Jetske Voorneveld en Ekwele Ayuk in hun Akwaman jasjes
‘We zetten de Ghanese cultuur hier nu echt neer’
“Akwaman staat voor menselijkheid”, zegt ontwerper Jetske Voorneveld. Samen met haar Ghanese vriend Ekwele Ayuk begon ze het kledingmerk Akwaman. “We willen twee culturen samenbrengen in het straatbeeld van Nederland en de heftige situatie in Kameroen aan het licht brengen.”
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
In een klein, knus appartementje boven een winkel in Amsterdam woont Jetske Voorneveld, ontwerper van kledingmerk Akwaman. Glimlachend doet ze open. Het kledingrek met kleurige, katoenen jasjes in het typische Ghanese Kente-patroon, trekt de aandacht. “Ja, daar hangen ze”, zegt de ontwerper trots. De jasjes hebben elk een andere kleur, en elke kleur heeft een andere betekenis. Zo staat blauw voor rust, harmonie en liefde.
Inspirerend land
“Ik had een drukke baan als creative producer”, begint Jetske. “Het was zo’n drukke baan dat ik er even tussenuit wilde.” Zo ging de Dordtenaar samen met vriendin José naar Ghana, waar ze Ekwele ontmoette. Ze wijst naar haar laptop; Ekwele neemt via Facebook deel aan het gesprek.
“Ik vind het belangrijk dat mensen zichzelf uiten op straat.” Jetske zag een groot verschil tussen het straatbeeld van Nederland en dat in Ghana. “Alle mannen en vrouwen zien er tiptop uit in Ghana, ongeacht hun status”, gaat ze verder. “De kleuren en de patronen van de kleding inspireerden me. De Ghanezen laten met hun kleding expliciet zien wie ze zijn.”
Jetske studeerde grafisch ontwerp aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. “Eigenlijk wilde ik altijd al een eigen kledinglijn beginnen. Toen ik op de stoffenmarkt in Ghana kwam, keek ik mijn ogen uit. Ik had altijd al een fascinatie voor textiel en patronen.”
Fairtrade
Zodra ze weer in Nederland was – fysiek dan, haar hoofd zat nog bij Ekwele – zegde ze haar baan op en ging terug naar Ghana. “Zo kon ik meer bij Ekwele zijn en mijn eigen merk opzetten.” Samen met Ekwele zocht ze stoffen op de markt uit en ze liet samples maken van haar ontwerpen. Langzaamaan ontstond Akwaman. Vervolgens deden ze een fotoshoot in Accra. “Akwaman is onze baby”, lacht Jetske. Ekwele grinnikt via de computer mee.
Ekwele doet de productie in Ghana en Jetske ontwerpt de kleding. Het merk wordt in Nederland verkocht en is fairtrade. “We willen dat iedereen eerlijk betaald krijgt. In Accra zijn veel getalenteerde katoentelers . Wij willen hun een kans bieden om meer werk te krijgen.” Via een vriend van Ekwele, katoenteler Rex, vonden ze nieuwe kledingmakers. “Rex weet welke telers goed zijn.” De kleren van Akwaman kunnen ook binnenstebuiten worden gedragen; aan de ene kant lacht het vrolijke Kente-patroon – een typisch patroon van de Akran stam – je tegemoet, de andere kant is zwart. “Het ligt maar net aan je bui welke kant je wilt tonen.”
Ambazonië
Met het merk wil het koppel de Ghanese cultuur in het Amsterdamse straatbeeld introduceren. “Er zijn wel andere Afrikaanse merken in Nederland verkrijgbaar, maar niets met het specifieke Kente-patroon. We zetten de Ghanese cultuur hier nu echt neer.”
Ekwele studeerde in Ghana en woont daar inmiddels vijftien jaar. Oorspronkelijk komt hij uit Zuid-West Kameroen, ook bekend als Ambazonië. Dit gebied is Engelstalig en wordt overheerst door het Franstalige deel van het land, onder leiding van Paul Biya, die al 35 jaar aan de macht is. “Ambazonië streeft naar onafhankelijkheid, maar Biya wil dat voorkomen.”Ambazonië heeft belangrijke energiebronnen, Biya wil die niet verliezen.
Twintig procent van de Kameroeners is Engelstalig, de andere tachtig procent Franstalig. Franssprekende Kameroeners worden voorgetrokken; zo zijn de nationale wetten in het Frans geschreven en zijn officiële documenten Franstalig – ook Ekweles paspoort. De Engelstalige minderheid in Zuid-West Kameroen wordt dusdanig onderdrukt dat er weinig werk is, kinderen niet naar school kunnen en het internet afgesloten is. “Overal op straat zijn militairen. Mensen worden vermoord en vrouwen verkracht.”
Welkom
Veel mensen durven hun huis niet meer uit, velen overwegen te vluchten. Er zijn inmiddels al meer dan vijftienduizend mensen naar buurland Nigeria vertrokken. Ekweles familie zit nog in Ambazonië. “Zijn familie heeft daar een boerderij met een groot land”, zegt Jetske. Er valt een stilte, het is een pijnlijk onderwerp. Ekwele is bang dat zijn familie nog verder in de klem komt, hij heeft al teveel mensen verloren. “Ook al zijn Amnesty International en United Nations op de hoogte van de situatie daar, is er nog weinig hulp”, vertelt Jetske.
Vijf procent van de opbrengst van Akwaman gaat naar de Ambazonische vluchtelingen. Ook zijn Jetske en Ekwele een crowdfundingactie gestart. “De mensen in Nederland zijn geprivilegieerd”, zegt Ekwele. “We willen Akwaman gebruiken als internationaal merk dat staat voor menselijkheid”, gaat Jetske verder. “The feeling of humanity. Mensen welkom heten”, vult Ekwele aan. Die houding komt terug in de merknaam Akwaman: ‘Akwaaba’ betekent welkom in het Ghanees.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden