Leven met racisme vreet op subtiele wijze aan je veiligheid en je geestelijke gezondheid. Onlangs ervoer ik dat het ook heel anders kan, toen ik voor het eerst in mijn leven het continent bezocht van mijn voorouders, of beter gezegd: waar mijn voorouders vandaan gestolen zijn. Mijn bezoek aan Ghana deed me meer dan ooit beseffen van welke trotse mensen ik eigenlijk afstam, en wat van hen is afgepakt. En ook: dat er een plek is waar Zwarte1 mensen gewoon mensen zijn.
Mijn eerste bezoek aan Afrika was om meerdere redenen bijzonder. Mijn belangrijkste missie was het plaatsen van een foto van mijn over-over-overgrootvader, de slavernijheld Broos, in een museum aldaar. Kap’ten Broos, de voorvader van de families Deekman, Landveld, Babel en vele anderen in Suriname, was een verzetsstrijder ten tijde van de slavernij. Mijn grootmoeder, Bertha Deekman, was zijn kleindochter.
“Mijn over-over-overgrootvader is de enige Surinaamse slavernijverzetsstrijder van wie een foto bestaat
‘Welkom thuis’
Ik heb het bevooroordeelde beeld dat de westerse media van Afrikaanse landen presenteerden nooit geloofd, ik wist wel beter. Volgens hen zou Ghana gedomineerd zijn door armoede. Alle kinderen zouden honger hebben, met bolle buiken vol lucht en tranenslurpende vliegen in hun ooghoeken. Deze plek zou in eeuwige duisternis zijn gehuld. En dat landen als Ghana vastzaten in de Middeleeuwen en een cyclus van destructieve oorlogvoering, zou een logisch gevolg zijn van het feit dat het bevolkt wordt door overwegend Zwarte mensen.
“Toen ik wegliep met mijn koffer, zei ze: “Ik hou van je haar”
Haar compliment raakte me. Ik ben opgegroeid in Suriname in een tijd waarin het kolonialisme eiste dat mijn type haar moest worden afgeschoren of ‘gerelaxt’. Ik heb van dat haar dat groeit in minuscule krullen die lijken op kleine springveertjes. Het werd nooit de grote, ronde afrokroon die populair was in de jaren zeventig, en ik kon niet eens dromen van de Jheri curl van de jaren tachtig. Ik herinner me levendig dat klasgenoten grapjes maakten over mijn zwarte huid en mijn haar. Ze noemden het treiterend ‘oloisi veer’, horlogeveren
Iedereen leek op mij
En nu, in Ghana, zei iemand terloops: “Ik hou van je haar.” In een terminal waar iedereen op mij leek. Ik zag een kerel die net mijn grote neefje Sergio was, compleet met enorme biceps. De taxichauffeur die niet kon geloven dat er racistische mensen in Nederland waren, leek van opzij op mijn vader. Toen ik een mooie vrouw vertelde dat ze me deed denken aan een ex-vriendin van vele jaren geleden, bekeek ze me keurend van top tot teen en vroeg: “Maar heb je nu een vriendin?”
En niemand stoorde zich aan mijn huidskleur.
“In een land waar iedereen Zwart is, zijn wij gewoon mensen
Gewoon ‘mens’ zijn
Ik heb altijd gezegd dat ik een Afrikaan ben die in Suriname geboren is en ik dacht lang dat ik volledig begreep wat dat betekende. Maar ik had het bij het verkeerde eind. Suriname is mijn geboorteplek, waar ik een speciale band mee heb, maar het is niet waar ik vandaan kom. Ik wist niet dat ik iets zocht, maar toen ik het vond herkende ik het meteen. In Ghana ontmoette ik vele nieuwe identiteiten van mezelf.
“Jij bent Gã. Zoals ik”, zei de congaspeler van het National Theatre. Zijn mensen komen uit de zuidoostelijke kustgebieden van Ghana. Hij had tribale tatoeages op zijn gezicht, Akam: kleine sneetjes die zijn moeder in zijn gezicht had gesneden toen hij baby was, en waarin ze magisch spul had gedaan dat hem moest beschermen tegen de slechte geesten die zijn broers van haar hadden afgepakt. Nana, de veelzijdige media-ondernemer die volhield dat ik net als hij van de lange, sterke Denkyra uit het noorden afstam had ook Akam op beide wangen, en nu wilde ik ze ook.
“Ik huilde toen ik me waste in de Slave River, waar mijn voorouders vermoedelijk hun laatste bad mochten nemen voor ze verkocht werden
Ik weet niet helemaal zeker of mijn bloedlijn me ernaar terugvoert, maar toch huilde ik toen ik me waste in de Slave River bij Assin Manso in het centrum van Ghana, waar mijn voorouders vermoedelijk hun laatste bad mochten nemen, voordat ze als vee werden verkocht. Op deze heilige plaats baadde ik mijn hoofd om te denken, mijn schouders om gewicht te tillen, mijn benen om mij te dragen. En terwijl mijn tranen zich vermengden met de tranen van mijn voorouders, realiseerde ik me nog meer dat ik hier net zo goed thuishoorde als op de plaats waar ze naartoe werden ontvoerd, waar ze weerstand boden en overwonnen. Ik begreep dat hun overleven de reden is waarom ik moet blijven weerstaan en overwinnen.
Laat je genezen
“Afrika zou het Mekka moeten zijn voor alle mensen wier voorouders ooit werden gestolen, ontvoerd en tot slaaf werden gemaakt
Vroeger stak ik na zonsondergang de straat over, als in de verte iemand naderde. Het was ridderlijk, maar ik vertelde de wereld onbewust dat ik me ervan bewust was dat ik als gevaarlijk kon worden beschouwd. Afrika heeft me daar volledig van genezen. Ga erheen, laat je genezen. Bedank me later.
Al eeuwenlang is ‘Terug naar Afrika’ een fenomeen onder nazaten van tot slaaf gemaakte Afrikanen die verscheept waren naar de rest van de wereld. Zo had je in in Noord-Amerika in de achttiende en negentiende eeuw de Back to Africa-beweging die ervan uitging dat uit slavernij bevrijde zwarte mensen vast terug wilden naar het land van hun voorouders. De beweging werd gesteund door witte mensen die zich ongemakkelijk voelden bij vrije zwarte mensen. Uiteindelijk leidde het nergens toe, want de meeste uit slavernij bevrijde mensen wilden in Amerika blijven.
Maar in de twintigste eeuw werd ‘Terug naar Afrika’ nieuw leven ingeblazen door pan-Afrikanisten, zoals Malcolm X. Zij stimuleerden migratie naar het Afrikaanse continent in de hoop zo meer solidariteit te creëren met Afrikaanse-afstammelingen wereldwijd. De beroemde Afro-Amerikaanse intellectueel en pan-Afrikanist WEB Dubois eiste zelfs aan het eind van zijn leven het Ghanees staatsburgerschap op.
Ook in de eenentwintigste eeuw zijn er bekende voorbeelden: onlangs liet Stevie Wonder weten naar Ghana te verhuizen om zijn kleinkinderen de kans te bieden om te ontkomen aan het racisme en het onrecht dat zwarte mensen in de Amerikaanse samenleving moeten verduren.
Ghana staat welwillend tegenover terugkeerders. Al in 2019 organiseerde het landThe Year of Return, enerzijds om de banden aan te trekken met de nakomelingen van mensen die tot slaaf zijn gemaakt, maar ook in de hoop investeringen uit het buitenland te lokken. Hooggeplaatste bezoekers uit vooral de Amerikaanse politiek en entertainment werden uitgenodigd om de aandacht op The Year of Return te vestigen. Er waren festivals, ceremonies en uitstapjes voor nazaten van tot slaaf gemaakte mensen. Andere Afrikaanse landen hebben ook plannen om een terugkeerjaar te organiseren.
- De auteur kiest ervoor om Zwart met een hoofdletter te schrijven omdat voor hem die ene hoofdletter het verschil maakt tussen kleur en cultuur. ↩︎
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand