Het Voltameer,
Tijdens een proef bleek dat hijs- kranen de beste methode zijn om de bomen te vellen. Foto: CSR Developments |
het grootste waterbekken ter wereld, herbergt een stel bijzondere waterplanten. Op de bodem van dit stuwmeer dat veertig jaar geleden is aangelegd, staan tropische hardhoutsoorten zoals ebbenbomen, abachi en de odum boom ondanks het jarenlange verblijf onder water nog steeds fier overeind. Voorlopig althans. De Ghanese regering wil in oktober beginnen met het vellen van de bomen.
Ontbossing
Ghana denkt 14 miljoen kubieke meter hout uit het meer te kunnen halen. Dit tropische hardhout is 4 miljard dollar waard. Behalve een aardige bijdrage voor de Ghanese schatkist is dit volgens Robert Bamfo, hoofd klimaatverandering bij Ghana's bosbouwcommissie ook gunstig voor het milieu. In de wandelgangen van de VN-klimaatconferentie in Accra (zie kader) zei hij tegen een verslaggever van persbureau Reuters dat dit project ontbossing elders in het land voorkomt wat weer gunstig is voor het klimaat.
Hoop voor bossen
Van 21 t/m 27 augustus vindt in de Ghanese hoofdstad Accra een internationale klimaattop plaats, onder leiding van het UNFCCC. |
Elk jaar verdwijnt 1,9 procent van de Ghanese bossen.
Vergeten bossen
"Ook landen als Ivoorkust, Kameroen, Brazilië, Suriname en Maleisië hebben nog vergeten bossen," aldus Bamfo. "Zij wachten eerst af hoe Ghana het er met dit project vanaf brengt." Ghana zou dus een expert op het gebied van het vellen van ondergelopen bossen kunnen worden. Volgens Bamfo zou er in de hele wereld in totaal 5 miljoen hectare bruikbaar tropisch hardhout onder water staan.
Voor het kappen van de bomen heeft de Ghanese regering de Canadese firma CSR Developments in de arm genomen. In sommige ondiepe stukken van het meer steken de boomkruinen nog boven het water uit. In de diepere delen van het meer zal dat bedrijf sonarapparatuur gebruiken om de bomen boven water te halen. Dat doen ze met hijskranen die op pontons drijven. Op haar website becijfert CSR Developments dat het project een impuls is voor de lokale werkgelegenheid. Meer dan 400 banen zullen worden gecreëerd.
Verkeersslachtoffers
Bijkomend voordeel aan de kap van de onderwater bomen is dat het aantal verkeersslachtoffers zal dalen. Jaarlijks zorgen botsingen van boten met boomstammen voor veel slachtoffers.
Foto: CSR Developments |