Hij is er: de eerste gezinsauto op zonne-energie!

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De gezinsauto op zonne-energie is een feit, én van Nederlandse makelij.
Is dit dé auto van de toekomst? OneWorld zag de Stella voorbij zoeven en zette de achtervolging in.

Op het grote kazernecomplex bij Eindhoven is het speuren naar de autotestbaan. Ineens schiet van achter een lange rij legervoertuigen een wit zoemend gevaarte voorbij. Daar gaat de Stella, de eerste gezinsauto ter wereld op zonne-energie. Met een dot gas proberen we bij te blijven.
 

OneWorld Autoweek: Vrijheid op wielen
Wat is de auto van de toekomst? OneWorld sloeg de geboorte van de Turtle I (de eerste Afrikaanse auto) gade en volgde auto onderdelen van de Nederlandse sloop in Winterswijk tot Ghana.

OneWorld Magazine staat deze maand in het teken van de auto.
Lees ook: de eerste Afrikaanse auto, de beste auto voor de wereld en vrijheid op wielen

Stroom teruggeven
Hybride en ook volledig elektrische auto’s beginnen realistische alternatieven te worden voor de fossiele autogebruiker.
Maar de hybrides gebruiken vervuilende benzine en de elektrische auto’s zijn afhankelijk van niet-altijd duurzame elektriciteit én hebben een beperkte actieradius van rond de 150 km (een nachtmerrie voor elke vertegenwoordiger).

De Stella, genoemd naar de zon als grootste ster, laadt zichzelf door middel van zonnenpanelen op het dak. De auto levert constant stroom, ook wanneer geparkeerd naast de woning, en kan dus stroom aan het net ‘teruggeven’.

Op de testbaan komt De Stella tot stilstand. Onmiddelijk wordt zij omringd door een team met spanningsmeters en schroevendraaiers. Monteur Arjo stapt uit.

“We reden lekker constant rondjes van 100/110 km per uur.”

‘Brandstof’ kostenvergelijking:
elektra versus benzine

100 km per dag op benzine rijden kost jaarlijks ongeveer 5000 euro. De stella-bestuurder is met evenveel kilometers jaarlijks 50 euro kwijt aan elektrakosten. Er wordt dan zowel op de batterij als op de zon gereden en de energieopbrengst die de auto teruggeeft aan het net is ook meegerekend.

Bron: Stella Solar team

Absurde uitdaging
Het team begint te meten en te schroeven. Zijn dit de meest innovatieve breinen uit de autoindustrie? Niet helemaal, de Stella is gebouwd door vrijwilligers. 22 Eindhovense studenten van de Technische Universiteit zetten hun studie een jaar in de wacht en gingen de uitdaging aan.

“We gaven onszelf een jaar de tijd om een miljoen euro te vinden en een auto te bouwen”, zegt teammanager Lex Hoefsloot. “Dat was, helemáál in crisistijd, een bijna absurde uitdaging.”

Bleekjes
Maar anderhalf jaar, een miljoen euro en veel donaties later, rolt de Stella vandaag over de testbaan. Reed ze al eerder een paar rondjes op de batterij, vandaag wordt voor het eerst het rijden op zonnecellen getest.

Het team staat er blij, maar ook wat bleekjes bij. “Het is keihard werken en weinig slapen”, zegt Juliette, een van de weinige dames uit het team.  “Sommigen hebben hun studie er voor stop gezet.

“Maar”, vult Lex aan, “we hebben meer geleerd tijdens de bouw van de Stella, dan in onze hele studie bij elkaar.”

Wolken voor de zon[[{“fid”:”21477″,”view_mode”:”default”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:1280,”width”:853,”style”:”margin: 10px; width: 200px; height: 300px; float: left;”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Vandaag is extra spannend omdat de Stella gekeurd is door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) om toegelaten te worden op de weg. Het verlossende telefoontje met de uitslag wordt elk moment verwacht. 

“Ok jongens, daar gaan we!”, roept teamlid Arjo enthousiast. Met drie teamleden verwijdert hij het strakgespannen zeil van het dak en leggen de zonnepanelen bloot. Er klinkt gejuich, daarna wat ontevreden blikken naar de hemel waar een wolkenpartij voor de zon trekt.

Arjo duikt met een spanningsmeter onder de achterklep: “4 ampère”, klinkt het uit de achterbak. “Daar kunnen we 40 km per uur mee rijden”

De Stella vertrekt. Twee minuten later breekt de zon door. “5 ampère!”, klinkt het opgewonden door de walkie talkie uit de Stella. “Met een beetje batterij erbij kunnen we nu constant 70 rijden!”

Comfortabel
Er wordt wel langer gewerkt aan auto’s op zonne-energie, maar dat zijn zeer aerodynamische, bijna UFO-gelijkende creaties waar de bestuurder als noodzakelijke ballast, soms bijna liggend, in verwerkt wordt.

Stella
Stella is gemaakt van aluminium en koolstofvezel, en biedt plaats aan vier personen. Gewicht: 380 kilo waarvan 60 kg accu’s. Op het dak zijn hoog rendement zonnepanelen geplaatst van iets meer dan 7m2. Actieradius: met een volle accu: 430 km en bij gemiddeld zonlicht: 680 km.

De Stella is juist gericht op praktisch gebruik en heeft daarom vier zitplaatsen. “De auto moet in staat zijn in één dag een gezin naar Frankrijk te vervoeren, bruikbaar zijn voor woon-werk verkeer en bovenal comfortabel zijn”, zegt Lex vastberaden.

Wat kost dat?
Opgeteld heeft de Stella een miljoen euro gekost en dan zijn alle arbeidsuren nog niet meegerekend. Hoeveel Nederlandse gezinnen kunnen het zich straks veroorloven met de Stella naar Zuid-Frankrijk te rijden?

“Bij het opschalen van de productie van een auto als deze gaan de kosten snel omlaag”, meent Lex. “Dit is een handgemaakt prototype, bij massa-productie kunnen de kosten heel dicht bij vergelijkbare prijzen van auto’s nu komen.”

Het team verwacht dat met de juiste partners en voldoende financiering de Stella over 5 jaar op de Nederlandse markt kan worden aangeboden. “De technieken in de auto zijn niet per se heel nieuw. Wel nieuw is de manier waarop wij de technieken combineren.”

Solar Challenge
In de World Solar Challenge 2013 proberen teams van over de hele wereld zo snel mogelijk met een zonne-auto een afstand van 3000 kilometer door de woestijn af te leggen.
De Stella doet mee in de Cruiser klasse waar naast snelheid ook het aantal personen en het gebruiksgemak meetelt.

Waterstof?
Na een aantal testrondjes stapt Arjo weer uit. “De Stella is klaar voor Australië”, zegt de electrotechneut. Daar zal de Stella meedoen in de inmiddels vermaarde Solar Challenge.

Waarom heeft het team niet gekozen voor waterstof? “Bij de omzetting naar waterstof gaat erg veel energie verloren.”, meent Lex.

“Je kunt beter energie opslaan in batterijen en opwekken met zonnecellen.”

Twee dagen na de testrit krijgt OneWorld een dolblije Lex aan de lijn: Stella mag de Nederlandse weg op. Dat levert weer extra punten op in Australië. “Goede kans dat we gaan winnen!”

Volg Stella en het team tijdens de Solar Challenge op Twitter

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons