Ook in Nederland proberen steeds meer bedrijven in te spelen op de vastenperiode. Zo maakten supermarktketens ruimte tussen de schappen voor een aparte ramadanhoek en introduceerde Swirl een speciaal ramadanijsje met dadels. Kledingketens Zara en Mango bieden een aparte ramadan collectie aan. Ook koffietentjes, restaurants en sportscholen in de grotere Nederlandse steden doen mee. Daar gelden speciale openingstijden en ramadan menuopties. Eén ding is zeker: er valt geld te verdienen. Volgens onderzoeksbureau Motivaction consumeert de Nederlandse moslim tijdens de vastenmaand hevig. Zo berekende zij tijdens de ramadan van 2012 een omzetstijging van maar liefst 35 procent.
“Wie doet er nou make-up op om 3 uur 's nachts?
Marketing blooper
Volgens René Romer, eigenaar van multicultural marketing agency TransCity, zijn bloopers als deze het gevolg van stereotyperend denken. Romer: “Een goede campagnemaker weet de belevingswereld van de doelgroep te raken. Je kunt daarbij prima de grenzen opzoeken, maar het is belangrijk om het zorgvuldig aan te pakken en een campagne altijd eerst voor te leggen aan een gevarieerde groep. Hiermee kun je een boel ergernissen voorkomen en sluit je niemand uit. Bij de campagne van MAC Cosmetics zijn alleen positieve reacties gekomen uit de Golfstaten, waar de Islamitische vrouwen er tijdens de suhoor chiquer bijlopen dan in Europa. Dat laat wel zien dat ‘de moslimvrouw’ niet bestaat.”
“Met de iftar proberen we iedereen met elkaar te verbinden: moslim, niet-moslim en alles daarbuiten.
Wordt de iftar mainstream?
Ook Hasna Elbaamrani, projectleider bij stichting Argan, ziet een toename in de zichtbaarheid van iftars. Elbaamrani: “Toen ik rond mijn puberteit voor het eerst begon te vasten, waren er misschien een paar openbare iftars te vinden in buurthuizen. Nu zijn ze er bijna dagelijks. Ik vind het een positieve ontwikkeling, aangezien de Islamitische gemeenschap op deze manier in een positief licht komt te staan.”
Bij Lola Luid, een creatieve broedplaats in Amsterdam Nieuw-West, was de eerste iftar die zij vorig jaar organiseerden zelfs zo onverwachts geslaagd, dat ze tijdens deze editie even bang waren voor een overschot aan hipsters. Dat zou het doel voorbij schieten, aldus kwartierbeheerder Andrea Bijen. “Ik woon nu zo’n vier jaar in Nieuw-West en merk dat de buurt tijdens de ramadan echt tot leven komt. Met de iftar proberen we iedereen met elkaar te verbinden: moslim, niet-moslim en alles daarbuiten. We willen laten zien dat iedereen welkom is in onze ateliers en kantoren.” Voor aanvang van de iftar stond Bijen met een groep Marokkaanse vrouwen uit de buurt in de keuken. En met succes: de iftar trok zo’n 150 man, overwegend moslim.
Op naar de volgende editie van de ramadan. Eens zien wat de commercie ons dan brengt.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand