Model Challenge, een crashcourse van twee maanden die wordt georganiseerd door Impact Hub Amsterdam, een organisatie die maatschappelijke ondernemers helpt hun ideeën te ontwikkelen tot een volwaardig bedrijfsplan. Afgelopen vrijdag organiseerden ze voor de zesde keer de finale, waar het beste business model met een prijs van 5000 euro wordt beloond.
Spiritueel
Normale papiertjes en blocnotes voldoen volgens de bedenkster van de Blokxii niet als het om écht belangrijke boodschappen gaat, of het nou een spirituele lijfspreuk is of een praktische doelstelling. “Je schuurt weg wat je schrijft, daardoor wordt het geschrevene waardevoller.” In de eerste instantie beschouwde ze de Blokxii als niet meer dan een leuk cadeau voor haarzelf en kennissen, maar door de enthousiaste reacties uit haar omgeving is ze in de commerciële waarde gaan geloven.
“Je schuurt weg wat je schrijft, daardoor wordt het geschrevene waardevoller.”
De duurzaamheid van Snijder Bloks idee zit erin dat haar product alleen wordt gemaakt van bomen die op een natuurlijke manier aan hun einde zijn gekomen, bijvoorbeeld tijdens een storm. Voor elke verkochte bloknote wordt via de organisatie Trees for the Future een boom aangeplant, aangezien een beetje boom volgens de onderneemster goed is voor ongeveer 800 van haar aantekeningenblokken is de potentiële impact van haar onderneming duidelijk. Verder worden de verkochte bloknotes voorzien van een unieke code waarmee de koper allerlei trivia over de oorsprong van zijn aantekeningenblok kan nagaan, zoals de leeftijd en de vroegere locatie van de boom in kwestie.
Snijders Blok heeft ambitieuze toekomstplannen, komend jaar hoopt ze 26 duizend bloknotes te verkopen. In de verdere toekomst wil Blokxii distributiepunten openen in Berlijn, Brussel en Barcelona en andere formaten op de markt brengen; de bloknote moet vergezeld worden van grotere, kleinere en plattere versies – net zoals de plankjes waarop haar vader zijn belangrijke zaken schreef.
Schoenen van cookie dough
De winnaar van de Business Model Challenge dit jaar is overigens Geraldine Lorijn, zelfstandig grafisch ontwerpster van FitzG. Zij won met haar idee voor een duurzame schoenenlijn de juryprijs en bijhorende cheque van 5000 euro. Geïnspireerd door de problematiek die wereldwijd speelt rondom het vele plastic dat ronddrijft in de wereldzeeën kwamen Lorijn en haar partner Haim Samuels, werkzaam in de filmindustrie als cameraman, op het idee om schoenen te produceren uit ronddrijvend oceaanplastic.
Aangezien het oceaanplastic niet sterk genoeg bleek te zijn om schoenen van goede kwaliteit te produceren, hebben ze het afgelopen jaar hard gezocht naar een alternatief. En dat hebben ze gevonden: hun schoeisel gaat gefabriceerd worden met een materiaalsoort waarvan Lorijn de precieze naam liever geheim houdt om concurrentie op afstand te houden. Wel meldt ze dat het gemaakt wordt uit TPE – een flexibele soort plastic – dat niet giftig is voor het milieu en het beste te omschrijven is als een soort duurzaam cookie dough (koekjesdeeg). Al het restmateriaal dat tijdens de productie van schoenen met reguliere materialen doorgaans bij het afval belandt, kan bij de mensen van FitzG gewoon teruggedaan worden in de pot en worden hergebruikt. Efficiënt en daardoor milieuvriendelijk dus.
Mochten de cookie dough-schoenen onverhoopt toch in de natuur belanden dan valt de schade te overzien
Outdoorsandaal
Verder gaat FitzG zijn best doen om afgedankte FitzG-schoenen te recyclen met een uitgebreid return-systeem. Mochten de cookie dough-schoenen onverhoopt toch in de natuur belanden dan valt de schade te overzien, omdat het materiaal non-toxisch is en een deel van de omzet uit de schoenenverkoop zal worden gedoneerd aan organisaties die zich bezig houden met projecten om watervervuiling tegen te gaan.
Het prijzengeld gaan de winnaars gebruiken om naar China af te reizen. Nu de zoektocht naar duurzaam materiaal achter de rug is, moet er namelijk een geschikte producent worden gevonden voor hun eerste model: een stevige outdoorsandaal.
De bewuste reisgids
Communicatieadviseur Joshua Spijker (46) en partner Charles (43), werkzaam bij Adidas, presenteerden tijdens de finale hun plannen voor de Conscious Travel Guide. Het tweetal is van plan om een online community voor bewuste reizigers op te zetten. Mensen die graag vakantie vieren met oog voor mens, dier en milieu kunnen hun uitjes plannen via de online reisgids van Spijker, die per stad alle informatie voor de bewuste toeristen zal bevatten: winkels waar slaafvrij geproduceerde kleding wordt verkocht, restaurants waar alleen biologische gerechten op tafel komen en hotels die zo duurzaam mogelijk opereren. "Een alternatief op met cadmium gevulde cadeaus uit China", zegt Spijker.
Het idee is geboren uit het gemis aan kennis van duurzame winkels, restaurants en hotels dat de twee milieubewuste mannen op hun eigen reizen ervoeren. Om hun plan te laten slagen is het volgens Spijker nodig om het project in meerdere grote steden tegelijk op te starten. Reizigers kunnen dan op al hun vakanties en weekendjes weg hun activiteiten plannen via de Conscious Travel Guide, of ze nou naar New York of Amsterdam gaan. Om de onderneming op zo’n grote schaal van de grond krijgen moeten er forse investeringen worden gedaan. Tot die tijd gaat Conscious Travel Guide Amsterdam in ieder geval komende lente online, als een pilot.