Twee spannende verhalen uit Afghanistan en Mozambique
Naast het verhaal van Bibi is er ook een game met het verhaal van Zainab, een Afghaans meisje dat aandacht probeert te vragen voor vrouwenrechten in Afghanistan door een ultramarathon te gaan lopen. De games zijn gefocust op het leven van vrouwen in conflictgebieden die hun situatie willen verbeteren. “Beide verhalen laten heel sterk zien welke rol jonge vrouwen kunnen spelen” zegt Klaas van Dijken, journalist en medeoprichter van Butch & Sundance. “Zij kunnen het verschil maken en een voorbeeldfunctie hebben voor mannen en vrouwen wereldwijd.”
Beide verhalen laten heel sterk zien welke rol jonge vrouwen kunnen spelen
Bibi the Protector en Zainab the Runner zijn onderdeel van ‘Female Superheroes’, een project van het multimedia bedrijf Butch & Sundance gesteund door Oxfam Novib. Door middel van ‘serious gaming’ proberen ze informatie te geven over onrechtvaardige situaties van vrouwen in de wereld. “In een game kun je veel informatie kwijt, meer dan in een film of animatie” legt van Dijken uit. “We kunnen zo meer inhoud aan het verhaal geven en het interactieve van de game past beter bij de doelgroep, jongeren.”
Een screenshot uit het verhaal van ‘Bibi the Protector”
Gebaseerd op waargebeurde verhalen
Alles wat er te zien is in de games is gebaseerd op echte verhalen. Het verhaal van Bibi gaat over haar leven als sekswerker in Maputo en hoe ze terecht komt bij een vrouwenrechtenorganisatie. Zainabs game laat zien hoe gevaarlijk het is om als meisje op straat te trainen in Afghanistan. De scènes zijn afwisselend en informatie wordt zowel gegeven door voice-overs, gesprekken met vrienden en korte filmpjes. In de game moet je verschillende keuzes maken voor Zainab en Bibi. Als je alles goed doet volg je de werkelijke verhaallijn, maar ook de andere verhaallijnen zijn realistisch, vertelt Klaas: “We hebben Zainab en Bibi alle dillema’s voorgelegd en gevraagd wat er gebeurd zou zijn als ze een andere keuze hadden gemaakt. Op die manier blijven we dicht bij de werkelijkheid.”
Van Dijken en zijn collega’s hebben via contacten en organisaties verhalen van personen verzameld. Daarna zijn ze afgereisd naar Mozambique en Afghanistan. Fotografen Joël van Houdt en Adriane Ohanesian maakten de foto’s en filmpjes. Daarna is er met het verzamelde materiaal en illustraties van Romano Molenaar een game van gemaakt door de programmeurs van XNY. Van Dijken: “We zijn op een journalistieke wijze te werk gegaan. We hebben van tevoren geen script geschreven, maar ter plekke informatie en beelden verzameld en hebben dat in Nederland verwerkt tot deze games.”
Nieuwsgierig geworden? Speel hier de games.