“Santa & Andrés is een film tegen de stilte, tegen het vergeten. Het is mijn manier om de mensen die dood zijn levend te houden
Lechuga vertelt dat hij getroffen was door de reacties van veel gevluchte Cubaanse schrijvers op zijn film. “Zij zaten ooit in dezelfde situatie als Andrés en bedankten me dat ik ook hun verhaal had verteld. Santa & Andrés is een film tegen de stilte, tegen het vergeten. Het is mijn manier om de mensen die dood zijn levend te houden. Het is ons gevecht tegen de dood.” De film werd zeer goed ontvangen op de filmfestivals van Toronto en San Sebastián, maar staat in Cuba zelf op de zwarte lijst. Het Cubaanse filminstituut ICAIC, opgezet door de Cubaanse overheid, zette Lechuga onder druk om zijn film te censureren. In een openbare brief schreef de directeur van ICAIC, Roberto Smith: ‘Santa & Andrés reduceert het beeld van de revolutie tot intolerantie en geweld tegen kunst, en maakt op onverantwoorde wijze gebruik van patriottische symbolen en onacceptabele verwijzingen naar Fidel.’ Lechuga weigerde aanpassingen te doen en vervolgens werd de film teruggetrokken uit de competitie van het Havana Film Festival in New York. De organisatie van het festival liet weten dat ze ‘zo apolitiek mogelijk proberen te blijven’. Ook het Festival of New Latin American Cinema in Havana wilde volgens de festivaldirecteur liever politieke controverse vermijden en besloot de film terug te trekken. Als volbloed cinefiel blijft Lechuga de onafhankelijke cinema verdedigen waar hij maar kan. “Helaas is het heel moeilijk om films te maken in Cuba. Soms besteed je meer tijd aan het vinden van het geld dan aan het filmen zelf. Maar film is voor mij alles, mijn dagelijkse adem, mijn eeuwige liefde. Omdat het de enige manier is waarop ik mijn ideeën kan uitdrukken.”
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand