Twintig jaar geleden zag je panfluitspelers overal op straat, maar wie hun muziek tegenwoordig wil horen, moet goed zoeken. We vroegen drie panfluitspelers waar ze zijn gebleven.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Leonardo Ipiales staat elke zondagochtend op de markt voor de kerk van Teror, een toeristisch plaatsje op het Canarische eiland Gran Canaria. Hij speelt panfluit en verkoopt cd’s, houten kinderfluitjes en zelfgemaakte armbandjes – op verzoek weeft hij je naam erin. Zijn cd’s kosten 12 euro per stuk, voor 20 euro krijg je er twee.
Tot eind jaren negentig zag en hoorde je panfluitspelers als Ipiales in heel Europa. In metrostations, op braderieën en bij toeristische trekpleisters. Vaak gekleed in gekleurde poncho’s, soms zelfs met een verentooi op het hoofd, en op de grond een grote speaker waar, ter begeleiding van de panfluit, liedjes als The Sound of Silence en – vast in het repertoire – El Cóndor Pasa uit galmden.
Ipiales kwam in 1995 als zeventienjarige vanuit zijn geboorteland Ecuador naar Spanje. Hij had gehoord dat panfluitmuziek in Europa booming was, waarna hij zichzelf het instrument leerde bespelen, zijn spullen pakte en vertrok. “Ik zwierf jaren door Spanje, Duitsland en Finland en zocht mijn broer op in de Verenigde Staten. Rond Koninginnedag was ik altijd een week in Rotterdam om daar te spelen. Het waren goede tijden.”
Imagoschade
Tegenwoordig woont Ipiales op Gran Canaria, van waaruit hij vooral tussen het ene en het andere Canarische eiland hopt, en markt na markt afloopt. Sinds een jaar of vijf merkt hij de terugloop pas echt. Hij zegt een van de weinige panfluiters op het eiland te zijn die er nog van kan rondkomen – en alleen als hij naast cd’s ook allerhande prullaria verkoopt.
“
Veel panfluiters werden een soort karikaturen van zichzelf.
De afgenomen populariteit komt volgens hem niet alleen doordat mensen veel minder cd’s zijn gaan kopen, maar vooral door imagoschade die de panfluitmuziek heeft opgelopen. “Mensen denken dat we playbacken, en sommigen doen dat helaas ook. Veel panfluiters werden een soort karikaturen van zichzelf. Kijk maar naar collega’s die zich als Noord-Amerikaanse indiaan verkleden, terwijl we uit de Andes komen. Ze verloochenen onze afkomst.”
Usb-stick
Luis Males weet dat veel van zijn mede-fluitisten het hem kwalijk nemen, maar toch zet hij wél een verentooi op zijn hoofd als hij een optreden geeft. “Het trekt de aandacht, en dat is nou eenmaal belangrijk als je iets wilt verkopen.”
Males kwam in 2010 voor het eerst vanuit Ecuador naar Rusland. Vanuit de stad Omsk in West-Siberië reist hij elke zomer drie maanden door de regio om geld te verdienen. Hij speelde onder meer in Kazachstan, Oezbekistan, Turkije en Korea. “Hier doen ze minder moeilijk over vergunningen dan in Europa. Van kennissen in Spanje hoor ik dat je daar wordt weggejaagd”, vertelt hij via de telefoon.
Een ander voordeel is dat de cd hier nog steeds populair is. Op een goede dag verkoop ik zo’n twintig tot dertig stuks. De computer en het internet hebben hier niet alles overgenomen. Soms vraagt iemand wel of ik de liedjes ook op een usb-stick heb, maar dat levert me te weinig op. Ik zet mijn muziek ook niet op YouTube, dan breng je je eigen markt om zeep.”
Auditie
Omdat er in de winter in Rusland niet genoeg werk is, keert Males eind september weer terug naar zijn geboorteplaats Otavalo, in Ecuador, waar hij de rest van het jaar woont en werkt. Het misverstand dat panfluitspelers allemaal uit Peru zouden komen wil hij graag de wereld uit helpen. “Peru is groter dan Ecuador en, onder meer door films en het toerisme naar Machu Picchu, veel bekender. Maar veruit de meeste panfluitmuzikanten komen uit Ecuador, en dan in het bijzonder uit Otavalo.”
“
“In Parijs moet je eerst auditie doen om als straatmuzikant te worden geselecteerd.
Ook Efrain Sarango is Ecuadoriaan en panfluitmuzikant. Hij woonde tussen 2000 en 2009 in Spanje, maar toen de crisis daar toesloeg, kwam hij na omzwervingen door Europa in Parijs terecht. Daar heeft hij nu een vaste plek in het metrostation en klust hij bij als schilder.
De reden dat er minder panfluitmuziek op straat klinkt, komt door het strengere beleid van gemeentes, weet Sarango. “In Parijs moet je bijvoorbeeld eerst auditie doen om als straatmuzikant te worden geselecteerd en alleen de beste muzikanten krijgen toestemming. Sinds de aanslagen willen ze geen grote groepen mensen bij elkaar op straat, dus zijn ze nóg strenger geworden voor entertainment in het openbaar.”
Nieuwe melodieën
Sarango heeft stille hoop dat panfluitmuziek bij het grote publiek ooit weer zo geliefd zal worden als vroeger. Maar daarvoor moet er wel het één en ander veranderen, denkt hij. “Er zit geen vernieuwing in de muziek, we spelen vooral covers van bekende liedjes. Ik hoop dat de nieuwe generatie ons helpt om de kunst van het panfluitspelen te verspreiden en tegelijkertijd de cultuur en oorsprong weet te behouden. Of dat lukt, is afhankelijk van wat we hen van huis uit meegeven. Hoe mooi zou het zijn als onze kinderen nieuwe melodieën gaan creëren?”
Mocht Sarango’s wens om de panfluitmuziek een nieuwe impuls te geven niet uitkomen, dan zal veel muzikanten alsnog eenzelfde lot staan te wachten als de collega’s die hen de afgelopen twintig jaar voorgingen. Sarango: “Er zijn twee opties: ander werk zoeken of teruggaan naar Ecuador. Veel van mijn vrienden kozen voor dat laatste.”
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden