Ooit was ze een fast fashionista. Tot ze de ware impact van de kledingindustrie ontdekte. Met een no buy challenge inspireert blogger Sara Dubbeldam (31) tot een koopstop.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Elke dag droeg ik een andere trendy outfit en ik kocht mezelf een ongeluk; hoe goedkoper, hoe beter. Begin 2016 deed ik een schokkende ontdekking. In de documentaire The True Cost zag ik dat mijn koopgedrag direct bijdroeg aan milieuvervuiling en mensonterende arbeidsomstandigheden. Ik schrok enorm. Aan dit systeem wilde ik nooit meer bijdragen. “Ik ga zo snel mogelijk een duurzame garderobe opbouwen”, zei ik tegen mezelf.
Enthousiast ging ik bij idealistische merken kopen. Dat was prijzig, maar ik steunde ze graag. Al snel bestond mijn kast uit veel duurzaam geproduceerde items, elk met een prachtig verhaal. Maar ik vergat iets belangrijks: ik kocht nog steeds te veel, ik gaf te veel geld uit, ik deed nog steeds miskopen en ik liep nog altijd regelmatig rond met het onrustige gevoel dat ik ‘iets’ moest kopen. Ineens wist ik het: om mijn kast écht te verduurzamen, moest ik niet focussen op duurzame aankopen, maar op een duurzame mindset.
“
Denk aan mens, dier en planeet. Bam. Weg koopdrang
Daarom besloot ik een no buy challenge aan te gaan, behalve een uitdaging ook een persoonlijke training in tevredenheid. Het idee is simpel: minimaal drie maanden geen kleding kopen. Niks. Ook geen functionele basics, die had ik al genoeg (anders had ik daar een uitzondering voor gemaakt). Ik zag er stiekem tegenop. Kon ik de nieuwe trends en de marketingtactieken van merken weerstaan? De eerste paar weken las ik veel boeken over minimalisme en ik volgde de methode uit het boek Opgeruimd! van Marie Kondo voor een rigoureuze kastopruiming. De kleding waar ik niet verliefd op was, ging weg, ik ging mijn kleding gestructureerder opbergen en met meer aandacht wassen en verzorgen. Én ik ging mijn kleding na elke draagbeurt bedanken (ja, echt!). Ik was verbaasd over het resultaat: de band met mijn kleding voelde veel sterker dan voorheen. Waardering bleek een belangrijke stap naar meer tevredenheid.
Een andere belangrijke les: stel gouden combinaties samen waar je je altijd fantastisch in voelt. Als ik nu voor mijn kast sta en ik heb een wat-moet-ik-invredesnaam-aan-dag, kan ik daar op terugvallen. Dat bespaart gestress en ik krijg er rust voor terug.
Natuurlijk heb ik ook wel eens zwakke momenten gehad. Soms kwijlde ik bij het zien van een nieuwe collectie. Of ik voelde me onzeker. Of ik was in de stad met een vriendin en zij kocht wel van alles, onder het mom van: “Heel goed wat je doet, maar het is niks voor mij”. Dat vond ik moeilijk en dan voelde ik meteen weer die vervelende koopdrang opkomen. Op zulke momenten stelde ik mezelf altijd dé vraag die me scherp hield: ‘wat wil je dat de inhoud van je kast over je zegt?’ Wil ik uitstralen dat ik niks geef om de aarde en me laat leiden door oppervlakkige trends en wat anderen van me vinden? Nee! Ik wil uitstralen dat ik kies voor wat ík belangrijk vind en waar mens, dier en planeet beter worden. Bam. Weg koopdrang.
De challenge is nu bijna afgelopen en het is een geweldige spiegel geweest. Niet alleen voor mezelf: het heeft ook mijn omgeving aan het denken gezet. Mijn moeder, die normaal geen enkele outlet overslaat, zegt dat ze tegenwoordig mijn stem in haar hoofd hoort: “Heb je dat echt nodig, mam?” Vanaf nu wil ik alleen kleding kopen die écht iets bijdraagt aan mijn garderobe. En ik heb alweer zin in de volgende stap: zelf kleding leren maken. Mijn belangrijkste inzicht? Een duurzame garderobe begint niet bij wat je doet, maar bij hoe je erin staat. Of liever nog, bij wie je bent.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden