Het koloniale verleden van Brazilië wordt nog steeds op een voetstuk gezet. Van een witte vrouw die zich tijdens een diner laat flankeren door zwarte vrouwen in traditionele Afro-Braziliaanse kleding, tot door de politie opgejaagde en vermoorde zwarte drugsdealers.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Het is niet de eerste keer en het zal ook niet de laatste zijn. Donata Meirelles, de 50-jarige, witte hoofdredacteur van de Braziliaanse Vogue, liet zich op haar vijftigste verjaardag fotograferen op een zetel met een religieuze lading voor afro-Brazilianen, geflankeerd door twee zwarte vrouwen in traditioneel afro-Braziliaanse kleding. De link met de slavernij was snel gelegd.
In een land waar in de vooruitstrevende grondwet van 1988 de gelijkwaardigheid van bewoners van alle kleuren, seksen en gezindten is vastgelegd, is de erfenis van de slavernij desondanks hardnekkig. In verschillende deelstaten, waaronder Rio de Janeiro en São Paulo, bestaan hotels waarin de gasten worden bediend zoals in de tijd van de slavernij, door mensen van Afrikaanse origine, gekleed zoals de tot slaaf gemaakten dat tot de afschaffing van de slavernij (in Brazilië in 1888) waren.
“
Het witte superioriteitsgevoel zit nog altijd diep in de maatschappij verankerd
Het is precies het probleem waar Brazilië in deze tijd mee worstelt: hoewel Brazilianen van Afrikaanse komaf en nazaten van de oorspronkelijke bevolking voorrang hebben om op een openbare universiteit te studeren, om – zoals de grondwet voorschrijft – meer evenwicht en gelijkwaardigheid te bereiken, zit het witte superioriteitsgevoel nog altijd diep in de maatschappij verankerd.
Selectieve verontwaardiging
Dat gaat soms ver, zoals bij de op 1 januari aangetreden populistisch-rechtse president Jair Bolsonaro, die in 2017 na een bezoek aan een quilombo – een grondgebied dat bij wet aan nazaten van tot slaaf gemaakten is toegekend – op een lezing in Rio de Janeiro verklaarde dat de bewoners zo dik waren ‘als een zak aardappelen’, ‘niet in staat tot werken’ en ‘waarschijnlijk niet eens tot het voortbrengen van nageslacht’. Het veroorzaakte ook een schandaal, maar dat waaide al snel over. De verontwaardiging blijft maar tot enkele lagen van de bevolking beperkt. Namelijk de mensen die zich ervan bewust zijn dat de slavernij in Brazilië diepe sporen heeft nagelaten, die zich verzetten tegen racisme en voor zo ver het de witte bevolking betreft, die zich ervan bewust zijn dat ze met hun lichte huidskleur sociaal en economisch een voorsprong hebben op mensen met een donkere huid.
“
Van de 30.000 slachtoffers van moord per jaar is 77 procent van kleur
Het is de inmiddels ex-hoofdredacteur van Vogue – nadat Meirelles een storm van kritiek over zich heen kreeg, koos ze eieren voor haar geld en stapte ze op als hoofdredacteur – kennelijk allemaal ontgaan. Gek is dat wel. Meirelles is journaliste. Dagelijks staan er in de Braziliaanse pers berichten over schietpartijen in achterstandswijken waarbij doden en gewonden vallen, bijna allemaal mensen van kleur. Amnesty International lanceerde enkele jaren geleden een campagne tegen het grote aantal moorden op mensen van kleur. Van de 30.000 slachtoffers van moord per jaar is 77 procent van kleur, zo stelt de mensenrechtenorganisatie. Een op de vijf moorden wordt volgens Amnesty gepleegd door politieagenten.
Licence to kill
Altijd al beklaagden de bewoners van de favela’s zich erover dat de politie te snel met vuurwapens schiet, zonder rechterlijk bevel hun huizen binnendringt, de boel overhoop haalt en hen mishandelt. Sinds het aantreden van president Bolsonaro en de gouverneur van de deelstaat Rio de Janeiro Wilson Witzel, heeft de politie ook officieel een licence to kill gekregen. Witzel heeft zelfs het idee gelanceerd om sluipschutters tegen drugsdealers in de armere wijken (ook overwegend van kleur) in te zetten. Op iedereen met een wapen mag geschoten worden, want dat zijn volgens de gouverneur terroristen.
Dat heeft als gevolg dat bij een schietpartij in de favela Fallet in het centrum van Rio zeker vijftien mensen werden gedood. Het verweer van de politie: het zou een schietpartij tussen drugsbendes en de politie zijn; de bewoners erkennen dat er een gewapende confrontatie was, maar zeggen dat tien van de drugsdealers zich na het vuurgevecht al hadden overgegeven. Ze werden in het huis waar ze zich schuil hielden na hun overgave alsnog geëxecuteerd. Enkele dagen later verschenen er verhalen in de pers dat op de lichamen van de doodgeschoten mensen sporen van marteling waren aangetroffen.
“
Zoals het gezegde in Brazilië luidt: een goede boef is een dode boef
Maar wie gelooft de getuigenissen van de bewoners van een favela? Voor veel Brazilianen ‘op het asfalt’ (de benaming die favelabewoners geven aan het grondgebied buiten de favela, het gebied van de rijken, dat hen uitsluit) zijn de bewoners van de favela’s per definitie boeven. En, zoals het gezegde in Brazilië luidt: een goede boef is een dode boef. Het zal veel Brazilianen dan ook een zorg zijn wat de toedracht is van de vele doden die er dagelijks in de achterstandswijken vallen.
Het is volgens veel activisten van kleur een voortzetting van de situatie ten tijde van de slavernij: de scheiding tussen de herenhuizen (het asfalt) en de slavenverblijven (de favela’s) bestaat nog steeds, hoe graag bestuurders zich er ook op voorstaan dat Brazilië een ‘raciale democratie’ is, een smeltkroes van volkeren die harmonisch met elkaar samenleven.
'Verwitting'
Dat het zo mooi niet zou worden, bleek meteen na de afschaffing van de slavernij al. De toenmalige regering, geschrokken van het aantal mensen van kleur in het land – meer dan de helft van de bevolking – die nu ook vrij konden gaan en staan waar ze wilden, voerde een politiek van ‘branqueamento’ door, ofwel ‘verwitting’. Immigranten uit Europa en de ‘witte’ landen van Azië, zoals Japan, werden gestimuleerd om naar Brazilië te komen. Ook uit Nederland arriveerden aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw enkele duizenden mensen – met name verpauperde boeren – die in Brazilië land kregen toegewezen om te bewerken en op die manier een toekomst op te bouwen.
“
Dit alles maakt het incident met Donata Meirelles extra pijnlijk
De voormalige tot slaaf gemaakten werden ondertussen lastiggevallen door de politie omdat ze op straat zouden lopen nietsnutten of omdat ze religies beleden van Afrikaanse oorsprong, zoals de candomblé. Nog steeds is de candomblé onderhevig aan aanvallen op hun terreiros (de plekken waar hun rituelen zich voltrekken), met name van enkele grote evangelische kerken, die rondbazuinen dat afro-Braziliaanse religies instrumenten van de duivel zijn.
Dit alles maakt het incident met Donata Meirelles extra pijnlijk. Ze is gezeten op het type stoel dat in de candomblé als heilig wordt beschouwd. Daar zitten de ialorixás – candomblé-priesters en -priesteressen van aanzien – op en zeker geen witte vrouwen die de koningin van hun eigen feestje willen zijn en mensen van kleur domineren.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden