BLOG – "Make in India", dat is de campagneslogan van de nieuwe regering onder aanvoering van de kersverse minister-president Modi. Op productiegebied van veel goederen – op textiel na – loopt India nog flink achter, vandaar dat men hier flink wil investeren in allerlei producten die in India gemaakt worden.
Naar de markt
Dit past ons goed. Want sinds wij een aantal maanden terug besloten dat het tijd was om ons eerste product naar de markt te brengen, zijn we een nieuwe fase ingegaan. Eerst deden we met een klein team van vier man voornamelijk onderzoek naar slimme energie-oplossingen voor landelijk India, maar dat onderzoek staat voorlopig op een lager pitje. We zetten nu alle zeilen bij om het eerste product, een slim zonnelaadstation met modulair uitwisselbare accupakketten, zo snel mogelijk naar de markt te brengen. Dit is nodig om uit te vinden of onze oplossing inderdaad schaalbaar is. Maar ook om onze eigen inkomsten te gaan generen en te leren wat ondernemen op grote schaal in India betekend.
We hebben voor nu de knop omgezet van een start-up in research naar een bedrijf dat producten ontwerpt, produceert en verkoopt
Accu's uit China
Dankzij de vele pilots die we gedaan hebben, weten we nu precies wat we moeten maken. Ons relatief eenvoudige eerste product leidde tot een strakke planning, waarbij één wand van ons kantoor helemaal volgeplakt zit met post-its met deadlines die we moeten gaan halen. Van het selecteren van de partij om de behuizing van onze producten te ontwerpen, het aannemen van een lokale kwaliteitsmanager, het maken van een salescontract, tot het invoeren van accu’s uit China – er komt een hoop bij kijken. We hebben voor nu de knop omgezet van een start-up in research naar een bedrijf dat producten ontwerpt, produceert en verkoopt. Nog voordat we de eerste schetsen van het product hadden, heeft onze distributie partner al 10.000 producten besteld. Verschillende partijen uit India, maar ook uit Afrika, hebben interesse getoond.
Harmen en Marcels’ moeder doet de boekhouding, mijn vader ontwerpt de elektronica
Supply-chain
Iedereen helpt mee om de deadlines te halen. Een vriend die we op het strand in Goa ontmoetten ontwerpt de printplaat, Harmen en Marcels’ moeder doet de boekhouding, mijn vader ontwerpt de elektronica, een stagiaire van onze investeerder werkt aan de supply-chain, een vriend van Harmen zoekt naar onderdelen in China, en zo zijn er nog vele meer. Zelfs onze 'concurrenten' helpen mee waar mogelijk. Al deze bedrijven die zich richten op toegang verschaffen tot energie voor landelijk India staan erg open voor samenwerking. Zo hebben we met de oprichter van Simpa Networks (bedrijf dat aan pre-paid energie-oplossingen werkt in India) de verschillende distributiemodellen besproken, hebben we van Panasonic de volledige productielijn bestudeerd en staan ook andere partijen open om elkaar te helpen.
Rondom Delhi
Inmiddels is het ontwerp bijna af. Ook hebben hebben we een nieuwe teammember Suraj Kumar, hij werkte voor Greenlight planet, een grote producent en verkoper van zonneproducten. Hij heeft ervaring met het produceren van soortgelijke producten en kent de fabrieken en leveranciers rondom Delhi erg goed. Samen met hem heb ik afgelopen week vele fabrieken bezocht, waarbij Suraj een grote hulp was door de belangrijkste selectie criteria’s toe te lichten. Suraj gaf aan dat daar waar men een paar jaar geleden nog meerdere fabrieken nodig had om een simpel product te produceren, dat India nu heel snel moderniseert. Ondanks onze nog relatief kleine aantallen, zijn vele fabrieken geïnteresseerd in samenwerking. Ze zijn flexibel, hebben moderne apparatuur en zijn voorbereid op de toekomst. Ik heb er dan ook vertrouwen in dat “Make in India” een groot succes gaat worden.Wij doen mee!
NB. Ondertussen in Nederland: Rural Spark heeft de Social Impact Pitch Day gewonnen voor social entrepreneurs tijdens ABN Amro tennistoernooi.