BLOG – Drie maanden geleden kwam ik voor het eerst aan in India. Na een stage voor een van de grootste Franse elektriciteitsbedrijven in Parijs, waren mijn verwachtingen hooggespannen. Hoe zou zijn het zijn om bij een start-up te werken? Een dynamische en stimulerende omgeving, leek me zo, waar alles razendsnel zou gaan.
En – ik ben niet teleurgesteld. Juist toen ik arriveerde, ging Rural Spark een cruciaal andere fase van het bedrijf in. Van het ontwikkelen en testen van conceptproducten stapte het over naar grootschalige productie. Dat betekent een reeks verschillende deadlines tegelijkertijd en veel ‘to do’-lijstjes.
Virtuele bel
De stimulerende omgeving die ik verwachtte, kreeg ik dus. Maar ik vergiste me in het tempo van de dingen om mij heen. Niks dynamiek.
Zodra je gaat werken met een Indiase partij, vertraagt alles. Wil je oefenen in geduld? Kom dan werken in India. Het kost enorm veel tijd om antwoord te krijgen op je vragen, als je zaken probeert te doen met een Indiaas bedrijf.
Als eerste moet je ze bellen, om er vervolgens meteen een e-mail achteraan te sturen. Hierna moet je wekelijks – of dagelijks, afhankelijk van het spoedeisende karakter – herinneringen sturen om te melden dat je nog altijd op antwoord wacht. Logistieke partners, productiebedrijven, marketingbedrijven, organisatoren van evenementen… Het aantal e-mails en telefoontjes dat wij sturen om antwoord te krijgen, is zo talrijk dat het bijna intimidatie genoemd kan worden.
Maar Delhi is een vreemde stad, waar mensen lijken te geloven dat getoeter files oplost
Ik heb het gevoel dat niemand me het geheim heeft verklapt waarom, in Delhi, het juist de klanten zijn die zo hard proberen zaken te doen. Maar Delhi is een vreemde stad, waar mensen lijken te geloven dat getoeter files oplost. Wij overwegen een virtuele bel te installeren die we kunnen gebruiken wanneer e-mails naar onze partners onbeantwoord blijven.
Huiswerk maken
Het goede nieuw is: het loont om vol te houden en geduld te betrachten. Afgelopen maart kreeg ik de kans om een excursie naar Bihar te maken. Winkeliers in de dorpen daar blijken wachtlijsten bij te houden van nieuwe potentiële ‘local energy supplier’. Meer dan vijftig mensen in één dorp staan op een wachtlijst voor de Rural Spark-kit, ze wachten op de nieuwe batches die geproduceerd worden!
Het is mooi om te zien dat dingen gewoon voortgaan, zelfs zonder dat wij ons ermee bemoeien. Eén van de local energy suppliers, moeder van een groot gezin, vertelde dat zij het initiatief had genomen om met andere moeders op school te praten over Rural Spark. De vrouw legde uit hoe blij het haar maakt om licht te hebben, zo kunnen haar kinderen ’s avonds hun huiswerk maken.
Familiebedrijfje
In de dorpen van Bihar voelt het als een andere wereld, hier lijkt het of de tijd is teruggedraaid. Toch is het indrukwekkend om te zien hoe local energy suppliers, heel modern, hun netwerk ontwikkelen en echte ondernemers worden. Het kan soms zelfs een familiebedrijfje worden. De moeder kiest de klanten; als ze op het veld moet werken, laden haar kinderen de lampen op en geven die aan de klanten.
Een bezoek aan het platteland van India is essentieel om aan de behoeften van potentiële klanten van Rural Spark te begrijpen
Dingen in de dorpen bewegen snel en in de goede richting. Door mee ‘het veld’ in de gaan, ontmoette ik klanten van het product, hoorde ik hun mening en ervaringen en zag ik de omgeving waarin zij het product, onze energiekit, gebruiken. Een bezoek aan het platteland van India is essentieel om aan de behoeften van potentiële klanten van Rural Spark te begrijpen. Zij leven in een wereld die wij wellicht als achterhaald beschouwen, iets van honderd jaar geleden, tegelijkertijd zijn ze in staat zich zeer snel aan te passen aan de technologieën en producten van nu. Mensen vragen om meer lampen, meer kits. Terug in Delhi put ik uit deze bron van motivatie en blijf ik onze partners ‘stalken’, om dingen zo snel mogelijk gedaan te krijgen.