Nooit erkend, maar vandaag wel jarig: de Republiek der Zuid-Molukken (RMS) werd op 25 april 1950 uitgeroepen. Ruim 70.000 Molukkers leven nu in Nederland, waar hun cultuur onder druk staat. Met bijzondere gezichtstatoeages houden sommige Moluks-Nederlandse vrouwen die in leven.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Ze zijn trots op hun Molukse afkomst. De 33-jarige* Romy Rondeltap (familienaam Tahitu) en Phaidra Lawalata zijn een van de eerste Moluks-Nederlandse vrouwen die traditionele culturele tatoeages op hun gezicht hebben laten zetten. Ze willen daarmee een beweging in gang zetten onder Molukse vrouwen van alle leeftijden, om de identiteit van hun voorouders uit te dragen. Dat was vóór de koloniale geschiedenis van de eilandengroep namelijk heel gebruikelijk: met tatoeages liet je zien dat je bij het Molukse volk hoorde. Vanaf de kolonisatie kwam die identiteit vaak onder druk te staan en de gezichtstatoeages verdwenen vanaf het moment dat de eerste Europeanen voet aan wal zetten.
Hoe duizenden Molukkers in Nederland terechtkwamen
Op 25 april vieren Molukkers de geboorte van de Republiek der Zuid-Molukken (Maleis: Republik Maluku Selatan, RMS). Die werd in 1950 uitgeroepen op het Molukse eiland Ambon. In Indonesië en de Molukken waren veel Molukkers niet veilig. Daarom werden 12.000 Molukkers door de Nederlandse overheid onvrijwillig naar Nederland gehaald. Zij werden onder meer ondergebracht in voormalige concentratiekampen en later in Molukse wijken. Pas in 1970 wordt een officieel einde gemaakt aan de ‘tijdelijke’ situatie. Inmiddels leven zo’n 70.000 Molukkers in Nederland.
De Republiek der Zuid-Molukken is een niet-erkende staat. De regering van de republiek opereert in ballingschap vanuit Nederland.
Invloeden
De komst van de Portugezen op de Molukse eilanden in 1511 zien Rondeltap en Lawalata als het begin van de kolonisatie. “Onze verwoesting, want sindsdien werden er geen gezichtstatoeages meer gezet”, vertelt Rondeltap. Dat werd door de Portugezen expliciet verboden: “Oude aspecten die toen bij de cultuur hoorden, moesten verdwijnen. Het was kleren aan en tattoos af.”
“
Wat ons bindt is juist onze geschiedenis en de spiritualiteit
Op de Molukken zijn daarna altijd invloeden van buitenaf gebleven. Na de komst van de Portugezen en even later de Spanjaarden hebben de Nederlanders en de Engelsen hun stempel gedrukt op de eilandengroep. Ook nu nog worden de Molukken niet erkend als eigen staat en vallen ze politiek gezien onder Indonesië. Toch is de onderlinge verbondenheid tussen Molukkers sterk en vormen ze ook in Nederland een hechte gemeenschap.
Rondeltap: “Wat ons bindt, is juist die geschiedenis, onze spiritualiteit en de pelaschappen1.” Die verbondenheid willen Rondeltap en Lawalata uitdragen met de traditionele tatoeages, en door andere Molukkers daartoe ook te bewegen.
Oorspronkelijk stonden de tatoeages, of markeringen, symbool voor families, dorpen of clans. “Het was een soort paspoort om te laten zien wie je bent, waar je vandaan komt en wat je status is”, legt de Moluks-Nederlandse tatoeëerder Joe Patty (32) uit. Hij zet uitsluitend dit soort traditionele tatoeages, bij tattooshop Manifacto in Amsterdam, en heeft ook die van Rondeltap en Lawalata gezet.
Toen de Molukse gemeenschappen nog geen schrift hadden, werden verhalen vooral mond op mond verspreid, of zong men liederen om te communiceren. “Die verhalen werden op het lichaam getatoeëerd om ze vast te leggen en door te geven aan de volgende generatie”, vertelt Patty. Dit gebeurde niet alleen in de Molukse cultuur: ook door de Maori in Nieuw-Zeeland en de Inuit in Canada werden tatoeages op deze manier gebruikt, net zoals gezichtsversieringen bij veel andere oorspronkelijk gemeenschappen gebruikelijk zijn.
Bovennatuurlijke ervaring
In de Molukse cultuur waren het voornamelijk vrouwen die de verhalen doorgaven. Dit werd gesymboliseerd met tatoeages op de kin: een tekening die uit de mond loopt als een soort spraakwaterval. De drie lijnen vertellen het migratieverhaal van de voorouders – zoals dat volgens de overlevering bekend is. “De lijnen staan voor de drie rivieren die ontspringen in de berg Nunusaku, de plek waar onze voorouders vandaan zouden komen. Dat is een mythische plek op het moedereiland Seram, waar de zogeheten levensboom staat. Op de plek waar die rivieren zich van elkaar afscheiden, trokken onze voorouders volgens het verhaal weg van Seram, naar de andere Molukse eilanden”, vertelt tatoeëerder Patty.
“
Wij Molukkers zien meer dan mensen uit het Westen
Dit soort mythische verhalen en de spiritualiteit die erbij hoort, spelen in de Molukse cultuur een grote rol. “Wij zien meer dan mensen uit het Westen”, stelt Rondeltap. Toen ze haar eerste tatoeage zette, had ze naar eigen zeggen een ontmoeting met haar voorouders.“Dat was een bovennatuurlijke ervaring. Ik zag mijn voorouders recht voor mijn gezicht en ze zeiden: ‘Wij dragen jou, omdat jij ons draagt’. Toen wist ik dat ik het goed had gedaan.”
Beweging
Rondeltap en Lawalata willen zo veel mogelijk andere Molukse vrouwen stimuleren om terug te grijpen naar de identiteit van hun voorouders door gezichtstatoeages te laten zetten. Daarom zijn ze een beweging gestart. “Het is een wereldwijde movement om je identiteit te reclaimen”, legt Rondeltap uit. Want het terughalen van traditionele gezichtstatoeages zien de Molukse vrouwen als een vorm van cultuurbehoud. Ze zijn trots op hun identiteit, cultuur en afkomst. Rondeltap: “Nu sta ik eindelijk ergens voor.” Ze had al veel tatoeages, maar nog niets typisch Moluks. “Mijn ‘normale’ tatoeages zijn nooit met dezelfde spirit gezet als mijn culturele tatoeages”, vertelt ze.
Maar de gezichtstatoeages worden niet door iedereen mooi gevonden. De vrouwen krijgen regelmatig opmerkingen naar hun hoofd. “Ik zie mensen kijken, of ze zeggen: ‘Je gezicht is zo mooi, echt zonde!’” Rondeltap werkt als tandartsassistente en draag met opzet shirts met lange mouwen, om de tatoeages op haar armen te verbergen. De tatoeage op haar kin zit verstopt achter haar mondkapje: “Ik heb vaak geen zin om al die vragen te beantwoorden tijdens mijn werk. Maar make-up over de tattoo smeren? Dat zou ik nooit doen.”
Lawalata deed dat in het begin nog wel, toen ze in de horeca werkte. Maar nu draagt ze het met trots. “Wie heeft bepaald dat een gezicht zonder tatoeages mooier is? Waar ik vandaan kom is het: hoe meer tatoeages, hoe mooier”, aldus Rondeltap. “Onze Molukse identiteit is voor ons altijd al heel belangrijk geweest, maar nu heeft Joe dat zichtbaar gemaakt met een tatoeage.”
* Dit artikel verscheen eerder op OneWorld.nl op 3 mei 2019. De leeftijden van de geïnterviewden zijn aangepast.
Een pelaschap was een bondgenootschap tussen verschillende dorpen die elkaar steunden. Nu zijn er nog steeds pelaschappen tussen families. Een pela kun je omschrijven als bloedverwantschap. Zo is het nog steeds verboden met een pela een relatie aan te gaan.↩︎
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden