De keuze in meubilair is onderdeel van ‘de bewegende klas’: een principe van vrijeschoolonderwijs dat ervoor wil zorgen dat kinderen minder stilzitten, zowel tijdens de lessen als tussen de uren door, omdat er vaak van opstelling gewisseld wordt. ’s Ochtends leggen de kinderen een parcours af op lange houten banken. ’s Middags dienen diezelfde banken als tafel voor de lunch.
“Ouders richtten Waldorf aan de Werf op: zij wilden een vrije school die niet wit, eurocentrisch en elitair is
Het heft in eigen handen
Samen met buurtgenoten en andere Amsterdamse ouders besloten zij het heft in eigen handen te nemen. Afgelopen september kwam aan het drie jaar durende proces dat volgde een eind: Waldorf aan de Werf ging open, met twee kleuterklassen en één groep 3.
Vrijeschoolonderwijs (internationaal ook wel Waldorfonderwijs genoemd) is gebaseerd op de antroposofische pedagogiek van de Oostenrijkse schrijver en pedagoog Rudolf Steiner (1861-1925), die ervan uitgaat dat kinderen leren door te ervaren. Zij leren met hun hoofd, hart en handen, aldus Steiner. In de antroposofie is er daarom niet alleen aandacht voor cognitief leren (kennis opdoen), maar ook voor gevoel, ervaring en beweging. Er wordt veel tijd besteed aan de natuur en er wordt zoveel mogelijk natuurlijk materiaal in de klas gebruikt – en zo min mogelijk technologie.
Hoewel het woord ‘vrij’ misschien anders doet vermoeden, kunnen kinderen op vrije scholen niet ‘zelf kiezen wat ze leren’. Vrije scholen zijn wel vrij in het kiezen van hun lesvórm, met minimale inmenging van de overheid dus. Soms grijpt die wel in: sinds 2000 maken kinderen op vrije scholen bijvoorbeeld Cito-toetsen en centrale eindexamens, net als op andere scholen.
Het Waldorfonderwijs werd in 1919 ontwikkeld voor kinderen van alle fabrieksarbeiders van de Waldorf Astoria-sigarettenfabriek in Stuttgart. Het zou de eerste school in Duitsland zijn waar kinderen van alle niveaus en sociale achtergronden samen les kregen, maar richtte zich in de praktijk alleen op witte kinderen.
Op dat laatste is vaak kritiek geweest. Zo wordt in een artikel in De Groene Amsterdammer uit 1997 antroposofie gelijkgesteld aan racisme. In de jaren 90 kwam namelijk aan het licht dat er op Nederlandse vrije scholen het vak ‘rassenleer’ of ‘rassenkunde’ werd gegeven aan de hand van literatuur van Steiner, waarin stond dat ‘het blanke ras superieur was aan het zwarte’. Na onderzoek van de Antroposofische Vereniging in Nederland werd dit vak in de jaren 90 geschrapt.
Abaydi sloot zich als vrijwilliger bij het project aan, en niet veel later werd ze verkozen als bestuurslid van de oudervereniging. Als zelfstandig sociaal ondernemer en (ervarings)deskundige op het gebied van kansenongelijkheid, had Abaydi’s kennis over diversiteit, inclusiviteit en gelijke kansen en dat was meer dan welkom binnen het team.
“Als de meeste leerlingen wit zijn, denken schoolbesturen al snel: ‘we hoeven niks met diversiteit te doen'
Schoolleider Jamilah Blom sloot zich aan in 2018 tijdens een van de eerste informatieavonden. Zij werd aangetrokken door de aandacht voor inclusie en diversiteit op Waldorf. “De meeste scholen zijn daar helemaal niet mee bezig”, vertelt Blom, die ervaring heeft als docent pedagogiek en niet lang hoefde te twijfelen voor ze in april dit jaar solliciteerde op de directievacature. “Als de meeste leerlingen wit zijn, denken schoolbesturen al snel: ‘we hoeven niks met diversiteit te doen.’”
“Docenten worden gevraagd naar hun visie op interculturaliteit en inclusie
Een echte buurtschool
Daar zijn de oprichters heel dankbaar voor, maar wat Abaydi niet lekker zit is dat de overheid niet bijdraagt; de gemeente Amsterdam had nou juist gezegd iets te willen doen aan de segregatie in het onderwijs. “Ik begrijp niet dat er vanuit de overheid niet wordt gedacht: wacht, wat deze mensen nu doen, dat is ónze taak.”
Voor de oprichters en de vrijgevige sponsoren was vanaf het begin duidelijk: Waldorf aan de Werf moet een echte buurtschool worden, die een volledig wereldbeeld aan kinderen meegeeft en die bovenal voor iedereen toegankelijk is. Want: “Waar je wieg heeft gestaan is nog altijd bepalend voor de kansen die je krijgt”, zegt Abaydi. “We willen de rijke manier van onderwijs op vrije scholen juist toegankelijk maken voor elk kind. Ongeacht hoe goed gevuld de portemonnee van hun ouders is.” Daarom heeft de school bijvoorbeeld geen ouderbijdrage, wat op veel scholen wel het geval is.
Aandacht voor alle culturen
“Waldorf wil laten zien: een divers en toegankelijk onderwijsaanbod hoeft niet ingewikkeld te zijn
Daarnaast staan natuurlijk de jaarfeesten2 centraal, maar ook daar geeft Waldorf aan de Werf zijn eigen interculturele draai aan. De Waldorfers vieren namelijk niet alleen Kerst en Pasen, maar ook het Eid ul Fitr (‘Ontbijtfeest’) aan het eind van de Ramadan en Divali. Dat laatste wordt samengevoegd met zijn christelijke ‘tegenhanger’ Sint-Maarten. “In beide feesten staat het licht centraal. We leggen uit wat de feesten betekenen, hoe ze in verschillende landen worden gevierd en wat de link tussen de twee is”, vertelt Blom.
Een voorbeeld voor andere scholen
De vrije scholen zijn dus een goede weg in geslagen, al schrikt Blom soms nog van wat ze hoort en ziet. “Op de vraag in een Facebook-groep voor vrije scholen, over hoe je omgaat met meertaligheid op vrije scholen, antwoordde iemand: ‘Dat moet je aan het Waldorf vragen, die nemen ook kinderen van gastarbeidermilieus aan’. Wie gebruikt die term tegenwoordig nog, en wie zegt überhaupt dat de kinderen die deze persoon bedoelde geen Nederlands praten?”
Maar ook het Waldorf aan de Werf heeft nog niet overal een antwoord op. Blom: “Je hebt natuurlijk blinde vlekken, dingen waar je niet van op de hoogte bent. Daar blijven we bij onszelf naar zoeken. Ons team praat gelukkig voortdurend over de dingen waar we tegenaan lopen, en hoe we onszelf kunnen verbeteren.”
- Amsterdam-Noord was jarenlang een van de armste stadsdelen en kent een heel diverse populatie. De laatste jaren zijn bepaalde buurten in stadsdeel Noord flink gegentrificeerd – vooral jonge, hoogopgeleiden Amsterdammers worden aangetrokken door de relatief betaalbare woningen. ↩︎
- Grote jaarfeesten zijn verbonden met de seizoenen en worden op elke vrije school gevierd. Pasen in de lente, Sint Jan in de zomer, Michaelsfeest in de herfst en Kerstmis in de winter. Er zijn ook kleinere feesten waar niet elke school iets mee doet. ↩︎
- De Begeleidingsdienst voor vrijescholen is een onderwijsbureau dat advies geeft aan vrije scholen in heel Nederland over zorg voor leerlingen, begeleiding van leraren. Ook geven ze cursussen aan lerarenteams over organisatie en beleid. ↩︎