Noodhulp wordt steeds belangrijker. Zo zijn er volgens de VN wereldwijd ruim 65 miljoen mensen uit hun huis verdreven. Dat heeft niet alleen te maken met conflicten, maar ook met armoede en natuurgeweld. ‘Het reclamespotje wordt nu gelanceerd omdat de budgetten voor noodhulp onder druk staan,’ stelt Geoff Andrews, voorzitter van DRA namens stichting ZOA. ‘Het aantal mensen op de vlucht blijft stijgen. Vaak gaat het om arme mensen in verschrikkelijke omstandigheden die vrezen voor hun leven. Met de verkiezingen in aantocht willen we duidelijk maken dat noodhulp levens redt. Daar moet voldoende geld voor vrijkomen.’
De Dutch Relief Alliance werd twee jaar geleden als samenwerkingsverband opgericht om te zorgen dat noodsituaties efficiënt worden aangepakt. Het ministerie van Buitenlandse Zaken financieert het verband. Deelnemers zijn: CARE Nederland, Cordaid, Dorcas, ICCO en Kerk in Actie, Oxfam Novib, Plan Nederland, Save the Children, Tear, Terre des Hommes, Stichting Vluchteling, War Child, War Trauma Foundation, World Vision en Zoa.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand