Koopgedrag
Jules Brouwer, student gedrags- en consumentenwetenschappen aan de Universiteit van Wageningen, denkt dat de presentatie van biologische producten in supermarkten verbeterd kan worden. “Wanneer je als consument door een winkel loopt, valt biologisch voedsel te weinig op. De kracht van een goede methode om een product het beste te presenteren, heet ‘stopping power’. Je trekt de aandacht van de consument zodat hij stopt bij het product.”
Deze stap is volgens Brouwer het belangrijkst. “Vervolgens moet je de consument overtuigen dat dit een goed product is.” Dat kan op verschillende manieren: “Je gaat inspelen op de gevoelens van de klant.”
Biodiversiteit onder druk
“We hebben vorig jaar afspraken gemaakt over verduurzaming van aardappels, groenten en fruit met Jumbo. Ze hebben toegezegd om de bio-verkoop te laten verdubbelen en waar mogelijk te verdriedubbelen voor 2020.” Albert Heijn heeft vergelijkbare afspraken gemaakt met de stichting Natuur en Milieu en ook supermarkten zoals Aldi en Lidl zijn ermee bezig. “Het gaat alleen zo bedroevend langzaam. De verkoop van biologische producten groeit wel, maar te langzaam.”
Wel hebben steeds meer producten een Milieukeur. Dit houdt in dat er zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt. Als supermarkten producten met dit keurmerk omarmen, vermindert het bestrijdingsmiddelengebruik al met de helft, volgens onderzoek van adviesbureau CLM uit 2016. “Greenpeace hecht er groot belang aan dat Milieukeur gevaarlijke bestrijdingsmiddelen verbiedt en het totale gifgebruik terugbrengt. Dat is hard nodig.”
Opvallen
“Als biologische koffie groen zou zijn, zou dat extra opvallen naast een rood pak Perla koffie
Bij Albert Heijn is meestal duidelijk te zien welke producten biologisch zijn: ze zijn vaak groen gekleurd. Zo springt het product ertussen uit. Groen staat immers voor ecologisch en milieuvriendelijk. “Als biologische koffie bijvoorbeeld groen zou zijn, zou dat extra opvallen naast een rood pak Perla koffie”, zegt Jules Brouwer. Volgens hem kunnen producten daarnaast extra opvallend worden gemaakt door ‘banners’ (vlaggetjes) bij de schappen te plaatsen.
“Mensen die geïnteresseerd zijn in biologische producten, lopen wel naar het aparte schap. Maar om ook andere consumenten te bereiken, kun je deze producten het beste tussen de andere zetten.” Brouwer voegt eraan toe dat het product dan wel extra moet opvallen. “Biologische etenswaren passen niet altijd binnen het budget. Maar als de prijs niet heel veel verschilt en je er een goed verhaal bij hebt, denk ik dat mensen het eerder kopen.”
“Groene producten kunnen ook vaker bij de kopschappen, de mini-eilandjes waar de actiewaren op staan, worden geplaatst. Zo creëer je een bio-punt. Ze hebben dat nu soms in de Albert Heijn, maar ik heb het idee dat het niet altijd goed te vinden is. Het lijkt wel een beetje verstopt.”
“Er moet meer vaart achter de verandering naar ecologische landbouw
Eisen
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand