Achtergrond

Inspirerende jongeren op UNESCO conferentie

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Inspirerend en daadkrachtig waren de twee kernwoorden op de Unesco Youth Conference on Education for Sustainable Development (ESD), die deze week in Nagoya, Japan, werd gehouden. Op donderdag 6 en vrijdag 7 november kwamen 50 jongeren bij elkaar om van elkaar te leren én elkaar te inspireren binnen het thema ESD. Namens Nederland ben ik één van deze 50 deelnemers.

Deze Youth Conference vindt plaats voorafgaand aan de UNESCO World Conference on Education for Sustainable Development, die aanstaande maandag in Nagoya van start gaat. Doel van deze conferentie is het vaststellen van het Global Action Plan for ESD voor de periode 2015-2020. Dit Global Action Plan, dat richtinggevend is voor overheden wereldwijd, wordt ondersteund door onder andere een Youth Statement, waaraan wij vandaag hebben mogen werken.

Sybren Bosch is voormalig voorzitter van Studenten voor Morgen, het landelijke studentennetwerk voor een duurzame toekomst, studeert Sustainable Development en is momenteel actief binnen NJR Jong & Duurzaam. 

Inspirerend
Vijftig jongeren van over de hele wereld, met één gedeelde passie: de combinatie van duurzame ontwikkeling en onderwijs. Vijftig jongeren met verschillende achtergronden, uit andere culturen, met andere ervaringen en eigen ideeën. Tijdens brainstormrondes hebben we na gedacht over wat wij, jongeren van deze wereld, van belang vinden binnen het thema ESD.

Veel interessanter – en veel te kort – waren de pauzes. Alle deelnemers hebben zúlke bijzondere verhalen en ervaringen, zúlke fantastische voorbeelden, dat het moeilijk was om niet te blijven praten. Een paar voorbeelden: Corrinna uit Guatemala traint en ondersteunt jongeren bij het opbouwen van hun duurzame, lokale gemeenschap. Nickson Otieno uit Kenia heeft het GreeningU-initiatief opgezet, waarbij zowel de Universiteit als de lezer (U, de student) wordt aangesproken op duurzaam gedrag. Felix Spira uit Duitsland is bezig met het uitrollen van het Green Office-model, om studenten binnen het hoger onderwijs actiever te betrekken bij het verduurzamen van hun eigen universiteit. Mohammed Ogeto uit Ethiopië traint dorpsbewoners in dunbevolkte gebieden in sociaal ondernemerschap, waarmee zij hun eigen gemeenschap kunnen versterken. En nog veel meer – meer dan voldoende inspiratie om thuis weer mee aan de slag te gaan!

Daadkrachtig
De openingswoorden van Irina Bokova, directeur van UNESCO, lieten weinig ruimte voor discussie. “Youth, don’t wait for us [de oudere generatie] to make decisions. You have a vision and commitment towards Education for Sustainable Development, and the power to make that vision reality. Sustainable development should be the aim of education, and not a separate part. In order to change that, we need you!

De thematische discussies hebben deze daadkracht overgenomen. Binnen drie uur lag er een concept Youth Statement, met uitspraken als ‘Provide institutional support, resources and legitimacy for youth leadership’, ‘Youth-to-youth leadership should be enhanced by training inspiring young people to enable them to inspire others’ en ‘Innovative, new ways of (digital) learning have to be found to reach all in need of education’. Het Youth Statement wordt begin volgende week op de UNESCO World Conference on ESD gepresenteerd.

World Conference
Alle 50 jongeren, waaronder ik, zullen tijdens de World Conference ook aanwezig zijn en deelnemen aan workshops waar ook beleidsmakers en ministers zitten. Wij zullen proberen om hen aan te zetten tot actie: om duurzame ontwikkeling het doel te laten zijn van onderwijs, in plaats van een apart onderdeel. De eerste stap, een sterk Youth Statement, is gezet. Wordt vervolgd!

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons