“Ik vind de mode-industrie niet positief, at all”, zegt Robbie Baauw, eigenaar van modellenbureau The Movement. Wat hen onderscheidt van andere modellenbureaus in Nederland? “Wij doen niet mee aan het schoonheidsideaal.”
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Ook al zijn er al ontzettend veel modellenbureaus in Nederland, Robbie Baauw besloot anderhalf jaar geleden samen met Wietske Norbart The Movement op te zetten. Het modellenbestand van het Amsterdamse bureau is heel divers. “Een aantal modellen van ons zijn te klein of te vol voor de eisen die de mode-industrie stelt. Maar wij geloven dat elk model die wij aannemen bij ons kan werken, ook al passen ze niet in het ideaalbeeld.” En het bureau boekt nu internationaal succes.
Schoonheden
Volgens Baauw krijgen modellen die van de ‘modellenstandaard’ afwijken zelden de kans zich te bewijzen als potentieel model. “We hebben iemand van 1,72 meter en iemand met heupmaat 104 centimeter in ons bestand. Volgens de normen van de industrie vallen ze buiten de standaard van schoonheid, terwijl ze allebei echte beauty’s zijn.”
“
We wilden niet meedoen aan iets dat zo nauw voorschrijft wat schoonheid is
Vier jaar geleden begonnen Baauw en Norbart The Amazing Agency, een evenementenbureau met artiesten. “We kregen gaandeweg meer aanvragen voor modellenklussen. Should we start an agency? Dat werd toen de vraag.” In eerste instantie wilde het duo hier niet aan beginnen. “We hebben allebei ervaring in de modewereld en vinden de industrie beperkend en kortzichtig. We wilden niet meedoen aan iets dat zo nauw voorschrijft wat schoonheid is.”
Internationale fans
Toch liet het idee ze niet los. “We dachten na wat we konden veranderen en wilden het toch proberen.” Met hun bureau willen ze het schoonheidsideaal verbreden. “We proberen echt verschil te maken met onze modellen. We zetten iemand zo neer, dat hij of zij opvalt tussen de anderen, ook al hebben ze bijvoorbeeld niet de juiste lengte.” Zo hebben de modellen bijvoorbeeld een bijzonder kapsel of dragen ze opvallende outfits naar castings. En het werkt: zo heeft model Jill niet de ‘juiste’ maten, maar heeft ze toch een mooie klus voor H&M in de wacht gesleept. “Vooral casting directors uit het buitenland zijn fan van ons bureau. Onze meiden hebben ook boekingen voor Gucci en Dolce & Gabbana, echt the real deal.”
Bureau met ethiek
Het schoonheidsideaal is op dit moment minder eenduidig. “Voor het eerst lopen de idealen in de mode en in de maatschappij uiteen. De maatschappij houdt op dit moment meer van ronde vormen en slanke tailles. Mode houdt van editorial meiden die je ziet in tijdschriften; superslanke, knappe meiden met een opvallend gebit bijvoorbeeld.” Die divergerende idealen hebben effect op de mode-industrie. “Ik denk dat curvy modellen vaker zullen voorkomen het komende jaar, daar is zeker een markt voor.”
“
Voor het eerst lopen de idealen in de mode en in de maatschappij uiteen
Volgens Baauw zijn mensen in de mode niet zo authentiek als ze zelf wel denken. “Als een beroemd merk een specifiek model kiest, dan willen andere castingdirectors haar ineens ook allemaal. Eigenlijk kopiëren ze elkaars gedrag. But we do not.” Het Amsterdamse bureau heeft inmiddels de ambitie om groter te worden. “We willen graag divisies krijgen in het buitenland. Als we zo blijven groeien als nu, lukt het wel om een dominante positie te krijgen in de industrie. We hopen dat modellen dan eerder voor ons kiezen, omdat wij een bureau zijn dat wel ethisch werkt, en meer wil dan alleen producten verkopen.”
“Met de juiste strategie kun je makkelijk een monopoliepositie verwerven. Als je een model bent, ben je nothing on set. Als je een model en activist bent heb je meer invloed. Zoals Brits model Adwoa Aboah, oprichter van feministisch platform Gurls Talk. Het schoonheidsideaal is op dit moment minder eenduidig. “Voor het eerst lopen de idealen in de mode en in de maatschappij uiteen. De maatschappij houdt op dit moment meer van ronde vormen en slanke tailles. Mode houdt van editorial meiden die je ziet in tijdschriften; superslanke, knappe meiden met een opvallend gebit bijvoorbeeld.” Die divergerende idealen hebben effect op de mode-industrie. “Ik denk dat curvy modellen vaker zullen voorkomen het komende jaar, daar is zeker een markt voor.” . Dit soort modellen willen we stimuleren en bij elkaar brengen.”
Tegengeluid
De modellen van The Movement doen soms klussen waar het bureau niet helemaal achter staat. “Ik ben vegetariër en ik zou zelf geen klussen willen doen voor bont. Maar als een model daar wel een optie voor kan krijgen, verbieden wij dit niet. Het is hun keus; wij zijn een managementbureau, niet iemands baas.”
“
Als we allemaal zwijgen en stilletjes meedoen, komen we nooit verder
The Movement vertegenwoordigt liever geen mannen of vrouwen die dolgraag model willen worden. “We hebben liever modellen die anders tegen de industrie aankijken en die het werk niet verheerlijken. Modellen van ons kunnen zich wel eens onzeker voelen omdat ze bijvoorbeeld tussen andere modellen de ‘grootste’ zijn op de casting. Wij steunen ze dan altijd enorm, en benadrukken dat zij juist het tegengeluid vormen. Als je niet met de spelletjes uit de mode-industrie meespeelt, verlies je ook niks. Elk tegengeluid wordt wel ergens gehoord. Als we allemaal zwijgen en stilletjes meedoen, komen we nooit verder.”
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden