De Reclame Code Commissie heeft een klacht van Partin afgewezen over een radiocommercial van het Centraal Bureau Fondsenwerving.
In de radiocommercial van CBF klinken twee collectebussen: een is te vertrouwen, de ander is niet te vertrouwen. De commercial wekt volgens Partin de suggestie dat alleen goede doelen met een CBF-keur betrouwbaar zijn. Volgens Partin, brancheorganisatie voor kleinschalige particuliere initiatieven, benadeelt dat de goede doelen die geen CBF keurmerk hebben. Dit zijn vooral de kleine goede doelenorganisaties.
De Reclame Code Commissie wees de klacht echter van de hand. De gemiddelde consument zal volgens de commissie begrijpen dat er ook betrouwbare goede doelen zonder keurmerk zijn. Van een misleidende uiting is daarom geen sprake, zo oordeelt de commissie.
Het CBF hoeft de spot dus niet van de ether te halen. Partin laat op zijn website weten dat de rechtszaak in elk geval een prettig contact heeft opgeleverd met het CBF. Beide organisaties gaan samen overleggen over het keurmerk voor goede doelen, dat in de nieuwe Geefwet mogelijk een voorwaarde wordt voor het verkrijgen van een ANBI-status.
Meer informatie: www.partin.nl