Beeld: Irate Alvarez Hernandez
Opinie

Mitchell Esajas een lintje geven doet niets tegen racisme

Academica Emma-Lee Amponsah is niet onder de indruk van de koninklijke onderscheiding voor Mitchell Esajas. Zij ziet een trend van lege gebaren tegen racisme. ‘Ondanks zijn lintje kan Esajas niet rekenen op bescherming tegen het racisme dat hij nu meemaakt.’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Drie jaar geleden zette de moord op de Afro-Amerikaanse George Floyd door een witte politieagent de wereld op zijn kop. Te midden van de pandemie braken massa’s activisten en bondgenoten zich uit de ‘lockdowns’ om structureel racisme en politiegeweld aan de kaak te stellen. Ook in Nederland werden er protestacties georganiseerd waar, naast politiegeweld, de koloniale standbeelden in het straatbeeld en de figuur Zwarte Piet kritisch onder de loep werden genomen. Als reactie op de aanklachten tegen racisme sloten grote bedrijven en instellingen zich aan bij campagnes die zich solidair uitten met de Black Lives Matter (BLM)-beweging.

Organisaties verkopen zichzelf als progressieve changemakers, maar veranderen niets

Politicoloog Cedric Johnson van de Universiteit van Illinois noemt de symbolische gebaren van zulke instellingen ‘gestural antiracism’. Ik gebruik dat concept in mijn onderzoek om te kijken naar hoe organisaties en instellingen met vooruitstrevende gebaren reageren op aanklachten tegen het onrechtvaardige sociaal-politieke klimaat. Ze verkopen zichzelf als progressieve changemakers zónder effectief iets te hoeven veranderen aan hun werkwijze of bedrijfsstructuur. En niet alleen het bedrijfsleven, ook de staat kan doen aan gestural antiracism. Bijvoorbeeld door koninklijke onderscheidingen.

Tekst gaat verder onder het kader.

Antiracisme voor de bühne

Grote bedrijven en instellingen, die anders weinig affiniteit met antiracisme leken te hebben, sloten zich vanaf 2020 aan bij campagnes die op dubieuze wijze solidariteit uitten met de Black Lives Matter-beweging. Zo werden tijdens de zogenoemde #BlackoutTuesday campagne massaal zwarte vierkantjes gepost op sociale media en zijn veel bedrijven en organisaties sindsdien actief aan de slag gegaan met het werven van werknemers van kleur: de zogenoemde George Floyd hires.

De zichtbaarheid van Zwarte mensen nam sinds 2020 vooral toe in de vorm van reclames en campagnes waar Zwarte mensen in voor kwamen. Die zichtbaarheid kan uiteraard betekenisvol zijn, want het zegt bijvoorbeeld dat Zwarte mensen er ook gewoon mogen zijn en recht hebben op een alledaags leven. De massale opkomst van dergelijke representaties wordt echter leeg als ze niet gekoppeld worden aan concrete acties om de structurele achterstelling van Zwarte mensen aan te pakken.

Koninklijke onderscheiding voor antiracisme

De dag voor koningsdag ontving Mitchell Esajas, antropoloog en één van de initiatiefnemers van The Black Archives (TBA), Kick Out Zwarte Piet (KOZP) en New Urban Collective (NUC), een koninklijke onderscheiding vanwege zijn werk op het gebied van antiracisme en inclusie. Een koninklijk lintje is een immens gebaar. Het is vrijwel de grootste onderscheiding die je als Nederlander kan ontvangen, getekend door de koning zelf, wat de uitreiking ervan een behoorlijke lading geeft.

Een koninklijke onderscheiding leidt op zichzelf niet tot systeemverandering

Aan zo’n lintje is echter geen verdere actie of steun verbonden, wat het uitreiken ervan aan een antiracismeactivist als Esajas een typerend voorbeeld van gestural antiracism maakt. Het koningshuis en de staat hebben verder namelijk nog geen plannen om structureel onrecht concreet aan te pakken. Sterker nog, ze ontdoen zichzelf met zo’n gebaar van de kritiek dat racisme in Nederland niet door de staat wordt erkend en zetten de deur open voor racistische critici die ieder gebaar naar antiracisme er één te veel vinden: ‘Je hebt een lintje, een bewustwordingsfonds van 200 miljoen en er is ‘sorry’ gezegd. Wat wil je nog meer?’

Gebaren als koninklijke onderscheidingen leiden op zichzelf niet tot systeemverandering als ze niet gekoppeld zijn aan acties die structureel racisme bij de wortel aanpakken, zoals hervorming van het onderwijs, herstelbetalingen en serieuze sancties op racisme zoals op antisemitisme. Helaas blijven inhoudelijke gesprekken dáárover uit.

'Zóveel racistische berichten na mijn lintje had ik niet verwacht'

Had Esajas het lintje dan niet moeten aannemen? Zelf zegt hij dat hij twijfelde, maar het lintje aannam uit dankbaarheid naar de vrienden en familieleden die hem voordroegen. Het aanvaarden van zo’n lintje kan echter ‘depolitiserend’ werken: je plaatst jezelf en je werk ermee binnen de normen van eerbiedwaardigheid die opgelegd worden door een systeem dat je eigenlijk bekritiseert. Bovendien stem je als ‘ridder’ vrij expliciet in met de autoriteit van de monarchie, wat je aanklacht tegen staatsracisme en kolonialiteit1 behoorlijk kan ontkrachten. Het koningshuis is onlosmakelijk verbonden met het koloniale verleden en plukt er vandaag de dag nog altijd de vruchten van. Dat kaart Esajas zelf ook aan in zijn reactie, maar in mijn optiek is het aanvaarden van een koninklijk gebaar net daarom onverzoenbaar met de antiracistische strijd.

Symbolische waarde niet onderschatten

Om Esajas nu af te schilderen als een of andere sell-out is wat te simplistisch. Hoewel ik zijn strijdlust bewonder en enorm naar hem opkijk, vind ik wel dat we als Zwarte2 gemeenschap en antiracismeactivisten veel kritischer mogen reflecteren op zowel de mogelijkheden als de valkuilen in tijden van grote politieke veranderingen, zoals die nu plaatsvinden.

Natuurlijk is zo’n ridderorde vandaag de dag vooral symbolisch en komen er geen paarden en zwaarden meer aan te pas. Toch mogen we de symbolische waarde van zo’n lintje, en de effecten ervan – zowel in onze gemeenschappen als in de bredere maatschappij – niet onderschatten. We zien bijvoorbeeld wat voor racistische reacties de onderscheiding van Esajas teweegbrengt en hoe krachtig het schijnbaar kan zijn om zo’n lintje aan te nemen in een sociaal-politiek klimaat waar extreemrechts alsmaar meer genormaliseerd wordt. Maar een lintje aannemen omdat je weet dat het racisten boos zal maken, is naar mijn mening geen serieuze antiracistische daad.

Zijn lintje maakte Esajas voor veel mensen plots het gezicht van een hele beweging

Bovendien bouwen dergelijke plechtigheden voort op het idee van ‘individueel exceptionalisme’, terwijl het werk van zo’n individu doorgaans is ingebed in een bredere structuur van collectieve inspanning. In de woorden van schrijver en dramaturg Mathieu Charles: ‘Prijsuitreikingen zijn tools om aan te tonen dat het systeem werkt.’3

Door antiracisme te bekronen met een onderscheiding voor één persoon, wekt de staat het idee dat racisme (en dus antiracisme) een individuele kwestie is, wat het aanpakken van een structureel probleem in de weg staat; een probleem waar we allemaal in verbonden zijn en waar een collectieve strijd voor nodig is. Niet zelden worden activisten in dat proces tegen elkaar uitgespeeld voor een ereplekje in ons cultureel archief: wie krijgt de credits? Wie wordt financieel gesteund?

Racisme loont

Dankzij zijn lintje werd Esajas voor veel mensen plots het gezicht van een hele beweging, wat een hoop haat en intimidatie uitlokte onder internettrollen. Media spelen daar maar al te graag op in: vrijwel alle berichtgevingen over Esajas verwezen naar hem als de ‘voorman’ van Kick Out Zwarte Piet, terwijl hij naar eigen zeggen al enige tijd niet meer actief betrokken is bij de actiegroep – of toch niet op de voorgrond. Zelden wordt hij zo expliciet in verband gebracht met The Black Archives, waar hij samen met zijn collega’s de afgelopen jaren een buitengewoon indrukwekkende collectie aan boeken en media heeft verzameld, die de Afro-Nederlandse geschiedenis internationaal op de kaart zette.

Esajas wordt niet beschermd tegen het racisme dat hij nu meemaakt

Het verschil tussen KOZP en TBA is dat de eerste zich vooral richt op een maatschappelijke aanklacht, terwijl de laatste gericht is op kennisproductie over en binnen de gemeenschap. Beiden maken een belangrijk onderdeel uit van de Zwarte strijd, maar de focus op de eerste roept natuurlijk een stuk meer emotie op bij racistische mensen die het gevoel hebben dat hen iets afgepakt wordt. Die emotie leidt tot engagement dat resulteert in kliks, reacties, en dus traffic naar nieuwsartikels met de meest sensationele koppen.

Zo berichtten onder meer NRC en Trouw over lintjes die teruggestuurd werden nadat Esajas de zijne in ontvangst nam. Dergelijke koppen wekken onder racistisch Nederland de indruk dat zij oververtegenwoordigd zijn in hun sentiment tegenover Esajas en de antiracismestrijd, terwijl het tot nu toe gaat over drie lintjes, wat neerkomt op zo’n 0,1 procent van de koninklijke onderscheidingen van alleen nog maar dit jaar. Media spelen in zekere zin dus in op de gevoeligheden van racistische burgers om relevant te blijven en doen dit ten koste van Esajas’ integriteit, want racisme loont. Letterlijk.

Tot slot: de onderscheiding van Esajas zou de antiracistische strijd in Nederland onderschrijven, maar Esajas kan nog steeds niet rekenen op bescherming of expliciete verdediging van de staat tegen het racisme dat hij nu meemaakt. Zolang die paradox blijft bestaan, blijf ik huiverig voor elk antiracistische gebaar vanuit gevestigde organisaties, instellingen en de staat, hoe prestigieus ze ook mag zijn. Totdat de koning, de koninklijke orde en de burgermeester van Amsterdam zich publiekelijk uitspreken tegen de hetze omtrent dat lintje, is dat lintje wat mij betreft niets waard.

Zij verstoorde het koninklijk bezoek aan Aruba: ‘Ik móest iets doen’

Hij won van de marechaussee: 'Een einde aan racistisch beleid'

  1. ‘Kolonialiteit’ verwijst naar de machtspatronen die zijn ontstaan als gevolg van kolonialisme. Die machtspatronen zien we vandaag terug in cultuur, arbeid, kennisproductie en interpersoonlijke relaties en reiken dus ver buiten de strikte grenzen van koloniale administraties. ↩︎
  2. OneWorld schrijft ‘zwart’ in principe met een kleine letter, maar handhaaft de keuze van een schrijver als die ‘Zwart’ met een hoofdletter schrijft, mits dat consequent gebeurt. Lees hier meer over de hoofdletter. ↩︎
  3. De auteur citeert uit een nog te verschijnen artikel. ↩︎

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons