Vanwege haar beperking heeft jeugdzorgwerker Josje Hillenaar aangepast vervoer nodig om haar werk te kunnen doen. Maar de aangepaste auto zelf aanschaffen kost haar ruim 28.000 euro.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Toen Josje Hillenaar (30) in 2008 aan haar studie Pedagogiek begon, werd aanvankelijk een taxidienst geregeld om haar van school naar huis te brengen, omdat dit vanwege haar rolstoel niet zelfstandig kon. Halverwege haar studie bepaalde het UWV – die in Nederland over vervoersvoorzieningen voor mensen met een beperking gaat – dat een aangepaste auto op de lange termijn een goedkopere optie was. “Alles werd vergoed, zelfs de ritten naar het aanpassingsbedrijf in Hoorn – voor mij aan de andere kant van het land”, vertelt Hillenaar.
“
Zonder auto kom ik thuis te zitten met een uitkering, terwijl ik nu mijn eigen inkomen verdien
Ze leerde de auto middels een joystick besturen, en vanaf dat moment kon Hillenaar in alle vrijheid reizen. Tótdat ze drie weken na haar afstuderen een brief ontving van het UWV. “Ik moest mijn auto inleveren omdat ik niet meer studeerde. Toen ik vertelde dat ik het werk waarvoor ik was opgeleid zonder auto niet kon doen, werd me geadviseerd om dan maar door te studeren, om de auto te behouden.” Doorstuderen zag ze niet zitten, en een dergelijke auto zelf nieuw aanschaffen was ook niet mogelijk, omdat de benodigde aanpassingen erg duur zouden zijn. Daarom kocht Hillenaar de auto die ze tijdens haar studie gebruikte over van het UWV. Zo werd het probleem in ieder geval tijdelijk opgelost. Maar nu de auto aan vervanging toe is, stuit ze opnieuw op hetzelfde obstakel.
Werkloosheid ligt op de loer
Hillenaar wil haar baan absoluut niet verliezen, zeker omdat het al zoveel tijd en moeite heeft gekost om na haar studie werk te vinden. Als jeugdzorgwerker ondersteunt Hillenaar gezinnen bij vragen rondom opvoeding en zorg, en zorgt ze er samen met deze gezinnen voor dat het thuis voor alle gezinsleden veilig is. Maar aan een baan komen was niet makkelijk. “Er waren momenten dat ik werd afgewezen vanwege mijn beperking. Zo werd ik bijvoorbeeld niet aangenomen omdat ik niet achter kinderen aan kan rennen. Daar kom ik ook helemaal niet voor!”
Een andere keer werd ze afgewezen voor werk als huiswerkbegeleider omdat ze de tafels niet kon verschuiven. Toen ze het zat was om afgewezen te worden vanwege onzinnige redenen, begon ze een eigen bedrijf. “Maar omdat ik collega’s miste, ben ik weer gaan solliciteren. Ik heb bij vier verschillende gemeentes door heel Nederland gewerkt voordat ik bij mijn huidige werk terechtkwam. Hier ben ik volledig zelfstandig en een volwaardig medewerker. Zie dat nog maar eens te vinden.”
De aangepaste auto, nu bijna tien jaar oud, is aan vervanging toe. “De bedrading is verouderd en gas geven, remmen en sturen werkt niet meer zoals het hoort”, aldus Hillenaar. Meermaals heeft ze met pech langs de kant van de weg gestaan. Voor de aanschaf van een nieuwe, vergelijkbare auto moet ze 28.816 euro eigen bijdrage betalen aan het UWV, het zogenaamde ‘normbedrag referentieauto’. “De referentieauto staat voor de auto en de autokosten die gebruikelijk zijn vanaf de inkomensgrens van 38.231,80 euro. De waarde voor de referentieauto is gebaseerd op CBS-gegevens van autogebruik door gezinnen rond de inkomensgrens”, legt Sascha Elzinga van het UWV uit. Onder de inkomensgrens die het UWV heeft vastgesteld – ongeveer gelijk aan een modaal inkomen – worden de volledige aanpassingen aan vervoer vergoed.
“
Je neemt al een beperking mee, dan wil je niet ook nog beperkingen in je werk
Het UWV laat weten dat als het aanschaffen van een aangepaste auto niet mogelijk is, er wordt gekeken naar andere mogelijkheden, zoals een taxivergoeding. Hillenaar: “Dat werkt voor mij niet. Ik kan niet van tevoren inschatten hoe lang ik bij een gezin ben, ik moet flexibel kunnen reizen. En voor werkgevers is het ook niet handig om iemand aan te nemen die met de taxi reist. Als bijvoorbeeld een vergadering aan het einde van de dag uitloopt, kun je niet langer blijven omdat de taxi wacht. Je neemt al een beperking mee, dan wil je niet ook nog beperkingen in je werk.”
Geld inzamelen
De eigen bijdrage voor haar aangepaste auto kan Hillenaar niet in haar eentje opbrengen. “Ik vind het logisch dat ik moet meebetalen aan de auto, maar om mij heen kopen mensen auto’s voor twee keer zo weinig als mijn eigen bijdrage. Daarom ben ik een inzamelactie gestart. Zonder auto kom ik thuis te zitten en ben ik afhankelijk van een uitkering, terwijl ik nu volledig mijn eigen inkomen verdien.” De actie leverde tot nu toe bijna 12.000 euro op.
“
Het moet niet de norm worden om je auto te moeten crowdfunden
Ook kwam er goed nieuws vanuit de gemeente: de reiskostenvergoeding, een tegemoetkoming voor de aanschaf van een aangepaste auto, die normaal per kwartaal wordt uitbetaald, wordt nu voor zeven jaar in één keer vrijgesteld. “Dat is heel coulant en had ik nooit verwacht. Omdat ze in één keer uitbetalen heb ik veel meer aan het geld”, vertelt ze. Met die 8.540 euro kan Hillenaar haar auto nu vervangen. “Met de crowdfunding, het geld van de gemeente en een eigen investering heb ik nu genoeg geld voor de aanschaf van een nieuwe auto. En door dit goede nieuws vanuit de gemeente kan ik misschien zelfs een deel van het crowdfundingbedrag aan een soortgelijk goed doel schenken.”
Roep om verandering
Hillenaar is niet de enige die vanwege de hoge eigen bijdrage bang was haar vervoersvoorziening en daarmee haar baan te verliezen. “Vijf anderen in mijn omgeving hebben dit probleem ook. Dat zijn alleen al mensen die ik persoonlijk ken. Ik kan me voorstellen dat er in Nederland een heleboel mensen tegen het hoge bedrag aanlopen. En voor mij is het nu opgelost, maar over tien jaar ben ik weer aan de beurt. Het moet niet de norm worden om je auto te moeten crowdfunden.”
“
Kromme regels beletten mensen te werken
Het vreemde, vindt Hillenaar, is dat ze tijdens haar studie de auto volledig vergoed kreeg, en dat er daarna, toen ze ging werken, geen overgangsperiode was. Waarom zou de overheid iemands opleiding helpen faciliteren, als het daarna vanwege gebrek aan vervoer onmogelijk is om daadwerkelijk te gaan werken? Het UWV legt uit dat dit komt doordat er verschillende ministeries zijn betrokken bij deze voorzieningen: “Als iemand studeert en een voorziening krijgt, krijgt hij deze binnen het domein Onderwijs. Als diegene na afstuderen gaat werken en opnieuw recht op een voorziening heeft (zoals een vervoersvoorziening), dan valt dit onder het domein Werk. Voorzieningen in het domein Onderwijs worden door het ministerie van OCW bekostigd; in het domein Werk door het ministerie van SZW.” Dat verschillende ministeries verschillende regelingen hebben voor aangepast vervoer zorgt voor grote financiële veranderingen wanneer iemand afstudeert, zonder overbruggingsperiode.
Hillenaar zou de regels graag anders zien, zodat meer mensen gemakkelijker kunnen (blijven) werken. “Ik pleit voor een reële bijdrage, afhankelijk van iemands inkomen of leeftijd. Iemand die net klaar is met studeren kan niet zomaar 28.000 euro uitgeven aan een auto. Nu beletten kromme regels mensen te werken.”
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden