Niet de lancering van een nieuwe colasmaak. Niet de introductie van een nieuwe iPhone. Ook geen promotie voor een geurtje van Chanel. Nee, de ‘grootste reclamecampagne ooit’ is voor de werelddoelen, de opvolgers van de millenniumdoelen.
UPDATE: De campagne is vandaag begonnen. Zie hier de reclamespot die speciaal voor de werelddoelen gemaakt is en in bioscopen over de hele wereld wordt vertoond.
[[{“fid”:”40169″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Global Goals – The first global cinema ad #WEHAVEAPLAN – Richard Curtis”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Global Goals – The first global cinema ad #WEHAVEAPLAN – Richard Curtis”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Global Goals – The first global cinema ad #WEHAVEAPLAN – Richard Curtis”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]
En zie hier de commercial met bekende sterren:
[[{“fid”:”40170″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”‘We The People’ for The Global Goals”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”‘We The People’ for The Global Goals”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”‘We The People’ for The Global Goals”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]
Even mailen met Maartje de Meer, van OneWorld Toekomstdenkers en campagneleider van de Werelddoelenmaand.
Marten: “Vrijdag 25 september start deze campagne. Waarom op deze dag?”
Maartje: “Dan komen wereldleiders naar New York om de nieuwe ontwikkelingsagenda over armoede, ongelijkheid en klimaatverandering voor de komende vijftien jaar vast te stellen.”
Geef het een naamOfficeel heten de nieuwe doelen ‘sustainable development goals’. Voor de grote mediacampagne zijn ze omgedoopt tot ‘global goals’. Voor Nederland heeft OneWorld de term ‘werelddoelen’ geïntroduceerd.
Marten: “De werelddoelen zijn de opvolgers van de millenniumdoelen. Hoe is het daar mee afgelopen?”
Maartje: “Het is lastig om precies te zeggen wat de doelen bereikt hebben, omdat we niet weten hoe de wereld er zonder millenniumdoelen zou hebben uitgezien. VN-baas Ban Ki-moon ziet ze in ieder geval als ‘de meest succesvolle anti-armoede beweging in onze geschiedenis’, zo schrijft hij in het laatste millenniumdoelenrapport van de VN.”
Marten: “Maar zichtbaar resultaat is er wel toch?”
Maartje: “Het doel om het aantal mensen dat in extreme armoede leeft (minder van $1,25 per dag) te halveren is volgens de VN gehaald, hoewel dat zonder de economische groei van China niet was gelukt. In zuidelijk Azië en sub-Sahara Afrika wonen nog steeds veel mensen in extreme armoede, en jaarlijks sterven er nog 300.000 vrouwen tijdens hun zwangerschap of door complicaties rondom de geboorte. Je kunt de voortgang per doel bekijken op onze millenniumdoelenpagina.”
Marten: “Die campagne die binnenkort van start gaat is van enorme proporties. De doelstelling van de Verenigde Naties is om op iedere website, elke billboard, elk radio- en tv-station en iedere bioscoop reclame te maken voor de werelddoelen. Daarbij werken ze samen met grote sponsors als Unilever en Aviva (verzekeringsmaatschappij). Natuurlijk kan geen enkele campagne zonder bekende sterren. Ze staan in de rij om mee te werken. Heb je al namen gehoord?”
Maartje: "Ja, Beyoncé en Coldplay treden op 26 september op tijdens het Global Citizen Festival in New York. Verder zullen we tussen 25 september en 2 oktober pas echt zien wat er allemaal gaat gebeuren: dan vindt de campagne om de Global Goals (werelddoelen) beroemd te maken plaats. Binnen zeven dagen willen ze zeven miljard mensen vertellen over de nieuwe doelen."
Marten: “Pearl Jam, Usain Bolt, Ed Sheeran, Meryl Streep, One Direction, Malala, Desmond Tutu, Bill Gates, Bono. De lijst van beroemdheden is eindeloos als ik die site van de Global Goals bekijk. Er komt een reclamespot die in zowat alle landen ter wereld in de bioscoop wordt uitgezonden, ingesproken door acteur Liam Neeson. Er is een speciaal nummer gemaakt door Peter Gabriel. En om de werelddoelen echt een vliegende start te geven hebben de internetgiganten van de wereld beloofd de doelen flink te promoten. Daarbij gaat het om Google, YouTube, Wikipedia, Yahoo en Tumblr. Echt gaaf."
[[{“fid”:”39798″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Bekende en minder bekende mensen over de werelddoelen”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Bekende en minder bekende mensen over de werelddoelen”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”‘We The People’ needs you”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]
Maartje: "En op meer dan 100.000 billboards over de hele wereld worden posters geplakt van de doelen. Van New York’s Times Square tot op The Tower in Kuala Lumpur."
Marten: "Waarom zoveel aandacht? Moeten we die werelddoelen uit ons hoofd leren?"
[[{“fid”:”39799″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Chris Martin over Global Citizen Festival”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Chris Martin over Global Citizen Festival”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Chris Martin discusses the 2015 Global Citizen Festival line up and Global Goals”,”class”:”file-file-styles-artikel-halve-breedte media-element”}}]]Chris Martin over Global Citizen Festival
Maartje: "Er zijn zeventien doelen, variërend van een einde aan armoede, betaalbare en groene energie voor iedereen, tot ‘het beschermen van ecosystemen, bossen en biodiversiteit’. Ik denk niet dat de mensen achter de Global Goals-campagne verwachten dat iedereen die zeventien doelen na zeven dagen uit z’n hoofd kent, hoewel dat natuurlijk leuk zou zijn. Het grootste doel is waarschijnlijk dat mensen weten dat de doelen bestaan. Zoals Richard Curtis, mastermind achter de campagne & regisseur van films zoals Bridget Jones’s Diary en Love Actually, zegt: “Je kan niet opkomen voor je rechten, als je niet weet welke rechten je hebt. Hetzelfde geldt voor de doelen”.
Marten: "Denk je dat de wereldleiders er ook echt werk van gaan maken en het niet alleen gebruiken voor goede PR?"
Serena Williams werkt mee aan de werelddoelen campagne voor kinderen
Maartje: "We zien dat de Verenigde Naties en nationale overheden al decennia falen om actie tegen klimaatverandering te ondernemen. Meer duurzame energie, minder ontbossing en het tegengaan van klimaatverandering is controversieel. Ik hoop natuurlijk dat het wel gebeurt, maar we zullen zien."
Conclusie
Maartje: "Ik geloof dat het belangrijk is om met alle mensen en landen in de wereld doelen op te stellen voor een betere wereld. Een plan voor hoe we willen dat de wereld eruit ziet, nu en in de toekomst. Deze doelen kunnen ervoor zorgen dat we daar naartoe werken, en dat mensen hun overheden aan de plannen kunnen houden. Hopelijk wordt die Global Goals campagne dus een groot succes."