Stel veel vragen
Samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties leent zich voor babylonische spraakverwarring en misverstanden, vanaf het allereerste begin tot en met de eindevaluatie en eventuele doorstart. Vragen stellen helpt dit te voorkomen. Wat versta jij onder samenwerking, succes, resultaat, impact, leren? Waarom willen jullie samenwerken – en waarom met ons? Waarom zegt iedereen de samenwerking belangrijk te vinden, maar zet niemand een stap extra? Waarom zouden we afspraken vastleggen? Waarom evalueren? En durf ook vragen te stellen bij schijnbare no-brainers. Leiden onze acties wel tot het doel dat we beogen? Doen we de goede dingen en moeten wij die dingen doen? Is onze samenwerking eigenlijk nog wel nodig? Check de aannames.
Veel vragen en dóórvragen legt de essentie van de samenwerking bloot en voorkomt misverstanden en verkeerde verwachtingen.
Meer lezen?
Algemeen geldende tips klinken al snel als tegeltjeswijsheden. Meer details, nuances en praktische toepassingen zijn elders in het boek te vinden. Een bedrijf is geen goed doel is te bestellen via www.eenbedrijfisgeengoeddoel.nl.
Dit was nummer 3 in een reeks van 7. De eerste twee tips zijn hier te lezen. Binnenkort verschijnt op deze plek nummer 4 in de reeks.