Een toekomst met alleen sprinkhanen en wormen op ons bord? Niet als we nu veel duurzamer gaan eten. Brasserie 2050 steekt bekende gerechten in een alternatief jasje om voedselvraagstukken te lijf te gaan.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Wat eten we over dertig jaar? The Food Line-up, Food Cabinet en GiantLeaps schuiven eetbare waterballen en krokant gebakken rupsen aan de kant en serveren bewuste versies van herkenbare brasseriegerechten. Met hun culinaire concept willen ze alternatieven bieden die toegankelijk en lekker zijn. Het paarse licht dat een mysterieuze schaduw op de rijen verse kruiden werpt, is het enige futuristische element van het als boerenschuur ingerichte pop-up-restaurant op Lowlands.
Een laagdrempelige overgang naar duurzaam voedsel dus. Waarom uitgerekend op een festival dat bezaaid is met fastfoodkraampjes? The Food Line-Up is al langer bezig het festivaleten te veranderen. Daarom nam Rabobank, een van de sponsors van Lowlands, en die een ‘Growing a better world together’-campagne heeft opgezet, het bedrijf in de arm om op het festival een restaurant van de toekomst te creëren.
Gekweekte meerval
Dat we anders moeten gaan eten weten we inmiddels donders goed. Er komen meer dan 2 miljard mensen bij, de bodems raken uitgeput en de oceanen overbevist. Brasserie 2050 neemt deze problematiek onder de loep en bedenkt gerechten die een mogelijke oplossing bieden voor de grote voedselvraagstukken. Verhalen achter de gerechten zijn te lezen op de kaartjes die geserveerd worden met een alternatieve steak tartare of bourguignon sans boeuf.
Zo tovert chef Samuel Levi een salade niçoise om in een Biddinghuizen-variant: bedreigde blauwvintonijn wordt vervangen door de gekweekte Hollande meerval. “Zo willen we laten zien hoe je in de toekomst misschien nog wel vis op je bord kunt houden, als je nu slimme keuzes maakt”, legt Levi uit. “Bij boer Bouma, die zijn groenten verbouwt vlak achter het hek waar het restaurant staat, haalden we verschillende soorten bonen. Zo hoefden we geen ingevoerde variant te gebruiken.” Het verhaal van duurzaam voedsel is niet zwart-wit, benadrukt Levi. “De lokale landbouw stoot niet per se minder CO₂ uit, maar heeft wel andere voordelen: de afstand tussen producent en klant is kleiner en de lokale economie krijgt een boost.” Ook de eieren in de Biddinghuizensalade zijn anders dan in het origineel: enkel de CO₂-vrije variant zit erin. “Het klopt dat de pluimvee-industrie een grote milieuvervuiler is”, zegt Levi. “Daarom halen we eieren van ‘de revolutionaire boerderij’ Kipster uit Noord-Limburg. Hun kippen worden gevoerd met voedselrestjes. Energie wordt opgewekt met zonnepanelen. Het overschot belandt weer in het netwerk. Zo wordt de impact op het milieu geneutraliseerd.”
Daarom moet je voedselvraagstukken in een bredere context plaatsen, vindt Laura Heerema van GiantLeaps, dat meewerkte aan het project. “CO₂-uitstoot van afzonderlijke ingrediënten is maar één kant van ons verhaal. De impact op de biodiversiteit – die even relevant is – kun je echter niet zomaar becijferen. We hebben bijvoorbeeld gekozen voor tartaar van natuurgrazers. Dat is beter voor de biodiversiteit en het dierenwelzijn, maar de CO₂-impact ervan ligt wel hoger dan bij de traditionele rundvleeskoeien. Dat laat alleen zien dat er veel verschillende aspecten meespelen bij het bepalen of iets nu duurzaam is of niet. Met Brasserie 2050 willen we geen stelling innemen over welke keuze beter is, maar mensen aan het denken zetten en samen met hen kijken wat de verschillende voedseltoekomstscenarios kunnen zijn.”
Geit of schaap?
Heerema en Levi, al jaren bezig met duurzaam voedsel, werden zelf verrast toen ze langer stilstonden bij de impact van sommige ingrediënten. “Bij het maken van ravioli uit gemodificeerde aardappelen die op een verziltte bodem kunnen groeien bleek dat geitenkaas beter scoorde dan pecorino [Italiaans soort schapenkaas, red.]”, zegt Heerema.
“Het is handig om te weten dat je binnen alle categorieën duurzamere keuzes kunt maken”, voegt Levi toe. “Niet iedereen weet bijvoorbeeld dat kip duurzamer is dan rundvlees.”
“
We kopen te veel, eten te veel en gooien te veel weg
Levi vindt dat er veel te veel discussie is over wat we in de toekomst gaan eten. “Duurzaam eten wordt zo ingewikkeld gemaakt, terwijl er kleine en slimme keuzes voor de hand liggen. Het klopt dat je mensen een sprinkhaan kunt geven, maar ik geloof niet dat we zomaar insecten zullen gaan eten. We gaan ze misschien wel verwerken in bloem.”
Waar kunnen we het best op inzetten als we ons dieet onmiddellijk duurzamer willen maken? “Gewoon minder gaan consumeren”, lacht Levi. “We kopen te veel, eten te veel en gooien te veel weg.”
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden