Aan de talkshowstafels lijkt maar één regel te gelden: alles voor de kijkcijfers. En dat levert verbijsterende redactionele keuzes op. Eind augustus 2022 maakte de redactie van Op1 een beruchte uitzending. De Evangelische Omroep (EO), die dag samen met de kernredactie verantwoordelijk voor de invulling van de dagelijkse talkshow, was op het lumineuze idee gekomen live uit te zenden vanuit het humanitaire rampgebied in Ter Apel. Al weken sliepen net gearriveerde asielzoekers daar in het gras buiten het aanmeldcentrum van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). De situatie was zo schrijnend dat de EO vond dat het als omroep ‘iets’ moest doen.
Update 11 april 2024
Het meldpunt discriminatie.nl ontving in twee dagen 430 klachten tegen Johan Derksen van de talkshow Vandaag Inside. Aanleiding was het racistische commentaar van Derksen op het Friese Tweede Kamerlid van Groen Links/PvdA Habtamu de Hoop. “Hij is toch geen Fries, kom op zeg”, zei Derksen . “Ik ben toch ook geen Surinamer?”
Een eerdere versie van dit artikel verscheen in december 2022 in OneWorld Magazine.
“Met de uitzending uit Ter Apel bevestigde Op1: asielzoekers hebben zelf niets te zeggen
Talkshowoorlog
Talkshowredacties maken aan de lopende band dat soort onbegrijpelijke redactionele keuzes. Programmamakers staan onder druk om hoge kijkcijfers te halen, maar dat ontslaat ze niet van de verantwoordelijkheid om zorgvuldig om te gaan met het nationale forum dat ze zo graag willen bieden. Toch verzandt een potentieel gezellige doch kritische afsluiter van de dag tegenwoordig consequent in tenenkrommende, oppervlakkige ophef-tv waar niemand wijzer van wordt.
De basis van de Nederlandse talkshowformule is sinds 1963, toen Willem Duys met z’n vissenkom het eerste praatprogramma presenteerde, nauwelijks veranderd. Zet één of meerdere presentatoren in een huiskamer- of kroegachtige omgeving, nodig een handjevol gasten uit met sterke, interessante of ontroerende verhalen, zet de camera aan en zend het gekeuvel live uit. Als de kijker het morgenochtend bij de koffieautomaat over een onderwerp uit je show heeft, is de uitzending geslaagd.
“Vanwege de concurrentiestrijd hebben talkshows ingeleverd op journalistieke relevantie
Mede door deze concurrentiestrijd hebben talkshows moeten inleveren op journalistieke relevantie. Als het ene programma weigert te beloven het niet over een gevoelig onderwerp te hebben, kun je als woordvoerder van een politicus gewoon de concurrent bellen. Een presentator weet precies waar de grenzen liggen en gaat daar nog zelden overheen. Dat leidt tot zouteloze interviews in dienst van de gast in plaats van het publieke belang.
“De Rolodex van talkshows zit vol witte mannen van middelbare leeftijd
Kroegpraat op tv
In de zoektocht naar die perfecte gast draait de Rolodex overuren. Het probleem: die zit vooral vol met de contactgegevens van witte mannen van middelbare leeftijd. Uit onderzoek van het Commissariaat van de Media uit 2021 blijkt dat slechts iets meer dan een derde van de talkshowgasten vrouw is. Oud-talkshowredacteur Floor Doppen zag de pogingen tot meer diversiteit aan tafel dagelijks mislukken, schrijft ze in de Volkskrant. Vrouwen werden weliswaar uitgenodigd, maar schatten zichzelf minder deskundig en welbespraakt in dan hun mannelijke collega’s. Als ze zich wél aan het vuur van het publieke debat wagen, krijgen ze na afloop een stortvloed aan seksistische drek over zich heen op sociale media, beschrijft Doppen.
“Seksisme, homofobie en racisme zijn simpelweg verdienmodellen voor sommige talkshows
Vuurwerk
“Bij Op1 werd BN’ers gevraagd om hun mening over virologie
Nog een dieptepunt kwam toen de ‘vrolijk rechtse’ omroep WNL besloot om midden in de pandemie Thierry Baudet uit te nodigen bij Op1. Terwijl hij zat te tieren over de absurditeit van het coronabeleid en het gevaar van het vaccin, zat verantwoordelijk WNL-hoofdredacteur Bert Huisjes zich waarschijnlijk te verkneukelen in de coulissen. De kritiek dat zijn op papier journalistieke programma een berg aantoonbare onzin had uitgezonden liet hem koud: ‘De uitzending was vuurwerk’, zei hij achteraf op NPO Radio 1. Om tegenwicht te bieden aan Baudet had de redactie microbioloog Rosanne Hertzberger uitgenodigd. Die deed haar uiterste best om Baudets beweringen te weerleggen, maar kon de stroom aan complottheorieën niet in haar eentje aan. De twee presentatoren, Jort Kelder en Welmoed Sijtsma, zaten erbij, keken naar dit vuurwerk en zagen dat het goed was.
De uitzending vanuit Ter Apel en de ontboezemingen van Johan Derksen zijn al reden genoeg om het concept talkshow voorgoed te verbieden. Toch zou dat jammer zijn. Een talkshow als nationale keukentafel om gezamenlijk na te kunnen praten over het nieuws, cultuur en maatschappij is een fantastisch idee en past perfect binnen de taakomschrijving van de NPO. Daarmee heb je de macht om mensen en verhalen op het nationale podium te hijsen die het napraten waard zijn. Maar kies dan voor mensen die kennis van zaken hebben en die we anders niet horen – en niet voor Angela de Jong. En laat je dildohelm thuis.
Een eerdere versie van dit artikel verscheen in december 2022 in OneWorld Magazine.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand