Terwijl hun opdrachtgevers miljoenen verdienen, komen freelance journalisten niet rond
Nederlandse dagbladen zijn afhankelijk van zelfstandige journalisten die soms niet meer dan 16 cent per woord verdienen. En dat terwijl de grote krantenuitgevers jaarlijks honderden miljoenen winst maken. ‘Lezers zouden moeten weten dat auteurs worden uitgebuit.’
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Hoewel de mediasector drijft op freelancers, verdienen veel freelance journalisten te weinig om in hun levensonderhoud te voorzien. De helft van hen kan amper of niet rondkomen, bleek in 2018 uit de Monitor Freelancers en Media. Sinds de coronacrisis is dat percentage tot 52 procent gestegen. Het gemiddelde bruto jaarinkomen van een fulltime freelance journalist was in 2020 28.732 euro. Ter vergelijking: de meeste journalisten verdienen in loondienst, afhankelijk van ervaring, bruto tussen de 31.338 en 66.521 euro per jaar.
“
Een freelance journalist moet zelf verzekeringen betalen, pensioen en een financiële buffer opbouwen en belasting afdragen
Een freelance journalist moet zelf verzekeringen betalen, pensioen opbouwen, belasting afdragen en een financiële buffer opbouwen voor slechtere tijden. Om daarnaast een inkomen over te houden dat vergelijkbaar is met wat journalisten in loondienst verdienen, berekende de NVJ dat een rechtvaardig uurtarief begint bij 45 euro. Dat zou gelden voor freelancers die in roosterdiensten werken voor bijvoorbeeld de eindredactie, webredactie, nieuwsredactie of vormgeving. Om dat uurtarief te verdienen moet een journalist die schrijft voor AD landelijk er 167 woorden per uur uitpersen. Dat lijkt niet veel, maar is wel inclusief onderzoek doen en interviewen.
Twee uitgevers bepalen alle tarieven
De inkomsten per woord of uur moeten dus omhoog, maar de NVJ en de freelancers staan tegenover de Vlaamse uitgevers DPG Media (voorheen De Persgroep) en Mediahuis. Deze twee mediabedrijven willen momenteel geen hoger minimum uurtarief betalen dan 24 euro voor beginnende journalisten. Het probleem is: deze uitgevers bepalen min of meer alle tarieven van Nederlandse dagbladen, want samen hebben ze 95 procent van alle landelijke en regionale kranten in handen. DPG Media bezit zo’n 50 procent, het Mediahuis bijna 45 procent.
Dat de Belgen samen de Nederlandse krantenmarkt hebben verdeeld, is deels te danken aan extra financiële armslag die Nederlandse partijen niet hebben. In België betaalt de overheid namelijk een deel van de distributiekosten voor kranten. Naar schatting gaat dat om 32 miljoen euro per jaar per uitgever. Daarnaast hoeven kranten in België ook geen btw af te dragen, een tweede voordeel. Die btw-vrijstelling levert Mediahuis een voordeel op van tussen de 27 en 43 miljoen euro en DPG ergens tussen de 44 en 70 miljoen euro. De winst van DPG Media bedroeg in 2021 228 miljoen euro, Mediahuis boekte ruim 117 miljoen winst.
“
Beide concerns zouden een verhoging van het tarief gemakkelijk aankunnen, maar ze weigeren het
Vakblad Villamedia deed vorig jaar een poging de jaarrekeningen van Mediahuis en DPG Media te ontleden. In 2020 gaf DPG Media de aandeelhouders 40 miljoen aan dividend, bij Mediahuis kregen ze 59 miljoen euro. Op basis van gegevens die DPG zelf naar buiten bracht, schat Villamedia dat het 30 miljoen zou kosten om het woordtarief voor alle freelancers omhoog te brengen naar 40 cent per woord – waar dat nu bij de regionale media slechts 16 cent is.
Hoewel zowel DPG als Mediahuis, de twee belangrijkste uitgevers van Nederland, begin 2022 hun tarieven verhoogden met percentages tussen 2 en 3,6 procent, blijven de freelancetarieven veel te laag. De inflatie was het afgelopen jaar meer dan 6 procent en de tarieven van freelance journalisten stijgen niet elk jaar. De nettowinst nam bij DPG het afgelopen jaar met 50 miljoen toe. Bij Mediahuis groeide die met bijna 60 miljoen. De belangrijkste conclusie: beide concerns zouden een verhoging van het tarief voor alle freelancers gemakkelijk aankunnen, maar ze weigeren het.
En hoe werd dit stuk betaald?
Jolanda van de Beld is freelance journalist voor onder meer Investico en NRC. Aan dit project dat online in drie delen zal verschijnen, werkte Jolanda gedurende 12 maanden 240 uur. Dit is het eerste deel. Ze kreeg 2100 euro van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten en 2500 euro van het Matchingfonds van de Coöperatie. OneWorld betaalde 960 euro (op basis van het magazine-woordtarief van 32 cent). Jolanda was tot voor kort bestuurslid bij de NVJ-sectie Zelfstandigen en ze was betrokken bij de stakingsactie van de NRC-freelancers.
Zoveel mogelijk geld verdienen
“
Journalistiek zou geen particulier goed moeten zijn, met maximaal rendement voor de aandeelhouders
“De kern van het probleem is dat DPG en Mediahuis gericht zijn op zo veel mogelijk geld verdienen. Die missie schuurt in mijn ogen keihard met de essentie van journalistiek, wat eigenlijk een publieke dienst zou moeten zijn”, zegt Eric Smit (54). In 2009 was hij medeoprichter van het onderzoeksplatform Follow The Money, dat niet voor niets voor het motto ‘radicaal onafhankelijk’ koos. “Journalistiek zou geen particulier goed moeten zijn, waar je maximaal rendement uit moet halen voor je aandeelhouders.”
In de aandeelovereenkomst van FTM is daarom vastgelegd dat er nooit meer dan 5 procent van het rendement mag worden uitgekeerd. “Hoofdredacteuren zouden vaker moeten pleiten om freelancers fatsoenlijk te betalen. En lezers zouden moeten weten dat een deel van de auteurs wordt uitgebuit door Van Thillo cum suis.” (CEO Christian Van Thillo van DPG Media is op 1 maart opgevolgd door Eric Roddenhof, red.)
De netelige situatie van freelance journalisten bij de twee grote mediaconcerns was de laatste tijd steeds vaker onderwerp van gesprek. Zo deed de rechter in 2019 een historische uitspraak in een zaak die twee journalisten met hulp van de NVJ aanspanden tegen DPG Media. Met de Wet auteursrechtencontract in de hand vroegen zij de rechter of de tarieven die zij kregen eigenlijk wel de ‘billijke vergoeding’ zijn waar ze wettelijk recht op hebben. De rechter oordeelde van niet. DPG Media moet hen compenseren, maar de uitgever ging in hoger beroep. Op 7 april buigt de rechter zich er opnieuw over.
Daarnaast verenigden freelance journalisten zich per titel om samen in gesprek te gaan met hun hoofdredacties. Dat gebeurt inmiddels bij NRC, de Volkskrant, Trouw en AD. Freelancers van NRC kozen begin 2020 zelfs voor een staking: 55 freelancers stelden zich collectief een dag ‘niet beschikbaar’. Ze vroegen aandacht voor hun arbeidspositie en pleitten voor tariefverhoging en een jaarlijkse indexatie van de tarieven.
Lezers verliezen vertrouwen
Niet alleen journalisten, maar ook lezers zien met lede ogen toe hoe de tarieven achterblijven. VU-hoogleraar Journalistiekwetenschap Irene Costera Meijer doet al jaren onderzoek naar het vertrouwen van nieuwsgebruikers in de journalistiek en zag in 2020 ineens een nieuwe factor opduiken. “Mensen die zeggen minder vertrouwen te hebben in de journalistiek wijten dat onder meer aan de gebrekkige arbeidsomstandigheden van journalisten. Met name krantenlezers maken zich zorgen over de afnemende kwaliteit van de journalistiek. Journalisten zouden van hun werkgevers of opdrachtgevers te weinig tijd, geld en ruimte krijgen om hun werk goed te doen. Dat is nogal wat. Dat argument hoorden we een aantal jaar geleden nog niet.” Het is bovendien iets wat de respondenten zélf noemen in diepte-interviews, onderzoekers vragen er niet naar.
Subsidie voor freelancers: een meevaller voor de grote uitgevers?
Verschillende fondsen in Nederland ondersteunen freelance journalisten. Dat levert een dilemma op: veel freelancers vragen geld aan voor projecten die verschijnen bij titels van Mediahuis en DPG Media.
Het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten (FBJP) registreert niet hoeveel geld er gaat naar journalisten die publiceren in media van de grote uitgevers. Wel vraagt het fonds altijd een financiële bijdrage van het publicerende medium. Een subsidie van dit fonds levert een uitgever dus nooit een volledig gratis publicatie op.
Dezelfde discussie speelt bij De Coöperatie, een organisatie die freelance journalisten zakelijk ondersteunt. Via de Stichting Matchingfonds stelde de organisatie afgelopen jaar 350.000 euro beschikbaar voor journalistieke projecten. Volgens bestuurslid Jan-Jaap Heij gaat ongeveer 25 procent daarvan naar publicaties in titels van DPG Media en Mediahuis. Hij vindt niet dat het Matchingfonds aanvragers kan verbieden om in bepaalde media te publiceren.
Dit is deel 1 in een reeks van drie stukken over de malaise in de freelance journalistiek. De artikelen verschenen in één verhaal in OneWorld Magazine in de winter van 2021.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden