Een enkeling riep dat ze zich niet moest aanstellen. Al snel had Farah een weerwoord waar je u tegen zei. Ze was een verademing. Tijdens de lessen had ze al een sterke mening. Bij onze brainstorm over de VOC riep ze ‘slavernij’ en ‘slechte mensen’ als suggesties om deze periode in zelfstandige naamwoorden te duiden, wat ik duidelijk voor alle kinderen op het bord schreef.
“Al snel had Farah een weerwoord waar je u tegen zei.
Niet ieder kind is zoals Farah. Ik begeleidde nog twintig anderen, die zich ieder op hun eigen manier bewust waren van hun omgeving. Onderwijs zal in de toekomst meer zijn dan louter kennisoverdracht. De schooltijd is hét moment om te leren en tegelijkertijd te kunnen meedenken over hedendaagse onderwerpen. Dat gebeurde al op deze zomerschool in Amsterdam, waar Farah uiteindelijk weigerde deel te nemen aan de rondleiding, omdat ze wist dat we op een andere manier met het slavernijverleden moeten omgaan. Dit legde ze die dag uit aan haar klasgenoten en ik zag hoeveel effect het had. Het is tijd om kinderen zoals Farah meer te betrekken in het onderwijs. Zij zijn immers de opiniemakers van de toekomst.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand