Is onze vrijheid van meningsuiting wel veilig bij grote, private internetbedrijven? Zo nu en dan laait die discussie op. Bijvoorbeeld toen Twitter voorgoed het account van Donald Trump opschortte en webhost Amazon het conservatieve Twitter-alternatief Parler blokkeerde. Trump-aanhangers waren woest: socialemediabedrijven zouden conservatief gedachtegoed de mond snoeren. Hebben zij gelijk? Het korte antwoord: nee.
YouTube heeft laten weten voortaan nog strenger op te treden tegen desinformatie over vaccins. Niet alleen onjuiste informatie over COVID19-vaccins wordt verwijderd, maar ook video’s met valse beweringen over andere vaccins zal het bedrijf weghalen. Sinds YouTube in 2020 bekendmaakte dat het verkeerde informatie over coronavaccins zou verbannen, heeft het naar eigen zeggen al 130.000 video’s verwijderd.
Dit artikel verscheen eerder op OneWorld.nl op 18 februari 2021.
De grote jongens gaan vrijuit
“Door zijn kritiek op Zwarte Piet belandde Mitchell Esajas regelmatig in de ‘Facebook-gevangenis’
Mitchell Esajas, oprichter van historisch archief en cultureel centrum The Black Archives in Amsterdam, raakte tot enkele jaren geleden om de haverklap Facebook-berichten kwijt. Door zijn kritiek op Zwarte Piet en het aankaarten van andere vormen van racisme in Nederland, belandde hij regelmatig in de ‘Facebook-gevangenis’ – soms tot wel dertig dagen waarin hij niets kon plaatsen. Hij moest het doen met de mededeling dat hij ‘community-regels had overtreden’.
Dit bericht bekijken op Instagram
Rechtse boosheid doet het goed op sociale media
Wat wel vaak is onderzocht is het bereik dat verschillende kanten van het politieke spectrum op sociale media hebben. En de uitkomst is steevast: rechts boert daar het beste. Dat komt door de emotionele component, zeggen de platforms zelf. Een YouTube-video waarin wordt opgeroepen tot woede jegens minderheidsgroepen leidt nu eenmaal tot meer interactie met gebruikers dan een complexe uitleg van de mechanismen achter armoede en andere sociale problematiek. Algoritmen interpreteren die eerste content als controversieel en dus interessanter, en tonen het aan meer gebruikers, die op hun beurt weer níeuwe content creëren.
“Een YouTube-haatvideo tegen minderheidsgroepen scoort nu eenmaal beter dan een complexe uitleg over armoede
De oplossingen die de techreuzen aandragen hebben vaak een ‘both sides’-insteek – zo trof een aangekondigde beleidsverandering bij Facebook om QAnon-groepen1 aan te pakken, ook antifascistische groeperingen in de Verenigde Staten. Facebook zelf zei ‘op te treden tegen groepen die geweld verheerlijken of laten zien dat ze wapens hebben en niet bang zijn om die te gebruiken’.
Monddood (zonder dat je het merkt)
Maar Esajas is een uitzondering. Doorgaans houden de platforms zich vooral bezig met het verwijderen en weren van content. Zo hebben Twitter-gebruikers gereregeld last van ‘shadowbans’ – al houdt Twitter officieel vol dat het die niet uitdeelt. Wie een shadowban heeft gekregen, raakt zijn of haar berichten niet kwijt, maar is ook niet meer op het platform terug te vinden. Je bent er wel, maar moeilijk zichtbaar (alsof je in de schaduw staat).
“De shadowban was bedoeld om trollen een time-out te geven, maar wordt ook gebruikt om sekswerkers monddood te maken
Daarnaast kan Twitter je ook nauwelijks vindbaar maken: al jaren heeft Mona een zogeheten ‘search suggestion ban’. Twitter vult het zoekvenster niet automatisch aan als je de eerste letters van haar gebruikersnaam intypt. “Om mijn profiel te vinden, moet je dus mijn hele username hebben.”
“Posts van en over sekswerkers worden vaak verwijderd of leveren bans op
Bang om partijdig te lijken
En waar ligt überhaupt de grens tussen berichten in de schaduw plaatsen en censuur? In Rabbit Hole, een podcastserie van The New York Times, vertelt YouTube-CEO Susan Wojcicki over het hoofdpijndossier van ‘borderline extremistische’ content. Het bedrijf paste de afgelopen jaren zijn algoritme aan zodat gebruikers niet alleen video’s kregen aangeraden die leken op wat ze al bekeken hadden. Met de aanpassing hoopt YouTube te voorkomen dat digitale voorbijgangers in een bubbel terechtkomen en radicaliseren.
“Aanpassingen aan rechtse ‘junk sites’, draaide Facebook terug; een linkse Amerikaanse nieuwssite moest het ontgelden
De meerderheid censureert
“De schijn van partijdigheid blijft beangstigend voor techbedrijven
Andere links-geëngageerde video’s uit hetzelfde ecosysteem kregen verzonnen klachten over antisemitisme voor de kiezen, zoals het kanaal van YouTuber Shaun. Hij had in een video gereageerd op claims over ‘witte genocide’. Het duurde tien dagen voordat YouTube de verwijdering van de video terugdraaide.
Dus, worden rechts-conservatieve stemmen nou onderdrukt of juist voorgetrokken? Die vraag is met de kennis van nu niet te beantwoorden. De systemen waar socialemediabedrijven al jaren aan knutselen proberen een balans te vinden tussen het stimuleren van aandacht en het vermijden van controverse. Het bestrijden van extremistische content wordt steeds belangrijker, maar de schijn van partijdigheid blijft beangstigend voor techbedrijven. De grootste schreeuwers krijgen de aandacht. De kunstmatige balans die ontstaat tussen ‘beide kanten’, treft vooral kwetsbare, vaak onzichtbare mensen hard.
- QAnon is een veelomvattende en moeilijk te definiëren rechtse samenzweringstheorie, rondom het idee dat er een machtige ‘deep state’ zou zijn die conservatieve Amerikanen tegenwerkt. QAnon-aanhangers beweren dat machtige politici aan mensenhandel, pedofilie en satanisme doen, op basis van cryptische boodschappen die de mysterieuze ‘Q’ online plaatst. Wie Q is, is niet bekend. ↩︎
- Een sociaal netwerk, vergelijkbaar met Facebook, waarop mensen met gemeenschappelijke kinks en fetishes met elkaar in contact kunnen komen en ervaringen kunnen uitdelen. ↩︎
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand