Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Op hun achterste benen stonden ze, die ‘vervelende’ feministen die de Nederlandse media vorige maand even flink op de vingers tikten. “Is Marianne Vos geen Nederlander?” klonk het verontwaardigd. Want nee, Tom Dumoulin was niet de eerste Nederlander die de Giro won: de eerste Nederlander die dat flikte was een vrouw. Foei! Daar wordt de plank toch goed mis geslagen in ons zogenaamd geëmancipeerde land.
“
Waarom blijft vrouwensport een ‘sport apart’ en mannensport de norm?
Het was een reden om onszelf eens goed achter de oren te krabben. Waarom wordt er niet bij gezet ‘eerste mannelijke winnaar’? Waarom is een mannelijke winnaar een ‘winnaar’ en een vrouwelijke winnaar een ‘vrouwelijke winnaar’? Waarom blijft vrouwensport een ‘sport apart’ en mannensport de norm?
Niet iedereen vindt een dergelijk incident aanleiding tot verwondering. Laatst werd mij verteld: door lichamelijke verschillen haalt het vrouwelijke sportniveau het niet bij dat van hun mannelijke collega’s. Dan is het toch logisch dat de focus meer op mannenprestaties ligt? Mannen zijn nog steeds de betere sporters, dus indrukwekkender. Ja, dacht ik bij mezelf. Net zo logisch als de sportieve prestaties van een kind te vergelijken met een volwassene, en net zo logisch als de sprintprestaties van Usain Bolt te vergelijken met de snelheid van een cheeta. Als we triomf absoluut gaan meten in plaats van in maatstaven naar behoren van kunnen, hoeven we ook geen aandacht meer te besteden aan de paralympische spelen. De paralympische spelen die ook brede media-aandacht krijgen. Oh, niet gezien? Vreemd.
De evenementen waar able-bodied mannen tegelijk optreden met hun medemens worden goed bekeken. Tijdens de Olympische Spelen van 2016 waren we net zo trots op Sanne Wevers als op Dorian van Rijsselberghe. Misschien iets trotser nog op de Oldenzaalse turnster, die de vlag mocht dragen bij de slotceremonie. Maar zodra atletische activiteiten van mannen en vrouwen een ander tijdpad volgen, komt de ware interesse voor vrouwelijke sportprestaties soms pijnlijk (niet) aan het licht. Dan verandert ‘mannensport en vrouwensport’ in ‘sport en vrouwensport’. Dan hebben we een EK voetbal en een EK vrouwenvoetbal.
“
Wat is het verschil tussen voetbal en ‘vrouwenvoetbal’?
Nu vraag ik me af: wat is het verschil tussen voetbal en ‘vrouwenvoetbal’? Zijn er bij ‘vrouwenvoetbal’ andere spelregels? Een ander veld? Of alleen: een ander geslacht? Het verschil in terminologie bij hockey is frappant. Woorden als vrouwenhockey en mannenhockey worden nauwelijks gebruikt. Hockey voor mannen en hockey voor vrouwen, of gewoon, hockeymannen en hockeyvrouwen, dát zijn de termen die gebruikt worden om het verschil aan te duiden. Ooit gehoord van voetbalmannen? Nee, dat zijn gewoon voetballers. Voetbalvrouwen dan? Ja, daar gaan wat belletjes rinkelen. Dat zijn de fijne vrouwen van voetballers. Kunnen we deze associatie gewoon gelijk torpederen? Voetbalvrouwen zijn vrouwelijke voetballers. Bij deze.
Kennen jullie Kicky al? Nooit gezien? Zij is de mascotte van het EK 2017. Op haar instagramaccount poseert ze vrolijk met mensen uit alle steden waar de wedstrijden zullen plaatsvinden. Kicky is een sprankelende aanwezigheid die jammerlijk in de steek is gelaten door alle marketing die niet is komen opdagen. Geen heroïsche reclames voor Kicky en haar elf vriendinnen. Geen supermarktketens die losbarsten in oranjegekte. Geen verheerlijking van een sportzomer op de televisie. Ondanks haar optimistische Instagramaccount blijft Kicky de hoofdgast van een slecht bezochte feestje.
Het EK voetbal voor vrouwen is dit jaar in Nederland. Dat kun je zien aan de oranje vlaggen op straat, de reclames op tv die de oranje leeuwinnen gebruiken om hun producten aan te prijzen. Aan de stadions die al maanden uitverkocht zijn, de sportkroegen die al weken adverteren met de grootste tv-schermen en de beste plekjes, het gereserveerde Museumplein voor het geval de vrouwen kampioen worden, de voetbalplaatjes in supermarkten, de uitgebreide interviews met de voetbalsterren, de prognoses in de kranten, de rood-wit-blauwe items in de winkels, de oranje kledij in de etalages van de kledingwinkels, de EK-poules die op het internet opduiken. Oh, niet gezien? Vreemd.
“
Looks zijn belangrijk op het voetbalveld. Daarom lezen we ook altijd in de media over de sprankelende ogen van Lionel Messi of de lange lokken van Zla
Waar de KNVB nog zijn best doet met het coveren van voetbalnieuws met vrouwen (op 6 juli gingen 2 van de 3 uitgelichte items over vrouwen), worstelen andere websites er zichtbaar mee. Het wemelt van artikelen over voetbalmannen op de startpagina van, pak ’m beet, Voetbal International. Maar dat op 16 juli het EK voetbal voor vrouwen in eigen land begint, daar moet je flink voor naar beneden scrollen. Zoek je wat grondiger, dan vind je wat leuke interviews, opgefleurd met een vleugje seksisme. Een stukje over Shanice van der Sanden begint traditiegetrouw met een omschrijving van haar uiterlijk: gelakte nagels en rode lippenstift. Looks zijn belangrijk op het voetbalveld. Daarom lezen we ook altijd in de media over de sprankelende ogen van Lionel Messi of de lange lokken van Zlatan Ibrahimović. Oh, geen objectiverende artikelen over mannen gezien op VI? Vreemd.
‘Is vrouwenvoetbal een ondergeschoven kindje?’ vroeg EenVandaag zich in een recent artikel af. Het antwoord lijkt me duidelijk. Zolang vrouwelijke prestaties minder gewaardeerd worden, mannelijke prestaties als norm dienen, uiterlijk een rol speelt, zolang we het ‘vrouwenvoetbal’ blijven noemen, maar vooral, zolang media en marketing geen moeite doen om de sportvrouwen uit het moeras te trekken, verandert daar niets aan. De consument, de lezer, de shopper moet overrompeld worden met het EK totdat het hun neusgaten uitkomt. Het voetbal wordt pas serieus genomen, als we het ook echt laten zíen.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden