De Schaal van Betekenis moet een alternatief zijn voor beoordeling van bedrijven en organisaties op puur financiële basis – en zet naast geld maatschappelijke waarden centraal.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Op een grijze vrijdagochtend komen zo’n 150 deelnemers bijeen in Circl op de Zuidas, voor een zogenoemde ‘Creathon’, een woordspeling van hackathon en creatie. Ook hier werken ze aan een ‘prototype’: niet van een product maar van ‘een nieuw waardesysteem’, ofwel aan een Schaal van Betekenis. De gedachte is: op dit moment beoordelen we bedrijven en organisaties op hun (financiële) balans, in plaats van op hun maatschappelijke waarde. Een organisatie die winst maakt is in ons waardesysteem succesvol, ongeacht andere impact. Dat moet anders, vindt initiatiefnemer Erik Friedeberg. “We zijn ons te veel gaan richten op winst als maatstaf voor succes, waardoor bedrijven ook vooral daarop sturen. Bedrijven zitten vast in dit systeem. Waarom noemen we een bedrijf succesvol als het veel winst maakt maar enorm vervuilt? Dat klopt niet. Waarom beoordelen we organisaties en bedrijven niet op het goede dat ze doen voor de wereld? In sociale en duurzame zin?”
Liefde heeft geen prijs
Om dit anders aan te pakken zoekt Friedeberg naar een ‘sociaal maatschappelijke en duurzame meetlat’ voor de ‘nieuwe economie’. Die zoektocht is vandaag te vinden in workshops, veel gesprekken en een muzikaal intermezzo. Op een gegeven moment wordt de zaal gevraagd de ogen te sluiten, en te denken aan iemand voor wie veel liefde gevoeld wordt. Dat doet iedereen braaf. Na een paar minuten moet een deelnemer naar voren komen en vertellen aan wie hij dacht. Dat was zijn geliefde. Vervolgens moet hij voor haar een prijs verzinnen. Honderdduizend euro? Een miljoen? En mogen we de vriendin van hem kopen nu we de prijs hebben bepaald?
“
Geld is niet op alles een antwoord
Friedeberg: “Zo gaat het dus in onze huidige economie. Maar liefde heeft geen prijs. Net als zoveel andere dingen. Daarom is geld niet op alles een antwoord.” Friedeberg was in een eerder leven accountant. Hij vond het frustrerend dat hij bepaalde bedrijven op de vingers moest tikken omdat ze niet erg winstgevend waren, terwijl ze overduidelijk goed bezig waren op andere vlakken. En er waren meer accountants die dachten zoals hij. Zijn initiatief Manifesto, een club van accountants en business coaches die niet winst als voornaamste doel heeft, bracht veel teweeg in de accountancy. De Schaal van Betekenis moet dat idee breder trekken. Als maatstaf dienen voor beleggers en investeerders, om aan te kunnen toetsen. “Zodat ze, als een bedrijf op korte termijn financieel niet ontzettend rendabel is, het maatschappelijke rendement kunnen aantonen ter verantwoording van de investering. Daar hebben investeerders behoefte aan in deze veranderende wereld. Want de wereld ís aan het veranderen.”
Magdalena Matei van The Urban Tree Village is iemand die wel baat zou hebben bij zo’n Schaal van Betekenis. “Wij willen een groene, circulaire woontoren bouwen, met oog voor duurzaamheid, inclusiviteit en diversiteit. We willen een community bouwen van mensen die in sociale huur- of koopwoningen wonen. Mensen die iets willen bijdragen aan een duurzame en fijne plek om te wonen.” Het plan raakt aan verschillende waarden, legt Matei uit. “In Amsterdam wonen we met veel mensen dicht op elkaar. Als we met onze vrienden en familie bij elkaar willen komen, moeten we naar de kroeg of een andere commerciële partij. Omdat we geen ruimte in huis hebben, terwijl we tegelijkertijd misschien niet veel geld te besteden hebben. Wij willen daarom gemeenschappelijke ruimten creëren waar mensen samen kunnen komen, en waar ook de alleenstaande buurvrouw zich dan welkom voelt. Zo combineer je uiteenlopende waarden voor verschillende mensen in een gebouw.’’ Een mooi idee, maar investeerders en projectontwikkelaars staan niet per se te springen. Want hoe financier je zoiets?
De tand des tijds
Het is lastig om een dergelijk project in financiële termen te vatten. Het wil naast sociale cohesie ook bijdragen aan stedelijke biodiversiteit, met genoeg groen in de woontoren en in de tuin. Alles moet van circulair bouwmateriaal zijn. Hoe houd je rekening met al dit ‘maatschappelijk rendement’?
Hoogleraar Sustainable Finance aan de Erasmus Universiteit Dirk Schoenmaker heeft daar wel antwoord op. We moeten ‘geïntegreerd rekenen’, en stoppen met ‘business as usual’, stelt hij. Bij geïntegreerd rekenen telt men niet slechts het financieel kapitaal, maar ook het ‘maatschappelijk’ en ‘natuurlijk kapitaal’. Die drie moeten in balans zijn. En dat geldt niet alleen voor ethiek-gedreven organisaties. Schoenmaker: “Het gaat erom je bedrijf of organisatie toekomstbestendig te maken, niet per se om ‘het goede’ te doen. Er zal altijd een groep organisaties zijn die op ethische waarden bedrijf voert. Maar ook de rest moet mee.”
“
Een bedrijf dat ontzettend vervuilt, kan in de toekomst niet bestaan, is de gedachte
In het model dat hij voorstelt gaat het dus slechts om de vraag of organisaties de tand des tijds zullen doorstaan. Een bedrijf dat ontzettend vervuilt, kan in de toekomst niet bestaan, is de gedachte, want in een compleet vervuilde en onleefbare wereld zijn überhaupt geen bedrijven meer. Is de business tot in het oneindige te herhalen? Zo ja, dan is de organisatie toekomstbestendig. De overheid kan en moet hierin volgens Schoenmaker het voortouw nemen, met bijvoorbeeld CO2-beprijzing, maar bedrijven kunnen zelf al een voorsprong nemen op de toekomst door te onderzoeken hoe het ‘geïntegreerd’ scoort: dus op financiële, maatschappelijke én natuurlijke waarden. En daarin moeten we af van kortetermijnbeoordelingen en afrekeningen. “Wat mij betreft kunnen ook de andere waarden een prijs krijgen, maar anderen wijzen erop dat bijvoorbeeld natuur lastig in geld is uit te drukken. Integratie van waarden houdt ook balans in: een prijs op de natuur stellen betekent niet dat je haar kunt kopen. CO2-beprijzing is goed omdat de vervuiler tot op zekere hoogte betaalt. Maar als de situatie te precair is en menselijke of financiële waarden het voortbestaan van bepaalde natuurlijke waarden bedreigen, trek je de grens en moet je stoppen. Dan mag CO2 uitstoten niet meer, tegen welke prijs dan ook.”
Toekomstmuziek?
Hoe de Schaal van Betekenis eruit gaat zien, hoe ze precies gaat meten en wie er gebruik van zal gaan maken is nog niet duidelijk. En hoe de wereld eruit zal zien als de Schaal van Betekenis succesvol in werking getreden is? Daar weten de deelnemers van de Creathon, die ook een aantal investeerders in hun midden hebben, wel antwoord op. Deze vraag krijgen ze vandaag voorgelegd. En stuk voor stuk schetsen ze een rooskleurige toekomst, waarin klimaatverandering en armoede zijn afgewend. Er is plek voor iedereen, voor mens en dier. De samenleving is dan duurzaam, divers en inclusief. Iedereen zet zich hiervoor zinvol in. Zijn dit utopieën? Is zo’n toekomst betaalbaar? Friedeberg: “Ook voor organisaties die hoog scoren op andere waarden blijft financiële bestendigheid een voorwaarde, ook dat is nodig voor het voortbestaan. Maar het gaat erom dat winst niet meer het doel op zich is. De Schaal van Betekenis helpt ondernemers, bedrijven en organisaties sturen op waarden, in plaats van op winst. En ik geloof in een systeemverandering, waarin uiteindelijk de organisaties die maatschappelijk en natuurlijk het meeste rendement opleveren, ook financieel het meest rendabel zijn. Dan pas laat geld echt zien wat iets waard is. Zo moet de nieuwe economie eruitzien.”
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden