Catwalkshow Dolce & Gabbana: ‘ik kreeg uitbetaald in de vorm van een tas’
Op haar veertiende werd Anna Roos van Wijngaarden (19) via Facebook gescout door modellenbureau Micha Models. Sindsdien werkt ze in de mode-industrie. “Ik geloof dat feminisme zal doorzetten in de mode, maar de modellen zelf hoeven van mij geen powervrouwen te zijn.”
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Ze komt uit Gorinchem, heeft donkerblond steil haar, blauwe ogen en ellenlange benen: Anna Roos is 1.84 meter lang. Vorig jaar werkte ze fulltime als model, nu studeert ze bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. “Ik ben dankbaar voor deze kans, maar het vak heeft veel keerzijdes. Er kan veel verbeterd worden, opdrachten zouden bijvoorbeeld zwart-op-wit moeten worden bevestigd.”
Uitbuiting
Van Wijngaarden is een typisch high fashion model. Een paar maanden geleden liep ze de haute couture show van Dolce & Gabbana. Je zou verwachten dat een show van zo’n befaamd modemerk goed verdient, maar dit was niet het geval. Ze kreeg namelijk uitbetaald in goederen. “Ik wist dat van te voren, maar ik vind het niet correct. Dit is ook een vorm van uitbuiting. Het wekt de indruk dat het normaal is dat bedrijven modellen in natura betalen, terwijl wij ook onze huur moeten betalen. Op deze manier worden modellen niet respectvol behandeld.”
Het modellenvak bestaat grofweg uit twee verschillende categoriën: commercieel en high fashion. Een high fashion model werkt vooral voor (bekende) tijdschriften en loopt haute couture shows. Commercieel werk kan heel verschillend zijn: een model kan bijvoorbeeld voor een merk van modeconcern Inditex werken, zoals Berhska, of voor een campagne van tandpasta’s. High fashion modellen moeten aan strengere eisen voldoen dan commerciële modellen; ze zijn langer, iets slanker en hebben vaak een aparter gezicht. Een high fashion model doet ook wel commercieel werk, maar andersom niet.
“
Via haar modellenbureau lukt het niet om in contact te komen met het bedrijf en e-mails worden genegeerd
Het is niet de eerste keer dat Van Wijngaarden zoiets meemaakte. “Ik heb het eerder gehad bij een merk uit New York. Het erge is dat ik die kleding zelfs nooit heb ontvangen, het zou om duizend euro in trade gaan.” Via haar modellenbureau lukt het niet om in contact te komen met het betreffende bedrijf en e-mails worden genegeerd door de klant. “Zulke opdrachten moeten vastgelegd worden.” Van Wijngaarden vindt dat modellenbureaus sowieso meer plichten mogen hebben. “Er moet beter worden gekeken naar contracten, samen met accountants. Ook vind ik dat bureaus meer advies moeten geven over een gezonde levensstijl.”
Prestatiedruk
“Mijn jaar als fulltime model was leuk, maar ik had gemengde gevoelens. Er werd van me verwacht dat ik een superster was, een powervrouw. In mijn contract moest ik mijn talenten opschrijven.” Alleen knap zijn is blijkbaar niet genoeg. Mensen moeten tegenwoordig alles kunnen. Prestatiedruk speelt een grote rol in de samenleving, zo ook bij modellenwerk. Met haar typisch Nederlandse uiterlijk kreeg Van Wijngaarden te horen dat ze teveel op een nuchtere Hollander leek en niet speciaal genoeg was. “Mijn hobby’s zijn lezen en haken. Dat volstond niet. Het zou geen eis moeten zijn dat je naast modellenwerk nog een ander talent moet hebben.”
Haar eigen kledingstijl was voorts niet hip genoeg, volgens haar agentschappen. Ze is niet zo van de modetrends. “Als je een opvallende kledingstijl hebt wanneer je beroemd bent, is dat goed. Dan val je op. Maar als je nog niet zo ver bent, kun je beter een hippe stijl hebben. Ik zou nu dus eigenlijk fluwelen broeken moeten dragen naar castings.”
Haar agentschap vroeg of ze zich wilde aanpassen, maar Van Wijngaarden besloot dat niet te doen. “Ik plaats geen bikinifoto’s op sociale media en ik doe ook niet alsof sporten mijn hobby is. Dat ik dan minder volgers heb, is dan maar zo.”
Leeftijd verhogen
Dat ze op jonge leeftijd in het vak is ingerold, heeft voor haar geen negatieve gevolgen gehad. “Maar ik had niet op zo jonge leeftijd hoeven beginnen.” Van Wijngaarden zat indertijd nog op school, dus kon niet veel modellenwerk doen. “Het was voor mij een groot avontuur. Als modellen zo vroeg beginnen, is de kans groter dat zij hun school niet afmaken. Ook weet je op jonge leeftijd nog niet hoe iemands bouw is, dus zodra je iets ouder wordt, krijg je vaak moeite met het behouden van de modellenmaten.” Van Wijngaarden denkt daarom dat het beter zou zijn wanneer bureaus pas gaan werken met modellen van boven de achttien is. Op die leeftijd zie je ook iemands lichaamsbouw beter, dus weet je zeker of iemand voor het vak is weggelegd.”
Ondanks de opkomst van de curvy of plus sized markt gelooft Van Wijngaarden niet dat het beeld van modellen en het schoonheidsideaal zal veranderen. “Misschien dat er een kleine markt voor plus sized blijft bestaan, maar deze industrie zal het idee van slanke modellen niet overnemen.” Wat volgens haar wel toekomst heeft, is feminisme. “Ik geloof dat feminisme zal doorzetten in de mode en dat vrouwen belangrijke posities gaan krijgen.”
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden