De massale verontwaardiging over Mauro, die in 2011 dreigde uitgezet te worden, was zo sterk dat sympathisanten op het Binnenhof demonstreerden, media hun onafhankelijke positie uit het oog verloren door openlijk partij te kiezen en het kabinet zelfs dreigde te vallen. En toen de Armeense Lili en haar broer Howick in september van dit jaar onderdoken om uitzetting te voorkomen, werden ze van alle kanten gesteund. ‘Wie ze aangeeft, is een NSB’er‘, twitterde misdaadverslaggever Peter R. De Vries. ‘Als ik zou weten waar ze zitten, zou ik het niet zeggen. Ze horen hier thuis’, reageerde een ander.
Een echte Nederlander
“Zou het hulpbetoon aan Lili overeind blijven als zij een hoofddoek droeg?
Wie uitgezet dreigt te worden en mede-Nederlanders achter zich krijgt om een tegengeluid te laten horen, heeft die steun volgens mediawetenschapper Koen Leurs vaak te danken aan contacten in de directe omgeving. De sympathisanten die asielzoekers uit het dagelijkse leven kennen zien hen niet als ‘de ander’, maar als medemens. Op datzelfde gevoel doen media ook vaak een beroep, wanneer zij een persoonlijk verhaal van een asielzoeker uitlichten met de focus op het leven in Nederland.
“Wie bij ‘ons’ hoort, kun je toch niet wegsturen?
Sneller systeem
Dat de gewortelde asielzoekers na jaren nog worden uitgezet, heeft niets te maken met de duur van de asielprocedure zelf, maar met de werking van het uitzetbeleid, legt Petkovski uit. Soms slaagt de overheid er niet onmiddellijk in om mensen weg te sturen, bijvoorbeeld omdat het land waar ze heen worden gestuurd niet meewerkt, of het land van herkomst niet bekend is.
“Dat gewortelde asielzoekers na jaren nog worden uitgezet, heeft niets te maken met de duur van de asielprocedure maar alles met het uitzetbeleid
Dat asielzoekers willens en wetens jaren zouden procederen om vervolgens uitgezet te worden, gebeurt volgens hem alleen bij grote uitzondering. Hij legt uit: “Als advocaat start je een tweede asielaanvraag niet zomaar. Nederland voert namelijk een restrictief toelatingsbeleid1.”
Geworteld
“Er is een expliciete drang om het goed te doen in de ogen van Nederlanders en zo snel mogelijk als een van hen gezien te worden
Leurs merkt in zijn werk dat veel jonge vluchtelingen dat laatste frame hebben geïnternaliseerd. “Het is vaak een van de eerste dingen die ze zeggen: dat ze een succesvol geïntegreerde vluchteling moeten zijn, anders dan het negatieve stereotype dat als bedreiging wordt gezien. Er is een expliciete drang om het goed te doen in de ogen van Nederlanders en zo snel mogelijk als een van hen gezien te worden.”
Vergeten verhalen
Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat de selectieve maatschappelijke verontwaardiging omgezet wordt in een dieper besef en bredere kennis van wat het systeem behelst? Leurs ziet een mogelijkheid voor media in verhalen waarin mens en systeem gecombineerd worden. “Bijvoorbeeld vanuit het perspectief van iemand die door de asielprocedure gaat. Wat gebeurt er en wat ervaart die persoon? Zo maak je een begin om de complexiteit van het migratiesysteem met een menselijker beeld bloot te leggen.”
Daarbij zouden nieuwe vertelvormen volgens Leurs goed kunnen werken. “Filmregisseur Alejandro González Iñárritu maakte bijvoorbeeld de virtual reality-installatie Carne y Arena, waarin je je letterlijk in het hart van een vluchteling bevindt. De graphic novel is ook een interessante: Sarah Glidden schreef er een. Haar Rolling Blackouts maakt de complexiteit van journalistieke verslaggeving over vluchtelingen op succesvolle wijze toegankelijk.”
In elk geval, vindt Leurs, is het heel belangrijk dat de mensen om wie het draait, zelf aan het woord worden gelaten. “En dan niet alleen de verhalen over zogenaamde succesvolle integratie, maar ook die van de mensen aan de rafelranden.”
- Beleid dat aan zeer strikte voorwaarden is gebonden ↩︎
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand