Het is niet voor het eerst dat overheidsinstanties de privacy van mensen met een migratieachtergrond schenden. Met de zogeheten ‘Allochtoon-O-Meter’, die de website GeenStijl in 2007 lanceerde, werd volgens velen een grens overschreden. De applicatie liet gebruikers in een mum van tijd opzoeken hoeveel mensen met een niet-westerse migratieachtergrond er in hun – of een andere – wijk woonden. Inmiddels is de Allochtoon-O-Meter offline, maar een andere versie ervan, de ‘Allochtonenmeter’, is nog steeds in gebruik.
“Veel overheidsdata kunnen misbruikt worden om etnisch te profileren
Ik hoor je denken: hoe kan dit? Het bijhouden van gegevens over etniciteit is in Nederland toch verboden? Dat klopt, maar dat betekent niet dat er niet veel overheidsdata zijn die misbruikt kunnen worden om etnisch te profileren, zoals (tweede) nationaliteit, geboorteplaats en postcode. Bij de belastingdienst, de politie en de marrechaussee gebeurt dat dan ook geregeld. Ook andere instellingen, zoals het UWV en gemeenten, beschikken over zoveel gegevens dat etnisch profileren – ondanks het verbod op etnisch registreren – goed mogelijk is.
De alwetende overheid
“Door allerlei data bij elkaar te voegen, krijg je een overheid die alles over een persoon weet
Nadia Benaissa is voormalig Functionaris Gegevensbescherming bij een grote gemeente* en juridisch beleidsadviseur bij privacy-organisatie Bits of Freedom. Zij weet hoe het er bij gemeentes aan toegaat: “Het is niet de bedoeling dat een ambtenaar die op zoek is naar fraudeurs de dossiers kan inzien van een ambtenaar die over schuldsanering gaat, maar dat gebeurt wel”, zegt zij. “Door al die data bij elkaar te voegen, krijg je een alwetende overheid die alles over een persoon weet. Dat brengt grote risico’s met zich mee.”
Illegale kopieën
Benaissa denkt niet dat de belastingdienst een uitzondering was. “De archivering van persoonsgegevens is vaak niet goed op orde, waardoor er illegale kopieën van gegevens kunnen zijn. Dat is niet altijd met kwade bedoelingen. Soms beschikt een organisatie gewoon niet over goede digitale infrastructuur, die gegevens na vervaltermijnen automatisch schrapt. Het effect is dat gegevens gebruikt kunnen worden die helemaal niet meer gebruikt mógen worden.”
“Ook als alle gegevens over tweede nationaliteit zijn gewist, blijven er genoeg etnisch beladen gegevens beschikbaar
“De geboorteplaats wordt vaak gebruikt voor risicoprofilering
Racisme is een integraal probleem
In 2013 werd de ‘Ministeriële commissie aanpak fraude’ opgericht, met Rutte als voorzitter. Het doel van de commissie was om fraudebestrijding van de overheid te coördineren en te intensiveren. De verslagen van de fraudecommissie zijn staatsgeheim. De grote vraag is of de bevelen om bij de belastingdienst over te gaan op etnisch profileren van bovenaf kwamen, zoals dat in 2003 gebeurde in Haarlem. Dat zou betekenen dat het strafrechtelijke onderzoek tot aan de absolute politieke top van Nederland kan reiken.
“Wat bij de belastingdienst gebeurt, speelt ook bij de politie en de Koninklijke Marechaussee
Datawetenschapper Van Schie kan zich hierin vinden. Hij waarschuwt dat een paar nieuwe technologische oplossingen en een handjevol ontslagen ambtenaren het probleem niet gaat oplossen. “Bij de politie zie je ook al dat ze hier jaren mee bezig zijn en het niet makkelijk is opgelost. Voor zo’n lange geschiedenis is geen simpele oplossing. Dit vraagt om een cultuuromslag.”
Tandeloze toezichthouders
Oud-functionaris Benaissa weet dat ambitieuze beleidsmakers de functionarissen vaak onder druk zetten. “Ik heb het zelf niet ervaren, maar weet van veel collega’s dat zij zagen dat er met hun adviezen niks gebeurde. Sommigen ontvingen zelfs verzoeken om een advies te herschrijven. Uiteindelijk ben je in dienst bij de organisatie waar je toezicht op moet houden.”
“Ambitieuze beleidsmakers zetten de 'onafhankelijke' functionarissen vaak onder druk
Plannen voor organisatiegroei van de Autoriteit moedigt Benaissa aan: “Als de AP voldoende capaciteit krijgt om ook echt te handhaven, kunnen we stappen gaan maken. Die handhaving gebeurt nu nog veel te weinig”, aldus Benaissa.
Het CBS en data over ‘allochtonen’
“Het CBS tapte uit de gegevens van de gemeenten om inzicht te krijgen in het aantal ‘allochtonen’
Deze etnisch beladen gegevens maakt het CBS publiek beschikbaar en makkelijk te gebruiken door programmeurs van externe partijen, zoals de politie, of Geenstijl. “Het CBS heeft een systeempje gemaakt zodat jij als programmeur vrij direct uit die data kan halen wat je nodig hebt. Dat nodigt uit tot het gebruik van die gegevens, en zorgt er ook voor dat als de data van het CBS-systeem wordt geüpdatet, jouw gegevens meeveranderen”, legt van Schie uit.
De publieke gegevens van het CBS zijn volgens hem overigens niet per se in strijd met privacywetgeving omdat ze op postcodeniveau worden gepresenteerd en niet op individueel niveau, met naam en toenaam. “Dat maakt het niet minder discriminerend, alleen lastiger als zodanig te herkennen”, zegt Van Schie. Tótdat een van die externe partijen de gegevens gebruikt voor onverholen racistische doeleinden, zoals GeenStijl met de ‘Allochtoon-O-Meter’.
“In de leefbaarometer worden percentages van bijvoorbeeld ‘niet-westerse allochtonen’ meegenomen
Al deze groepen hebben volgens het algoritme een negatieve impact op de gemeten leefbaarheid van de betreffende wijk. “Zo’n systeem impliceert dat als je de bevolking verandert, de wijk beter wordt”, zegt Van Schie.
‘Objectieve’ data zijn geen oplossing
Ook ogenschijnlijk neutrale gegevens kunnen discriminerende effecten hebben, benadrukt Van Schie. Denk aan arrestatie- en strafgegevens van politie en justitie. Bepaalde etnische groepen worden daarin oververtegenwoordigd, omdat ze vaker worden gecontroleerd door de autoriteiten en strenger worden vervolgd. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel.
Gedrag moet tellen, niet uiterlijk
“De politie geeft toe dat er geen bewijs is dat de misdaadpreventie-algoritmen echt werken
Abdoelhafiezkhan van Controle Alt Delete benadrukt dat profilering nóóit acceptabel is. ”Moet je mensen vaker controleren omdat ze tot een groep behoren die oververtegenwoordigd is in de misdaadstatistieken? Wij zeggen van niet, omdat je niet verantwoordelijk bent voor het gedrag van anderen die mogelijk dezelfde achtergrond hebben als jij. Volwassen witte mannen moeten bijvoorbeeld ook niet vaker door de politie gecontroleerd worden omdat pedofielen vaak tot die groep behoren. Wetshandhavers moeten kijken naar gedrag, niet naar uiterlijk.”
Dit artikel verscheen eerder op OneWorld.nl op 9 juni 2020.
Ouders die hun kinderen naar een kinderdagverblijf sturen, krijgen daar een toeslag voor die kan oplopen tot duizenden euro’s. Voor veel gezinnen is de toeslag essentieel om rond te komen. In 2019 kwam aan het licht dat de opsporingsdienst van de Belastingdienst (FIOD) veel ouders extra gecontroleerd had, onterecht van fraude had beticht en geld afhandig had gemaakt. Gigantische bedragen bleken onterecht teruggevorderd. Het ministerie van Financiën deed hierom aangifte tegen de belastingdienst, een unicum in de geschiedenis.
Een week voor de aangifte was uit onderzoek van Trouw en RTL gebleken dat de belastingdienst ruim 11.000 anderen extra had gecontroleerd bij hun belastingaangifte, mede vanwege hun tweede nationaliteit. Ook tijdens de toeslagenaffaire werden vooral Nederlanders met een migratieachtergrond hard geraakt. Documenten in Trouw laten zien dat de belastingdienst meerdere keren specifiek naar mensen met een bepaalde (tweede) nationaliteit zocht.
Ouders moesten niet alleen het bedrag terugbetalen waar ze geen recht op hadden, maar het volledige bedrag dat ze hadden ontvangen. Dat ging vaak om duizenden euro’s en kon tot grote problemen leiden. Als de gevorderde bedragen niet op tijd konden werden betaald, liepen aanmaning- en incassokosten snel op. Verschillende gezinnen kwamen dan ook in grote financiële problemen. Een van de gedupeerden pleegde zelfmoord.
De toeslagenaffaire leidde op 18 december 2019 tot het ontslag van toenmalig staatssecretaris van Financiën Menno Snel. Op 15 januari 2021 viel kabinet-Rutte III naar aanleiding van de conclusies van de commissie-Van Dam.
- Gegevens over tweede nationaliteit werden tot de ingang van de BRP-wet standaard bijgeleverd onder ‘nationaliteit’. Ze vormden geen aparte categorie in de database. ↩︎
- Het Systeem Risico Indicatie (Syri) is een algoritme van de Nederlandse overheid dat een lijst met fraudeverdachten produceerde en meerdere keren in ‘achterstandswijken’ is toegepast ↩︎
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand