Triptiek show

Een kijkje in toekomst tijdens duurzame modeshow Triptiek

Tweehonderdtachtig modestudenten van het Amsterdams Fashion Instituut (AMFI) organiseerden dinsdagavond de jaarlijkse modeshow Triptiek in het Sieraad in Amsterdam. Duurzaamheid en zero waste staan hierbij centraal. “We worden er altijd aan herinnerd dat wij de nieuwe generatie zijn die verandering teweeg moet brengen”, zegt student Jessica Hamenyimana

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Tijdens de duurzame modeshow werd het publiek meegenomen naar 2028. Zilver folie, glitter make-up en blauw licht zorgen voor een mysterieuze en ruimte-achtige sfeer in de zaal. Tien verschillende groepen, met ieder een ander concept, laten hun visie op de toekomst zien door middel van drie outfits, een video en 3D-installatie. Alle drie de afdelingen van de modeopleiding komen samen tijdens dit evenement; branding, design en management. Vandaar de naam Triptiek, wat drieluik betekent.

Robotisering

Een meisje met een robotachtige stem en glitter sterretjes op haar jukbeenderen heet het publiek welkom. Reflecterende-, plastic jasjes, lampjes in schoenen en pakken met 3D-bolletjes die refereren naar planeten komen op de catwalk voorbij. Zo gaat 2028 er volgens de studenten uitzien. Elke outfit wordt begeleid met muziek uit de technologische dystopische serie Black Mirror.

“Designers, branders en managers zijn door elkaar gehusseld. Samen hebben zij een concept ontwikkeld geïnspireerd op twee iconen die wij voor ze hebben uitgekozen”, zegt Gertrude van Nieken, docent en begeleider van Triptiek. Het evenement vindt nu sinds ongeveer tien jaar plaats en er wordt veel waarde gehecht aan duurzaamheid. “Dit is de visie van studenten op de toekomst. Mode en duurzaamheid staan vaak in tegenstrijd met elkaar, maar het bewustzijn hoe slecht fast fashion is, wordt steeds groter.”

De studenten hadden ongeveer twee weken de tijd om het idee uit te werken. Branding student Jessica Hamenyimana werkte mee aan het bedenken van het concept Cemotion. Het idee van haar groep is ontstaan uit een trendonderzoek naar maatschappelijke ontwikkelingen, en een onderzoek naar iconen Nelson Mandela en Herman Brood. “We hebben ons gefocust op digitalisering en robotisering, hoe dat in 2028 veel overweldigde gevolgen heeft op de samenleving. Robots hebben de overhand en menselijkheid wordt steeds meer vergeten.”

https://www.instagram.com/p/BeVMFBYjBHu/?taken-by=flovandriest

Cemotion: sleep van gerecyclede lapjes Bron: www.instagram.com

Tweedehands materiaal

Met Cemotion wilde de studenten laten zien hoe belangrijk emoties juist zijn. “We accepteren digitalisering, maar willen de focus op ‘echte’ gevoelens en emoties niet kwijt raken.” Deze toekomst visie is niet altijd terug te zien in de outfits. Docent van Nieken legt uit dat de studenten ook een stand hebben gemaakt, waar ze hun concept moesten verkopen. Uit de stand bleek vooral waarom het concept duurzaam was. Zo verkoopt Cemotion de kleding na de show niet, maar maken ze gebruik van een leensysteem. Hierdoor wordt de kleding constant hergebruikt.

De kleren worden gemaakt uit tweedehands materialen, zoals oude lappen. “Voor de collectie hebben wij geen enkele meter stof gekocht, alles is gemaakt uit hergebruikte kleding. De stukjes stof die we over hadden, gebruikten we voor sleutelhangers voor de gasten”, zegt Hamenyimana. Na de modeshow worden de kleren hergebruikt. De outfits kunnen makkelijk in en uit elkaar worden gehaald. “We gebruiken de stoffen dan weer op de opleiding, maar er zijn ook materialen extern verkocht. Er gaat dus niks de prullenbak in”, zegt docent van Nieken.

https://www.instagram.com/p/BeSVZrFFbOd/?hl=nl&taken-by=mantelity

Digitalisering: de Ipad-outfit Bron: www.instagram.com

Mandela en Brood

De elementen in de outfits van Cemotion verwijzen naar digitalisering. Bij één outfit zit bijvoorbeeld een Ipad verwerkt, waarvan de camera op selfiestand staat. Hierdoor ziet het publiek zichzelf. De twee iconen, Nelson Mandela en Herman Brood, werden ook verwerkt in Cemotion. “Nelson Mandela was zijn hele leven een vechter, hij vocht tegen de Apartheid en geloofde dat geen enkele groep mocht domineren.” Mandela’s gevecht tegen dominantie van een bepaalde groep uitte zich bij Cemotion in robot versus mens.

De sleep van een van de jurken is gemaakt van stukjes stof in allerlei kleuren, wat verwijst naar Mandela’s liefde voor kleuren en prints, en naar Broods vrije kunst. “Met de printjes verwijzen we naar het iconische, kleurrijke Madiba-shirt. Dit droeg Mandela nadat hij vrij kwam. Hij vond een standaard pak het ultieme symbool van macht en autoriteit en zag het als vorm van gevangenschap.”

“Van Herman Brood gebruikte we zijn gevoeligheid en kunst in ons concept. De muziek en kunst die Brood creëerde was heel vrij, hij dacht van te voren niet zoveel na over de betekenis.” Een van de modellen droeg een blazer met ontbloot bovenlichaam. “Net als Mandela had Brood ook iets met pakken. Hij droeg nooit een compleet pak, vaak alleen de blazer”, vertelt Hamenyimana.

Trendwatchers

“De eerste dag van de opleiding krijgen eerstejaars modestudenten uitleg over duurzaamheid, hoe er om wordt gegaan met het milieu en over eerlijke lonen. In het begin weten de studenten hier niks over, maar na een jaar zit het in hun systeem.” Volgens van Nieken loopt de modeopleiding ver vooruit op situaties in de toekomst. “We werken ook met trendwatchers. Op de opleiding leven we niet in het nu, maar kijken we vooruit.” Ook Hamenyimana is het hier mee eens. “Gesprekken over de fast fashion-industrie worden constant gehouden. We worden er altijd aan herinnerd dat wij de nieuwe generatie zijn die verandering te weeg moet brengen. Maar er wordt wel veel geprint op school. Daar kunnen ze ook iets aan doen”, zegt de student.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons