Terwijl veel klasgenoten en buren het ingewikkeld vonden om het een met het ander te rijmen, liepen deze werelden voor mij op een natuurlijke manier in elkaar over. Zo fluïde als hiphop was, zo fluïde wilde ik zijn in mijn muzikale en culturele identiteit. De glorie van de artiesten tegen wie ik opkeek, van Missy Elliot en Lauryn Hill tot Outkast en Jay-Z, bestond uit hun talloze identiteiten: performer en kunstenaar, maar ook ondernemer.
“'Via rappers als Tupac en Kanye West kwam de geschiedenis bij mij in Amsterdam-Noord'
Een van de grootmeesters van het samplen – het gebruiken van elementen uit bestaande muziek – is Kanye West. In zijn nummer Blood on the Leaves gebruikt hij bijvoorbeeld tekst uit Strange Fruit van Billie Holiday. Ik leerde het nummer kennen in de uitvoering van Nina Simone, waarin zij zingt over het lynchen van Zwarte Amerikanen in de zuidelijke staten. Verhalen over deze gewelddadige geschiedenis kwamen via verschillende burgerrechtenbewegingen in hiphop terecht. Via rappers als Tupac en Kanye West kwamen de verhalen bij mij in Amsterdam-Noord. Zo gaan achter talloze hiphopnummers hele geschiedenislessen schuil.
“Hiphop ging van underdog naar topdog
Via mijn muziek onderzoek ik hoe ik me tot het nieuwe imago van Noord kan verhouden. Hiphop houdt me daarbij hoopvol. Door te focussen op wat ik wél heb, namelijk het sociale kapitaal van de wijk waar ik ben opgegroeid, kan ik steeds meer regie nemen over mijn eigen leven. In die zin heeft hiphop mij gered.
Deze column verscheen in de zomer van 2021 in OneWorld Magazine.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand