Slogans als ‘Dark & Lovely’ zijn afgeleid uit de Black is Beautiful-beweging van de jaren 60. De strijdkreet had als doel zwarte mensen bewust te maken van de heersende witte schoonheidsnormen. De leiders van de burgerrechtenbeweging realiseerden zich dat een eeuwenlange afbraak van zwarte menselijkheid ook zijn weerslag had op het zelfbeeld van zwarte mensen.
“Jezelf lelijkheid ontzeggen is niet alleen onrealistisch, maar ook gewelddadig
‘Black is beautiful and ugly’, schreef Langston Hughes in 1926. Hij wees toen al op het gevaar van de obsessie met schoonheid. Die obsessie leidt ertoe dat mensen hun schoonheid opvoeren om hun bestaan te rechtvaardigen. Maar schoonheid en lelijkheid bestaan altijd naast elkaar. En de woorden van Hughes vertellen ons dat jezelf die lelijkheid ontzeggen niet alleen onrealistisch is, maar ook gewelddadig. Op een plaats die een veilige haven voor alle zwarte mensen moest zijn, zag ik twee toeschouwers die elkaar nog nooit eerder gezien hadden bij elkaar geduwd worden voor de best mogelijke Instagramfoto, terwijl hun vrienden opzij geschoven werden, als teken van hun esthetische falen.
De dagen dat ik nog Dark & Lovely-conditioner in mijn ontkroesde lokken smeerde, liggen ver achter mij. Maar de slogan van de producten is mijn generatie blijven achtervolgen. De woorden op de glanzende paarse verpakking werden altijd in één adem uitgesproken, alsof ze voor elkaars compensatie bestonden. ‘Dark but Lovely’. Maar meer dan wat dan ook wil ik lelijk mogen zijn. Het is mijn meest ongedwongen verzet.
Dit artikel verscheen eerst in OneWorld-magazine.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand